نگران نباشید اگه جواب دقیقی برای این سوالاتو یا شناخت وظایف کارشناس فروش ندارید، حتی خیلی از مدیرای شرکتها هم دقیقاً نمیدونن کارشناس فروش کیه و فرقش با مثلاً یه «پروموتر فروش» چیه.
به همین خاطر تصمیم گرفتیم توی این مطلب از پلتفرم آمورشی دالب، کارشناس فروش رو بهطور کامل معرفی کنیم. اول از همه باید بدونیم که کارشناس فروش کیه، بعدش میتونیم در مورد وظایف و مهارتهایی که باید داشته باشه صحبت کنیم.

کارشناس فروش کیست؟
کارشناس فروش کسیه که مسئول معرفی و نشون دادن مزیتهای محصولات یه شرکت به مشتریهاست، تا بتونه فروش رو افزایش بده. یه کارشناس فروش، نقطه ارتباطی مهمی بین شرکت و مشتریان احتمالی هست و از لحظهای که اولین تماس برقرار میشه، تا زمانی که خرید انجام میشه، این رابطه رو مدیریت میکنه. کارشون یه جورایی با عملکردشون گره خورده؛ یعنی هر چی بیشتر بفروشن، درآمد بیشتری هم نصیبشون میشه.
کارشناسان فروش معمولاً مسئول پیدا کردن مشتریهای جدید و حفظ مشتریهای فعلی هستن. اونها محصولات رو به شرکتها، سازمانها یا حتی کسبوکارهای دیگه میفروشن. حالا ممکنه مستقیم برای شرکت تولیدکننده کار کنن یا برای یه آژانس فروش مستقل که با چندتا تولیدکننده یا عمدهفروش همکاری داره.
یه کارشناس فروش از اول تا آخر فرایند فروش با مشتری سر و کار داره. اونها باید نیاز مشتری رو تشخیص بدن، محصول یا خدمت مناسب رو پیشنهاد بدن و مطمئن بشن که مشتری رضایت داره. موفقیتشون هم خیلی بستگی به این داره که بتونن رابطه خوبی با مشتریها ایجاد و اون رابطه رو حفظ کنن و دائم دنبال فرصتهای جدید تجاری باشن.
برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنم مقاله تفاوت بازاریابی و فروش رو ختما مطالعه کن.

درآمد کارشناس فروش
حالا اگر سوال توام اینه که حقوق کارشناس فروش چقدره باید بگم که متغییره و توی این شغل، انتظار میره که هر ماه یه مقدار مشخصی از فروش رو انجام بدن. همونطور که گفتیم، حقوقی که میگیرن بیشتر به تواناییها و عملکرد خودشون بستگی داره. اگه از اون دسته آدمهایی هستید که دوست دارن بهجای حقوق ثابت، درآمدشون بره بالا و بیشتر بشه، این شغل خیلی به دردتون میخوره.
اما آیا میدونی برای رفتن تو این شغل باید تخصص داشته باشی. بهتره بدونی که تو سایت ها و پلتفرم های کاریابی بالای 5000 فرصت شغلی برای کارشناس فروش وجود داره اما اینکه شما بتونی تو این شغل استخدام بشی همش برمیگرده به تخصصت پس اول از هر چیزی مطمئن شو که به اون علاقه داری بعدشم دوره آموزش فروش دالب رو خوب ببین و یادبگیر. حالا میتونی با اعتماد به نفس کامل وارد این حوزه کاری بشی و پول پارو کنی.
وظایف کارشناس فروش چیست؟
حالا که فهمیدیم کارشناس فروش دقیقاً کیه، بریم سراغ وظایف کارشناس فروش. البته وظایف ممکنه توی شرکتهای مختلف فرق کنه، اما معمولاً کارهای اصلیشون مشترکه. اینجا چندتا از مهمترین کارهایی که یه کارشناس فروش باید انجام بده رو میگیم:
- فروش محصول یا خدمات به مشتریها و نمایندگی برند: مثلاً فرض کن یه شرکت مواد غذایی داری. کارشناس فروش باید به مشتریها توضیح بده که چرا این محصول بهتره و چطوری نیازشون رو رفع میکنه. بعدش هم سعی کنه رابطه مشتری با شرکت رو حفظ کنه این مسیر هم می تونه به صورت مذاکره تلفنی باشه و هم می تونه با استفاده از کارشناس فروش میدانی رخ بده.
- برقراری ارتباط با مشتریهای احتمالی: یکی دیگه از وظایف کارشناس فروش اینه که باید از طریق ایمیل، تماس تلفنی، پیامک یا حتی شبکههای اجتماعی با مشتریها ارتباط بگیره.
- مذاکره با مشتریها و استفاده از تکنیکهای متقاعدسازی: مثلاً شما به یه مشتری توضیح میدی که خرید این محصول میتونه هزینههای جانبیش رو کاهش بده و بهش سود بیشتری برسونه. هنر متقاعدسازی یکی از مهارتهای کلیدی این شغله.
- پیگیری سفارشها: باید حواستون باشه که مشتریها به موقع محصولشون رو دریافت کنن و همهچیز درست پیش بره.
- شرکت در جلسات تیم فروش: توی این جلسات، تیم فروش نتایج و عملکردشون رو به مدیرها گزارش میده و بررسی میکنن که چقدر از اهدافشون جلو افتادن. البته که الان با نرم افزار CRM همه ی این موارد مشخص میشه.
- شرکت در دورهها و کارگاههای آموزشی: چون دنیای فروش دائم در حال تغییره، کارشناسان فروش باید خودشون رو بهروز نگه دارن و توی کارگاهها و دورههای آموزشی شرکت کنن. پس یادت نره که کارشناسان ما منتظر تماس توان تا بهت کمک کنن بهترین خودت باشی.
- ارائه گزارش به مدیران: باید هر روز نتایج کار رو به تیم مدیریتی گزارش بدن تا اونا هم بتونن تحلیل کنن و راهکارهای جدیدی برای بهبود فروش بدن.
در نهایت، اگه به این شغل علاقه دارید، باید مهارتهای ارتباطی و فروش قویای داشته باشید، بتونید مشتریها رو متقاعد کنید و دائماً دنبال فرصتهای جدید باشید.

مسیر شغلی و فرصت های پیشرفت کارشناس فروش
خیلی از بچه ها وقتی تازه کار فروش رو شروع میکنن، کلی سوال تو ذهنشونه: خب که چی؟ تا آخر عمرم باید همین کارو بکنم؟ تهش چی میشه؟ این سوال کاملاً طبیعیه و اتفاقاً نشون میده که شما آدم بلند پروازی هستید و به آینده شغلیتون فکر میکنید. خبر خوب اینه که شغل کارشناس فروش، یه بنبست نیست؛ بلکه یه سکوی پرتاب فوق العادهست.
اگه کارتون رو درست انجام بدید و مهارت هاتون رو تقویت کنید، کلی مسیر جذاب پیش روی شماست. در واقع، بسیاری از مدیران بزرگ و کارآفرینان موفق دنیا، کارشون رو از فروش شروع کردن. بیاید با هم ببینیم این مسیر شغلی چه شکلیه و چه فرصت هایی در انتظارتونه. درک این مسیرها میتونه بخشی از وظایف کارشناس فروش برای توسعه فردی خودش باشه.
کارشناس تازه کار تا کارشناس ارشد
همه از یه جایی شروع میکنن. شما هم وقتی وارد دنیای فروش میشید، احتمالاً به عنوان یه کارشناس فروش جونیور (Junior) یا کارآموز شروع به کار میکنید.
کارشناس فروش تازه کار
تو این مرحله، شما بیشتر در حال یادگیری هستید. وظایف کارشناس فروش در این سطح معمولاً شامل کارهای پایه ای مثل پیدا کردن سرنخ های فروش (لید)، برقراری تماس های اولیه، تنظیم قرار ملاقات برای کارشناس های باتجربهتر و یادگیری در مورد محصولات و بازار هدفه. اینجا جاییه که شما با اصول اولیه فروش، مثل نحوه صحبت با مشتری و استفاده از نرمافزار CRM، آشنا میشید. زیاد نگران تارگت های سنگین نباشید؛ تمرکز اصلی روی یادگیری شماست.
کارشناس فروش
بعد از چند ماه تا یک سال، شما به یه کارشناس فروش کامل تبدیل میشید. حالا دیگه خودتون چرخه فروش رو از اول تا آخر مدیریت میکنید. پیدا کردن مشتری، ارائه محصول، مذاکره و بستن قرارداد، همگی جزو وظایف کارشناس فروش در این مقطع هست. شما تارگت های مشخصی دارید و عملکردتون مستقیماً روی درآمدتون تاثیر میذاره. این مرحله، قلب تپنده شغل فروشه و جاییه که مهارت های واقعی شما شکل میگیره.
کارشناس فروش ارشد
وقتی حسابی تو کارتون خبره شدید و تونستید به طور مداوم تارگت هاتون رو بزنید، به یه کارشناس ارشد تبدیل میشید. اینجا علاوه بر فروش، ممکنه وظایف دیگه ای هم بهتون سپرده بشه. مثلاً آموزش نیروهای جدید، کمک به همکارا برای بستن قراردادهای سخت، یا مدیریت مشتریان کلیدی و استراتژیک شرکت. وظایف کارشناس فروش ارشد کمی فراتر از فروش صرف میره و جنبه های مربیگری و راهبری هم پیدا میکنه. در این مرحله، شما با تکنیک های پیچیده تر مثل فروش مشاورهای کاملاً آشنا هستید.
مسیر مدیریتی و رهبری یک تیم فروش
اگه به مدیریت و رهبری علاقه دارید، بعد از چند سال موفقیت به عنوان کارشناس ارشد، میتونید وارد مسیر مدیریتی بشید. این مسیر برای کسایی مناسبه که از ساختن تیم، آموزش دادن و کمک به موفقیت دیگران لذت میبرن.
سرپرست یا رهبر تیم فروش
این اولین پله در نردبان مدیریته. شما مسئول یه تیم کوچیک از کارشناسای فروش میشید. کارتون دیگه فقط فروش شخصی نیست، بلکه باید به اعضای تیمتون کمک کنید تا به تارگتهاشون برسن. انگیزه دادن به تیم، برگزاری جلسات روزانه و حل مشکلاتشون، جزو کارهای اصلی شماست.
مدیر فروش
در این نقش، شما مسئولیت عملکرد کل تیم یا واحد فروش رو بر عهده دارید. دیگه خیلی درگیر فروش مستقیم نیستید و بیشتر وقتتون صرف تعیین استراتژی فروش، مشخص کردن تارگت ها، تحلیل گزارش های فروش، استخدام نیروهای جدید و مدیریت عملکرد کل تیم میشه. اینجا جاییه که باید اصول مدیریت رو بلد باشید. درک عمیق از وظایف کارشناس فروش به شما کمک میکنه تا مدیر بهتری باشید.
مدیر فروش منطقه ای یا مدیر ارشد فروش
اگه شرکت بزرگ باشه، ممکنه چندین مدیر فروش داشته باشه که هر کدوم به یه مدیر بالاتر گزارش میدن. این نقش ها معمولاً مسئولیت جغرافیایی بزرگتر یا خطوط تولید بیشتری رو پوشش میدن و بیشتر با استراتژی های کلان سروکار دارن.
مسیرهای تخصصی و جایگزین کارشناس فروش
همه دوست ندارن مدیر بشن! بعضی ها عاشق خودِ فروش و ارتباط با مشتری هستن و ترجیح میدن تو همون حوزه عمیقتر بشن. خبر خوب اینه که مسیرهای تخصصی خیلی جذابی هم وجود داره.
مدیر مشتریان کلیدی
این افراد متخصص مدیریت مهم ترین و بزرگترین مشتریان شرکت هستن. کارشون اینه که با این مشتریای استراتژیک یه رابطه عمیق و بلندمدت بسازن، نیازهاشون رو درک کنن و مطمئن بشن که بهترین خدمات رو دریافت میکنن. این نقش نیاز به مهارت های ارتباطی و مذاکره فوق العاده بالایی داره.
کارشناس توسعه کسب و کار
این نقش کمی با فروش سنتی فرق داره. شما به جای فروش مستقیم محصول، دنبال پیدا کردن فرصت های جدید تجاری، بازارهای جدید یا ایجاد همکاری های استراتژیک با شرکت های دیگه هستید. این کار نیاز به دید کلان و خلاقیت داره. گرچه تمرکز اصلی روی فروش نیست، اما درک عمیق از وظایف کارشناس فروش برای موفقیت در این نقش حیاتیه.
مربی یا مشاور فروش
اگه عاشق آموزش دادن هستید، میتونید تجربیات خودتون رو به یه شغل تبدیل کنید. شما میتونید به عنوان مربی در شرکت خودتون یا به صورت مستقل، به کارشناسای فروش دیگه آموزش بدید و به شرکت ها برای بهبود فرآیندهای فروششون مشاوره بدید.
کارآفرینی:
و در نهایت، خیلی از کارشناسای فروش موفق، بعد از چند سال تجربه و ساختن یه شبکه ارتباطی قوی، تصمیم میگیرن کسب و کار خودشون رو راه بندازن. شما دیگه بازار رو میشناسید، مشتری رو درک میکنید و از همه مهمتر، میدونید چطور باید بفروشید! این بزرگ ترین سرمایه برای شروع یه بیزنس جدیده.

نقش فناوری و ابزارهای نوین در تحول وظایف کارشناس فروش
یادتونه قدیما فروشنده ها با یه کیف سامسونت و یه دفترچه تلفن راه میافتادن تو خیابونا؟ خب، اون دوران دیگه تموم شده! امروز اگه یه کارشناس فروش ندونه CRM چیه یا چطور از لینکدین برای پیدا کردن مشتری استفاده کنه، مثل یه سرباز بدون اسلحهست.
فناوری، دنیای فروش رو زیر و رو کرده و وظایف کارشناس فروش رو از یه کار صرفاً میدانی و تلفنی، به یه حرفه هوشمند و مبتنی بر داده تبدیل کرده. استفاده از این ابزارها دیگه یه گزینه لوکس نیست، یه ضرورته. بیاید ببینیم این فناوریها چطور کار یه کارشناس فروش رو راحت تر، سریع تر و موثرتر کردن.
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)
اگه بخوایم فقط یه ابزار رو به عنوان مهمترین دستیار کارشناس فروش امروزی نام ببریم، اون ابزار قطعاً CRM (Customer Relationship Management) هست.
CRM چیست و چرا مهمه؟
CRM یه نرمافزاره که به شما کمک میکنه تمام اطلاعات مربوط به مشتری هاتون رو یه جا، مرتب و منظم داشته باشید. از اطلاعات تماس گرفته تا تاریخچه تمام تماس ها، ایمیلها، جلسات و خریدهای قبلی. دیگه لازم نیست همه چیز رو تو سررسید یا فایل اکسل نگه دارید. این سیستم به شما کمک میکنه هیچ فرصتی رو فراموش نکنید و با هر مشتری، یه گفتگوی شخصی سازی شده و آگاهانه داشته باشید. مدیریت دانش مشتریان یکی از اصلیترین کاربردهای CRM هست.
چطور CRM وظایف کارشناس فروش رو تغییر داده؟
پیگیری هوشمند: CRM به طور خودکار به شما یادآوری میکنه که کی باید با کدوم مشتری تماس بگیرید. این کار جلوی فراموشی و از دست رفتن فرصت ها (Lead) رو میگیره.
تحلیل و گزارش دهی: به جای حدس و گمان، شما میتونید با چند کلیک گزارش های دقیق از عملکردتون بگیرید. مثلاً بفهمید چند تا تماس به قرارداد منجر شده یا سرعت فروش شما در هر مرحله چقدره.
همکاری تیمی: همکاری تیم فروش و بازاریابی با CRM خیلی راحتتر میشه. تیم مارکتینگ میتونه سرنخ های جدید رو مستقیم وارد CRM کنه و شما بلافاصله پیگیری رو شروع کنید. این یکپارچگی، بخش مهمی از وظایف کارشناس فروش مدرن رو تشکیل میده.
ابزارهای اتوماسیون و هوش مصنوعی (AI)
هوش مصنوعی و ابزارهای اتوماسیون دارن کارهای تکراری و وقتگیر رو از دوش کارشناس فروش برمیدارن تا اون بتونه روی مهمترین بخش کارش، یعنی ارتباط انسانی و بستن قرارداد، تمرکز کنه.
اتوماسیون ایمیل و پیگیری: فرض کنید ۱۰۰ تا سرنخ جدید دارید. به جای اینکه دستی به هر کدوم ایمیل بزنید، میتونید یه کمپین ایمیلی خودکار تنظیم کنید. ابزارها میتونن به صورت هوشمند ایمیل های معرفی، پیگیری و حتی پیام پیگیری مشتری رو در زمان های مشخص ارسال کنن. این کار در زمان شما به شدت صرفه جویی میکنه.
چت بات های هوشمند: خیلی از سوالات اولیه مشتریها تکراریه. چت باتها میتونن ۲۴ ساعته روی سایت شما فعال باشن، به این سوالات جواب بدن و اطلاعات اولیه مشتری رو بگیرن. بعد، فقط سرنخ های واقعاً علاقهمند رو به شما ارجاع میدن. اینجوری شما وقتتون رو برای مشتریای بالقوه جدیتر میذارید.
هوش مصنوعی در پیش بینی فروش: ابزارهای AI جدید میتونن با تحلیل داده های گذشته، پیش بینی کنن که کدوم سرنخ ها احتمال خرید بیشتری دارن یا بهترین زمان برای تماس با یه مشتری کی هست. این پیشبینیها، دقت وظایف کارشناس فروش رو به شدت بالا میبره و بهش کمک میکنه تلاش هاش رو هوشمندانه متمرکز کنه.
شبکه های اجتماعی و فروش اجتماعی
امروزه مشتری های شما دیگه منتظر تماس شما نمیمونن؛ اونها خودشون تحقیق میکنن، نظرات رو میخونن و تو شبکه های اجتماعی فعالن. پس شما هم باید همونجایی باشید که مشتری هاتون هستن.
لینکدین، زمین بازی حرفه ایها: لینکدین دیگه فقط برای پیدا کردن شغل نیست. این پلتفرم یه معدن طلا برای پیدا کردن مشتری در لینکدین و مشتریان B2B (کسب و کار به کسب و کار)، درک نیازهاشون و ساختن یه رابطه حرفهای باهاشونه. به اشتراک گذاشتن محتوای مفید، شرکت در بحث های مرتبط و برقراری ارتباط هوشمندانه، بخشی از وظایف کارشناس فروش امروزی شده.
نقش سایر شبکه ها: بسته به محصول شما، پلتفرمهایی مثل اینستاگرام، توییتر یا حتی کلاب هاوس هم میتونن برای پیدا کردن مشتری و نمایش ارزش پیشنهادی محصول شما مفید باشن. هنر اینه که بدون اینکه مزاحم به نظر برسید (اسپم کنید)، بتونید از طریق محتوای ارزشمند، اعتماد سازی کنید. این رویکرد، یعنی فروش اجتماعی، خیلی موثرتر از تماس های سرد و ناگهانیه.
در نهایت، فناوری قرار نیست جایگزین کارشناس فروش بشه، بلکه قراره اون رو قدرتمندتر کنه. یه کارشناس فروش موفق امروزی، کسیه که بلده از این ابزارها به عنوان اهرمی برای بهبود عملکردش استفاده کنه. نادیده گرفتن این ابزارها، مثل اینه که تو یه مسابقه اتومبیل رانی، با دوچرخه شرکت کنید! پذیرش این تکنولوژی ها، مهم ترین بخش در تکامل وظایف کارشناس فروش در دنیای مدرن است.

تحصیلات کارشناس فروش
خب راستش برای اینکه کارشناس فروش بشی، خیلی لازم نیست حتما مدرک دانشگاهی داشته باشی، ولی تجربه میتونه خیلی مهم باشه. بعضی وقتا فقط داشتن دیپلم کافیه و میتونی کارتو شروع کنی. اما از اون طرف، اگه یه مدرک لیسانس توی رشتههای مرتبط مثل بازاریابی یا مدیریت داشته باشی، یه قدم جلوتر هستی.
مثلاً فکر کن یکی که لیسانس بازاریابی داره، با کلی چیزای مهم مثل مدیریت فروش، رفتار مشتری، برندینگ و ارتباطات آشناست. همین موضوع باعث میشه بتونه تو فروش خیلی موفق باشه و مشتری رو بهتر قانع کنه که ازش خرید کنه.
البته اگه دوست داری مدرک بالاتر هم بگیری، میتونی برای کارشناسی ارشد تو رشتههایی مثل مدیریت یا مدیریت بازرگانی تحصیل کنی. این رشتهها بهت کمک میکنه بتونی شرایط دنیای واقعی تجارت رو بهتر درک کنی و حرفهایتر عمل کنی.
البته واقعیت مطلب اینه که الان همه به توانایی هات نگاه میکنن نه تحصیلات دانشگاهیت ولی خوب برای اونایی که میخوان مدرک دانشگاهی این شغل رو داشته باشن می تونن برن دنبالش اما من میگم صبر کن وقتی می تونی با مبلغ خیلی ناچیز و فقط تو چند هفته تو این شغل بدرخشی چرا زمان و پول خودت رو هدر میدی، با تهیه کردن دوره کارشناس فروش میتونی به همه ی اون چیزی که نیاز داری برسی پس کمی تحقیق کن و بعد تصمیم بگیر.

مهارت های مهم کارشناس فروش موفق
حالا اگه بخوای تو کار فروش موفق بشی و بدونی چطوری میشه یه کارشناس فروش شد؟، یه سری مهارتها لازمه که خیلی به کارت میاد. اینجا چند تا از مهمتریناش رو بهت میگم:
مهارت ارتباطی قوی:
این شغل نیاز داره که هم خوب حرف بزنی و هم گوش بدی چون یکی از وظایف کارشناس فروش همینه. باید بتونی محصول رو به خوبی معرفی کنی و اگه مشتری سوالی داشت یا نیاز به توضیح داشت، براش روشنش کنی.
تفکر تو موقعیتهای حساس:
وقتی مشتری سوالی میپرسه یا یه مشکلی داره، باید سریع همه گزینهها رو بسنجی و بهترین راهحل رو بهش پیشنهاد بدی. مثلاً فرض کن یه مشتری دنبال یه محصول خاص با بودجه محدوده، تو باید سریع محصول مناسب رو با قیمت خوب بهش معرفی کنی.
مهارت ارائه محصول:
وقتی میخوای محصولت رو معرفی کنی، باید بتونی تو چند جمله ویژگیها و مزایای اصلیش رو به مشتری توضیح بدی. این مهارت باعث میشه مشتری سریعتر تصمیم بگیره که خرید کنه.
مذاکره کردن:
همیشه همه چی گل و بلبل نیست! بعضی وقتا مشتری مخالفت میکنه یا نگرانیهایی داره. اینجاست که باید هنر مذاکره داشته باشی و بتونی معامله رو به نفع خودت جمع کنی.
خدمات به مشتری:
مشتری باید حس کنه که تو واقعا بهش اهمیت میدی. اگه سوالی داره یا از چیزی ناراضیه، باید با حوصله جواب بدی و رضایتش رو جلب کنی.
مدیریت روابط:
برای اینکه مشتریها رو برای مدت طولانی نگه داری و اونها بهت وفادار باشن، باید توی ارتباطات بلندمدت قوی باشی و هر وقت لازم شد، بهشون کمک کنی.

شخصیت یه کارشناس فروش موفق
کارشناسهای فروش موفق معمولاً یه سری ویژگیهای خاص دارن که باعث میشه تو کارشون عالی باشن. حالا شاید بعضی از این ویژگیها ذاتیه، ولی خوشبختانه میشه اینا رو یاد گرفت. اینجا چند تا از مهمترین خصوصیات یه کارشناس فروش موفق رو میگم:
- وظیفهشناسی: کارشناس خوب همیشه به کارش اهمیت میده و کارشو درست انجام میده.
- ابتکار عمل: همیشه دنبال فرصتهای جدیده و خودش رو محدود نمیکنه.
- احترام به مشتری: با همه مشتریها مؤدبانه و محترمانه برخورد میکنه.
- مهارت شنیدن: خوب به حرفهای مشتری گوش میده تا نیازاش رو بفهمه.
- پایداری: حتی وقتی مشتری اولش مخالفت میکنه، پافشاری میکنه و ادامه میده.
- آموزشپذیری: همیشه آماده یادگیری چیزای جدید توی کاره.
- نگرش مثبت: با انرژی و مثبت به کارش نگاه میکنه.
- اشتیاق: عاشق کارشه و با علاقه زیاد کار میکنه.
- مدیریت زمان: میدونه چطور کارهاشو برنامهریزی کنه تا همه چیز سر وقت انجام بشه.
- پشتکار: هیچوقت زود خسته نمیشه و همیشه سعی میکنه بهتر بشه.
مثلاً تصور کن یه فروشنده همیشه با لبخند و انرژی مثبت با مشتریها صحبت میکنه و از هر فرصتی برای فروش استفاده میکنه. این آدم حتی اگه امروز فروش نکنه، ناامید نمیشه و ادامه میده تا موفق بشه.
نتیجهگیری
اگه این ویژگی ها رو تو خودت ببینی و بتونی این مهارت ها رو تقویت کنی، به زودی به یه کارشناس فروش موفق تبدیل میشی که مشتری ها دنبالت میان! فقط کافیه یاد بگیری و تمرین کنی تا تو هر موقعیتی بتونی از این مهارتها استفاده کنی.

تفاوت مدیر فروش با کارشناس فروش چیست؟
خب تا اینجای متن کلی در مورد اینکه وظایف کارشناس فروش چیه و اصلا کارشناس فروش کی هست، صحبت کردیم. حالا وقتشه ببینیم مدیر فروش چه نقشی داره و چطور میتونیم تفاوت این دو رو بهتر بفهمیم.
فرق اصلی چیه؟
کارشناس فروش و مدیر فروش هر دو باید به خوبی محصولاتی که میفروشن رو بشناسن و با بهترین روشهای فروش آشنا باشن. اما تفاوت اصلی اینه که کارشناسان فروش به طور مستقیم با مشتری در ارتباط هستن و کارشون اینه که محصول رو بفروشن. ولی مدیر فروش وظیفه داره که تیم فروش رو هدایت و مدیریت کنه و بهشون کمک کنه تا بهتر بفروشن. در ادامه چند تا از وظایف مهم مدیر فروش رو برات میگم تا بهتر این موضوع روشن بشه:
- شناخت روش های فروش: برای اینکه مدیر فروش موفقی باشی، باید خوب بلد باشی چطور با مشتری و تیم فروش ارتباط برقرار کنی و راههای مختلف فروش رو بلد باشی.
- داشتن دید کلیتر: برخلاف کارشناس فروش که بیشتر توی جزئیات فروش محصوله، مدیر فروش باید دید وسیعتری داشته باشه و بتونه فرآیند کلی فروش رو مدیریت کنه.
- استخدام و آموزش تیم فروش: یکی از وظایف اصلی مدیر فروش اینه که استخدام کارشناس فروش رو انجام بده تا بتونن توی فروش موفق باشن.
- تعیین اهداف فروش: مدیر فروش باید برای تیمش هدفگذاری کنه. مثلاً بگه امسال باید X میلیون تومن فروش داشته باشیم. اینجوری هم تیم انگیزه میگیره و هم شرکت به سود میرسه.
- رهبری تیم: مدیر فروش باید رهبر خوبی باشه، ارتباطات قوی داشته باشه و از همه مهمتر، محصولاتی که تیمش داره میفروشه رو به خوبی بشناسه.
- تجزیه و تحلیل فروش: مدیر فروش وظیفه داره آمار و ارقام فروش رو بررسی کنه، موجودی محصولات رو زیر نظر داشته باشه و ببیند کجاها تیم نیاز به بهبود داره.
- ارتباط با بخش های دیگه: مدیر فروش نباید فقط توی تیم خودش باشه؛ باید با بخشهای دیگه شرکت هم در ارتباط باشه تا همهچیز هماهنگ باشه.
- رسیدگی به شکایات مشتری ها: اگه مشکلی برای مشتریها پیش اومد، مدیر فروش باید ورود کنه و اون رو حل کنه.
اینجا می تونم یه خبر خوب دیگه هم بهت بدم اگر مدیر فروش هستی پس توام باید به فکر به روز نگه داشتن اطلاعات شغلی خودت باشی ولی باید تو دوره دیجیتال مارکتینگ برای مدیران شرکت کنی، دالب این دوره رو به بهترین شکل ممکن برات آماده کرده که بعد از اون می تونی بهترین تیم رو برای خود بچینی و تو کارت بدرخشی. این اطمینان رو بهت میدم که بعد از این گذروندن این دوره بهترین فصل زندگی شغلی تو رقم خواهد خورد. پس منتظر تماست هستیم.





