مشاوره تلفنی

نمونه سوالات مصاحبه کارشناس فروش

نمونه سوالات مصاحبه کارشناس فروش
وقتی می‌خوای بری مصاحبه کارشناس فروش، باید بدونی چطوری به سوال‌ها جواب بدی تا از پسش بربیای. مهم‌ترین چیز اینه که خونسرد باشی و نشون بدی بلدی چطوری با مشتری‌ها کار کنی و نیازهاشون رو بفهمی.
فهرست مطالب

وقتی می‌خوای برای استخدام کارشناس فروش مصاحبه بری، باید نشون بدی که علاوه بر مهارت فروش، توانایی برقراری ارتباط قوی با آدم‌ها رو هم داری. یعنی فقط این مهم نیست که بتونی یه محصول رو بفروشی؛ باید بلد باشی نیاز مشتری رو بفهمی، مشکلش رو حل کنی و کاری کنی که احساس کنه بهش اهمیت می‌دی. خیلی وقت‌ها توی سوالات مصاحبه کارشناس فروش می‌خوان بدونن تو چقدر انعطاف‌پذیری و چطور با شرایط سخت کنار میای. برای همین، باید یه ذهنیت مثبت داشته باشی و نشون بدی که توی موقعیت‌های چالشی به جای تسلیم شدن، دنبال راه‌حل می‌گردی. چیزی که تو رو از بقیه متمایز می‌کنه اینه که بتونی نه‌تنها یه فروشنده باشی، بلکه یه مشاور قابل‌ اعتماد برای مشتری به حساب بیای. این یعنی روی اعتمادسازی و شفافیت تاکید کنی و مشتری رو قانع کنی که خرید از تو، انتخاب درستی بوده.

مثلاً یکی از سوال‌هایی که ممکنه بپرسن اینه: “این ماژیک رو به من بفروش!” خب اینجا باید خلاق باشی و نشون بدی که چطوری می‌تونی مشتری رو قانع کنی. مثلاً می‌تونی بگی: “این ماژیک یه ابزار عالیه برای ایده‌پردازی و نوشتن تو جلسات! جوهرش خیلی موندگاره و باعث می‌شه نوشته‌هاتون تو چشم بیاد.”

یا ممکنه بپرسن: “اگه مشتری شک داشت چی کار می‌کنی؟” جواب ساده‌ست. باید نشون بدی که صبور و باحوصله‌ای. مثلاً بگو: “اول خوب به حرفاش گوش می‌دم، بعد یه سری اطلاعات دقیق و کاربردی بهش می‌دم که کمک کنه تصمیم بگیره.”

یه سوال دیگه که ممکنه پیش بیاد اینه: “تا حالا محصول پیچیده فروختی؟” اینجا اگه تجربه خاصی نداری، نگران نباش. یه مثال ساده بزن. مثلاً بگو: “یه بار یه محصولی رو فروختم که نیاز به توضیح و مشاوره فروش زیاد داشت. با ساده کردن توضیحات و گفتن مزایای محصول، مشتری رو راضی کردم.”

حتی ممکنه سوال کنن: “چرا این شغل رو می‌خوای؟” اینجا بهتره یه جواب صادقانه بدی. مثلاً بگو: “دوست دارم با آدمای مختلف ارتباط بگیرم و از این‌که بتونم یه چیزی بفروشم و نیازشون رو برطرف کنم، لذت می‌برم.”

از همه مهم‌تر، اگه ازت پرسیدن تو شرایط سخت مثل کاهش فروش چه کار می‌کنی، نشون بده که به‌جای ناامید شدن، دنبال راه‌حل می‌گردی. مثلاً بگو: “تو این شرایط بازار رو بررسی می‌کنم و با پیشنهاد تخفیف یا تغییر روش کار، سعی می‌کنم مشتری‌ها رو جذب کنم.”

خلاصه این‌که مهمه تو پاسخ به سوالات مصاحبه کارشناس فروش، هم اعتماد به نفس داشته باشی، هم صادق باشی. اگه یه سوالی رو نمی‌دونی، نترس و بگو که بعداً درباره‌اش تحقیق می‌کنی. با خونسردی و آمادگی می‌تونی نشون بدی که یه فروشنده حرفه‌ای هستی و از پس هر شرایطی برمیای.

کارشناس فروش فنی کیست و چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

کارشناس فروش فنی کیست و چه مهارت‌هایی باید داشته باشد؟

کارشناس فروش فنی کسیه که هم باید بلد باشه چطور با مشتری ارتباط بگیره، هم از نظر فنی خیلی خوب محصولات رو بشناسه. یعنی اگه یه محصول پیچیده داری، مثلاً یه دستگاه صنعتی یا نرم‌ افزار خاص، این آدم باید بتونه اون محصول رو جوری توضیح بده که مشتری راحت بفهمه چی به چیه و چرا باید این محصول رو بخره. کارشناس فروش فنی مثل یه مترجم بین دنیای فنی و دنیای مشتری‌هاست؛ هم از تکنولوژی سر در میاره، هم زبون مردم عادی رو بلده.

مثلاً فرض کن یه دستگاه تصفیه آب پیشرفته داری که چند تا فیلتر تخصصی داره و کلی قابلیت. اگه کارشناس فروش فقط بگه این دستگاه خیلی خوبه، مشتری سر در نمیاره چرا باید کلی پول بده. اما اگه توضیح بده که این فیلترها چطور کار می‌کنن و چقدر آب رو تمیزتر و سالم‌تر می‌کنن، اون وقته که مشتری می‌فهمه این دستگاه به دردش می‌خوره.

پس این شغل یه ترکیب جذاب از مهارت‌های ارتباطی و دانش فنیه. کارشناس فروش فنی باید بتونه نیاز مشتری رو درک کنه، محصول رو طوری معرفی کنه که قانع‌ کننده باشه، و توی همه مراحل خرید کنار مشتری باشه. از همه مهم‌تر، این آدم باید اجتماعی باشه و بتونه با آدم‌های مختلف ارتباط خوبی برقرار کنه. چون وقتی مشتری حس خوبی از ارتباط با فروشنده داشته باشه، راحت‌تر به خرید ترغیب می‌شه. بازاریابی اجتماعی یکی از وظایفیه که به کارشناس فروش کمک میکنه با شناخت جامعه بتونه مشتری رو قانع کنه و به هدف اصلی خودش و سازمان دست پیدا کنه.

دیجیتال مارکتینگ برای مدیران و سوالات مصاحبه کارشناس فروش هردو به مهارت‌های ارتباطی و استراتژی مرتبط هستند، اما هرکدوم توی حیطه‌ای متفاوت. دیجیتال مارکتینگ برای مدیران بیشتر به این می‌پردازه که چطور با استفاده از ابزارهای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی مشتری جذب کنیم و نگه داریم، یعنی کارهایی مثل تبلیغات آنلاین، تحلیل داده‌ها و بازاریابی محتوا. اما سوالات مصاحبه کارشناس فروش بیشتر از فرد می‌پرسه که چطور مشتری پیدا می‌کنی، چطور رابطه برقرار می‌کنی و چطور مشکلات فروش رو حل می‌کنی. در حالی که دیجیتال مارکتینگ به استراتژی‌های کلی برای بازاریابی آنلاین می‌پردازه، مصاحبه کارشناس فروش بیشتر روی مهارت‌های عملی فرد در فروش تمرکز داره. مدیرانی که به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارن، باید نگاه کلی‌تری به فروش آنلاین و استراتژی‌های تبلیغاتی داشته باشن، ولی یک کارشناس فروش باید بیشتر توی رابطه مستقیم با مشتری و فروش عملی مهارت داشته باشه.

آشنایی با سؤالات مصاحبه کارشناس فروش

آشنایی با سؤالات مصاحبه کارشناس فروش

برای دسته‌ بندی سوالات مصاحبه کارشناس فروش باید حواست باشه که فقط به سوابق کاری و مهارت‌های فنی طرف توجه نکنی. چون اینجوری ممکنه نتونی بفهمی این آدم از نظر شخصیتی و اخلاقی چجور آدمیه و آیا می‌تونه توی تیم شما خوب جا بگیره یا نه. سوالات مصاحبه باید همه‌ جانبه باشن، یعنی هم توانایی‌هاش رو بسنجن، هم نشون بدن چه دیدگاهی نسبت به سازمان و کار داره، و هم این که از نظر شخصیتی چقدر با فرهنگ تیم شما هماهنگه.

1) سوالات عملکردی

اینجور سوالات بیشتر برای اینه که ببینی این آدم تا حالا چیکار کرده، چقدر توی کارش موفق بوده و آیا می‌تونه توی کار جدید هم خوب عمل کنه یا نه. سوالات عملکردی بیشتر به تجربه‌های قبلی و مهارت‌های عملی مربوط می‌شه.

نمونه سوال و جواب:

سوال: تا حالا محصولی رو به کسی فروختی که خودش خیلی به خریدش علاقه‌مند نبوده باشه؟ چطور راضیش کردی؟
جواب پیشنهادی: بله، یه بار داشتم یه بسته نرم‌افزار تخصصی می‌فروختم که مشتری از قیمتش شکایت داشت. بهش گفتم می‌فهمم قیمتش بالاست ولی اینو هم در نظر بگیر که این نرم‌افزار چقدر توی صرفه‌ جویی زمانت تاثیر می‌ذاره. حتی یه جلسه آزمایشی براش ترتیب دادم که خودش ببینه چطور می‌تونه کارهاش رو سریع‌تر انجام بده. آخرش قانع شد که ارزشش رو داره و خرید کرد.

2) سوالات مرتبط با سازمان شما

اینجور سوالات بیشتر برای اینه که بفهمی این آدم چقدر آموزش رفتار سازمانی دیده و  تحقیق کرده و آیا از دیدگاه و ارزش‌های سازمان شما چیزی می‌دونه یا نه. این نشون می‌ده چقدر براش مهم بوده که بدونه قراره کجا کار کنه.

نمونه سوال و جواب:

سوال: چرا دوست داری توی شرکت ما کار کنی؟
جواب پیشنهادی: شنیدم شرکت شما روی کیفیت خدمات خیلی تاکید داره و همیشه دنبال ارائه بهترین‌ها به مشتریاست. از طرف دیگه، من عاشق اینم که توی جایی کار کنم که محیطش پویا باشه و همیشه بتونم چیزای جدید یاد بگیرم. فکر می‌کنم می‌تونم توی تیم شما رشد کنم و در عین حال به موفقیت‌های شرکت کمک کنم.

3) سوالاتی درباره شخصیت و رفتار فرد

این سوالات مصاحبه کارشناس فروش برای اینه که بفهمی طرف از نظر اخلاقی و شخصیتی چطور آدمیه. آیا توی شرایط سخت آرامش خودش رو حفظ می‌کنه؟ چقدر انعطاف‌ پذیره؟ چطور با همکاراش کنار میاد؟

نمونه سوال و جواب:

سوال: اگه مشتری خیلی عصبانی باشه و با لحن بدی صحبت کنه، چطور باهاش رفتار می‌کنی؟
جواب پیشنهادی: اول از همه آروم می‌مونم و سعی می‌کنم بفهمم دلیل عصبانیتش چیه. بعد با احترام کامل بهش توضیح می‌دم که چطور می‌تونم مشکلش رو حل کنم. معمولاً وقتی مشتری ببینه که به حرفاش گوش می‌دی و واقعاً می‌خوای کمکش کنی، آروم‌تر می‌شه و راحت‌تر می‌تونیم مسئله رو حل کنیم.

سوالات مصاحبه کارشناس فروش باید با این دسته‌بندی‌ها باشه که هم تجربه، هم دیدگاه و هم اخلاق طرف رو برات روشن کنه. فقط یادت باشه که جواب‌های طرف باید با فرهنگ کاری و نیازهای شرکتت هماهنگ باشه. اینجوری احتمال اینکه یه فرد مناسب رو استخدام کنی خیلی بیشتر می‌شه.

چطور به سوالات مصاحبه کارشناس فروش پاسخ بدیم؟

چطور به سوالات مصاحبه کارشناس فروش پاسخ بدیم؟

وقتی می‌خواید برای مصاحبه کارشناس فروش آماده بشید، باید بدونید که هدف مصاحبه‌ کننده از پرسیدن سوالات مصاحبه کارشناس فروش چیه. اکثر سوالات به این خاطر پرسیده می‌شن که بفهمن شما آموزش فروش دیدید و چقدر مهارت و علم فروش دارید، چطور با مشتری رفتار می‌کنید و تجربه مشتری خوبی به جا میزارید و آیا از لحاظ شخصیتی مناسب این کار هستید و آیا از روانشناسی فروش چیزی میدونید یا نه. برای جواب دادن به این سوال‌ها، نباید فقط به گفتن جواب‌های کلیشه‌ای اکتفا کنید. باید طوری جواب بدید که توانایی‌هاتون رو نشون بدید و ثابت کنید که بهترین گزینه برای این شغل هستید.

مثلاً ممکنه ازتون بپرسن: “تا حالا چطور تونستی مشتری‌ای که علاقه‌ای به خرید نداره رو راضی کنی؟” این سوال خیلی رایجه و می‌خوان بدونن که چقدر توی متقاعد کردن مشتری مهارت دارید. برای جواب دادن، بهتره یه داستان واقعی از تجربه خودتون تعریف کنید. مثلاً بگید: “یه بار یه مشتری اومد که اصلاً قصد خرید نداشت، ولی من بعد از چند دقیقه صحبت، متوجه شدم که دنبال یه محصول خاص می‌گرده. بعد از توضیحات دقیق و ارائه چند گزینه مناسب، تونستم نظرش رو جلب کنم و خرید انجام داد.” اینطوری هم مهارت فروش خودتون رو نشون می‌دید و هم یه مثال واقعی می‌زنید که تاثیر بیشتری داره.

یا ممکنه بپرسن: “چطور با مشتری ناراضی برخورد می‌کنی؟” توی اینجور سوال‌ها، نشون دادن خونسردی و مهارت مدیریت استرس خیلی مهمه. می‌تونید بگید: “یه بار یه مشتری به خاطر تأخیر توی ارسال سفارش شاکی شده بود. من اول با دقت حرفاش رو گوش دادم و بابت مشکل پیش‌ اومده عذرخواهی کردم. بعد با تیم پشتیبانی هماهنگ کردم تا سفارش سریع‌تر به دستش برسه و در نهایت یه تخفیف برای خرید بعدی بهش دادم. اینطوری هم مشکل حل شد و هم مشتری راضی شد که دوباره خرید کنه.”

یه سوال دیگه که ممکنه بپرسن اینه: “چطور با تیم فروش همکاری می‌کنی؟” اینجا باید روحیه تیمی‌تون رو نشون بدید. مثلاً بگید: “ما توی تیم قبلی یه هدف فروش ماهانه داشتیم و من همیشه سعی می‌کردم با بقیه همکاری کنم و اطلاعات و تجربیاتم رو باهاشون به اشتراک بذارم. حتی یه بار یکی از همکارا توی فروش یه محصول خاص گیر کرده بود و من راهنماییش کردم که چطور با مشتری مذاکره موثر داشته باشه و موفق شد قرارداد رو ببنده.”

در کل، برای جواب دادن به این سوالات باید راستگو و دقیق باشید همچنین اطلاعات کامل درباره اصطلاحات فروش و یا اگر سازمانی که قصد استخدام شدن در آن را داری، بین المللی هست باید اصطلاحات بازاریابی و فروش به انگلیسی را به خوبی بدونی که یه مزیت بسیار مهم و اساسی برای اینگونه سازمان ها محسوب میشه. اگه تجربه خاصی دارید، حتماً با جزئیات توضیح بدید و از مثال‌های واقعی استفاده کنید. اینجوری نه‌ تنها مهارت‌هاتون رو نشون می‌دید، بلکه به مصاحبه‌ کننده این حس رو می‌دید که آماده‌اید و برای این شغل مناسب هستید. حقوق کارشناس فروش هم می تونه متفاوت باشه که بهتره پس از پاسخ به سوالات مصاحبه کارشناس فروش، به این موضوع اشاره کنی و در موردش اطلاعات کسب کنی.

چطور نیروی فروش حرفه‌ای استخدام کنیم؟

چطور نیروی فروش حرفه‌ای استخدام کنیم؟

برای جذب نیروی فروش حرفه‌ای، باید یه سری نکات مهم رو بدونید تا بتونید بهترین افراد رو پیدا کنید. اول از همه، جایی که آگهی استخدام رو منتشر می‌کنید خیلی مهمه. مثلاً اگه فقط توی سایت‌های کاریابی آنلاین آگهی بدید، ممکنه به اون افرادی که توی شبکه‌های اجتماعی فعالن دسترسی نداشته باشید. یا شاید یه نفر که واقعاً مناسب کار شماست، روزنامه‌ها رو دنبال کنه. پس باید جاهای مختلف مثل سایت‌های کاریابی، شبکه‌های اجتماعی، نمایشگاه‌های کار و حتی آگهی‌های محلی رو امتحان کنید تا مطمئن بشید آدمای مناسب رو جذب می‌کنید.

بعدش، اگه خودتون نمی‌تونید مصاحبه‌ها رو مدیریت کنید، بهتره یه نفر حرفه‌ای برای این کار داشته باشید. یه متخصص می‌تونه بهتر بفهمه که چه کسی برای این کار مناسبه. مثلاً کسی که تجربه داره می‌دونه از کارجو چه سوال‌هایی بپرسه که واقعاً توانایی‌هاش مشخص بشه. اینجوری هم وقت خودتون تلف نمی‌شه، هم احتمال اینکه یه نیروی خوب رو از دست بدید کمتر می‌شه.

یه نکته دیگه اینه که کارجوها وقتی برای مصاحبه میان، باید باهاشون با احترام رفتار بشه. فرض کنید یه نفر میاد برای مصاحبه، ولی از رفتار کسایی که باهاش برخورد دارن خوشش نمیاد. احتمال اینکه اون فرد تمایل داشته باشه توی شرکت شما کار کنه خیلی کم می‌شه. برعکس، اگه حس خوبی بگیره، شاید خودش علاقه‌مند بشه که همکاری کنه. حتی ممکنه به بقیه هم پیشنهاد بده که بیان توی شرکت شما کار کنن.

حالا یه روش خیلی خوب که شاید کمتر بهش توجه بشه، استفاده از کارمندای فعلیه. مثلاً اگه شما چند تا نیروی فروش دارید که راضی و خوشحال هستن، احتمالاً درباره محیط کار با دوستاشون یا آشنایاشون صحبت می‌کنن. این افراد می‌تونن نیروی جدید به شما معرفی کنن. شما هم می‌تونید براشون یه پاداش یا پورسانت فروش در نظر بگیرید تا انگیزه بیشتری داشته باشن. مثلاً بهشون بگید اگه یه نفر مناسب معرفی کردن که استخدام شد، یه درصدی از حقوق اون فرد بهشون تعلق می‌گیره. این روش خیلی مؤثره، چون معمولاً کارمندای راضی، آدمایی مثل خودشون رو می‌شناسن.

نمونه سوال و جواب برای مصاحبه:

  • سوال: چه مهارتی توی فروش داری که تو رو از بقیه متمایز می‌کنه؟
    جواب: من همیشه سعی می‌کنم اول نیاز واقعی مشتری رو پیدا کنم. یه بار یه مشتری داشتم که دنبال یه محصول ارزون بود، ولی بعد از چند تا سوال فهمیدم کیفیت براش خیلی مهمه. یه محصول گرون‌تر پیشنهاد دادم و اونم راضی شد خرید کنه.
  • سوال: چطور با مشتری‌های سخت‌گیر کنار میای؟
    جواب: یه بار یه مشتری خیلی سخت‌گیر داشتم که سر قیمت چونه می‌زد. من باهاش منطقی صحبت کردم و مزایای محصول رو توضیح دادم. در نهایت، وقتی دید که واقعاً دارم به نفعش حرف می‌زنم، اعتماد کرد و خرید کرد.

نکات مهم برای استخدام کارشناس فروش

نکات مهم در استخدام و سوالات مصاحبه کارشناس فروش

برای استخدام کارشناس فروش حرفه‌ای، باید چند تا نکته کلیدی رو همیشه توی ذهنتون داشته باشید که بتونید بهترین فرد رو برای تیم فروش پیدا کنید. حالا اینجا می‌خوام چند تا فوت کوزه‌گری خیلی مهم رو برات توضیح بدم که نه تنها ساده‌ست، بلکه خیلی هم کاربردیه.

اولین نکته اینه که یه تماس تلفنی با کارجو داشته باشی. چرا؟ چون خیلی از کارشناسای فروش قراره با مشتری‌ها مذاکره تلفنی داشته باشن و شما از پشت فرم‌های رزومه و حتی مصاحبه حضوری نمی‌فهمی که چطوری با تلفن صحبت می‌کنن. مثلاً فرض کن یه کارجو می‌گه من توی ارتباط با مشتری‌ها خیلی حرفه‌ای‌ام، ولی وقتی بهش زنگ می‌زنی صدای گرفته و بی‌انرژی داره یا حتی بدتر، نمی‌دونه چطور درست صحبت کنه و ترس از مذاکره داره.

یه نفر حرفه‌ای حتی توی ساده‌ترین بازاریابی تلفنی هم رفتارش حرفه‌ایه. از طرف دیگه، اگه کسی بخواد توی تماس تلفنی نقش بازی کنه، مشتری خیلی زود متوجه می‌شه و این می‌تونه به ضرر فروش شما تموم بشه. پس با یه تماس ساده می‌تونی یه عالمه چیز رو بسنجی.

نکته دوم اینه که وقتی خیلی فوری به کارمند نیاز داری، معمولاً دقتت کم می‌شه. توی این شرایط، ممکنه سوالات مصاحبه کارشناس فروش رو با دقت طراحی نکنی یا حتی همه گزینه‌ها رو بررسی نکنی. مثلاً شاید اولین رزومه‌هایی که میاد رو سریع مرور کنی و بگی همینا کافیه، ولی شاید بهترین گزینه، کسی باشه که رزومه‌اش دیرتر به دستت می‌رسه. عجله همیشه باعث می‌شه تصمیم اشتباه بگیری و یه نفر رو استخدام کنی که بعداً می‌بینی مناسب کار نبوده. پس بهتره همیشه از قبل دنبال نیرو باشی و حتی وقتی نیاز فوری نداری، رزومه جمع کنی و توی یه بانک اطلاعاتی نگه داری تا وقتی لازم شد، دستت باز باشه.

سومین نکته در پرسیده سوالات مصاحبه کارشناس فروش که خیلی مهم اینه که جواب‌های کارجوها رو دقیق تحلیل کنی. بعضی وقتا کارجوها توی مصاحبه یه جورایی نقش بازی می‌کنن. یعنی چیزی می‌گن که فکر می‌کنن شما می‌خوای بشنوی، ولی واقعیتش ممکنه متفاوت باشه. مثلاً اگه ازش بپرسی «اگه یه مشتری از خرید منصرف بشه، چیکار می‌کنی؟» شاید یه جواب کتابی و قشنگ بده، ولی توی عمل نتونه همون طوری رفتار کنه. برای همین باید جواب‌هاش رو همون لحظه بسنجی و هم بعداً دوباره مرور کنی. حتی می‌تونی از همکارات کمک بگیری که تحلیل دقیق‌تری داشته باشی.

حالا چند مثال برای جواب هوشمندانه در سوالات مصاحبه کارشناس فروش:

سوال: اگه مشتری بهت بگه “من الان نمی‌خواهم بخرم، بعداً شاید”، چطور باهاش برخورد می‌کنی؟
جواب: خب، اول که سعی می‌کنم دقیقاً بفهمم دلیلش چی بوده. شاید می‌خواد اطلاعات بیشتری بدست بیاره یا فعلاً بودجه نداره. بعدش می‌گم «درکتون می‌کنم، ولی بهتره بدونید این پیشنهاد فعلاً محدود به زمان خاصیه، ممکنه قیمت‌ها بالا بره. شاید بخواید همین حالا از تخفیف استفاده کنید.»

سوال: وقتی با مشتری تماس می‌گیری و صدای اون فرد خیلی سرد و بی‌احساسه، چطور رفتار می‌کنی؟
جواب: خب، اول باید لحن و صحبت کردن خودم رو تغییر بدم. باید مطمئن بشم که انرژی و هیجان کافی برای مکالمه دارم. از طرفی هم سعی می‌کنم سوال‌هایی بپرسم که طرف مقابل راجع به مشکل یا نیازش بیشتر توضیح بده تا بتونم راه‌حل‌های درست رو پیشنهاد بدم به طور کل در این نوع مذاکره بهتره از روش اسپین استفاده بشه.

سوال: اگه حس کنی که مشتری به محصول خیلی علاقه‌منده ولی هنوز نتونسته تصمیم بگیره، چه تکنیکی رو به کار می‌بری؟
جواب: اینجا من معمولاً سعی می‌کنم یه قدم دیگه بردارم و دقیقا بگم که «من فهمیدم خیلی علاقه‌مندید، ولی این آخرین فرصته که این تخفیف رو دریافت کنید. از طرفی ممکنه این کالا دیگه توی انبار نباشه.» البته همیشه باید این رو طوری بگم که خیلی طبیعی به نظر برسه، نه که فقط به فروش فشار بیارم.

سوال: چطور به مشتری می‌گید که محصولی که می‌خواهید، بهترین انتخاب برای نیازهایش هست؟
جواب: من ابتدا نیاز و دغدغه‌های مشتری رو کاملاً گوش می‌دم و بعد می‌گم که «با توجه به چیزی که گفتید، این محصول دقیقاً می‌تونه به شما کمک کنه چون…». برای مثال، اگر مشتری دنبال محصولی باشه که سریع‌ترین نتیجه رو بده، می‌گم «این مدل برای شما بهتره چون جوابدهیش خیلی سریع‌تره و تجربه من هم همین رو نشون داده.»

سوال: اگه مشتری یه نکته‌ای رو توی توضیحات شما متوجه نشه، چه کار می‌کنی؟
جواب: اگه ببینم چیزی رو متوجه نشده، یه بار دیگه خیلی واضح‌تر توضیح می‌دم. از مثال‌های ساده‌تری استفاده می‌کنم و حتی می‌پرسم که آیا می‌تونم یه بار دیگه توضیح بدم. خیلی مهمه که مشتری احساس نکنه توی توضیحات پیچیده می‌مونه.

سوال: اگه یه مشتری از شما بپرسه چرا باید از شما خرید کنه و نه از رقبای شما، چه جوابی می‌دی؟
جواب: من می‌گم «چون ما علاوه بر قیمت مناسب، به شما پشتیبانی عالی می‌دیم و همیشه در دسترسیم که سوالاتتون رو جواب بدیم. تیم ما همیشه کنار شماست که بهترین تجربه رو از خرید داشته باشید.»

مصاحبه کارشناس فروش

کلام آخر

بیشترین سوالات مصاحبه کارشناس فروش برای جذب کارمند ، به این هدفه که بفهمن فرد چقدر توانایی فروش داره، چطور با مشتری‌ها برخورد می‌کنه، و چطور می‌تونه توی موقعیت‌های مختلف عمل کنه. این سوالات معمولاً به چند بخش تقسیم می‌شن.

اولین بخش سوالات بیشتر درباره تجربه‌های قبلی فرد توی فروش هست. این سوالات کمک می‌کنن تا کارفرما متوجه بشه فرد چقدر تجربه داره، چطور توی شغل‌های قبلی با مشکلات و چالش‌ها برخورد کرده و چه نتایجی به دست آورده. یعنی به طور کلی، می‌خوان ببینن فرد از تجربه‌هاش چطور بهره‌برداری کرده.

بعد از این، سوالاتی می‌پرسن که بیشتر مربوط به استراتژی‌های فروش فرد میشه. مثلاً اینکه وقتی مشتری راضی نیست یا نمی‌خواد خرید کنه، چطور می‌تونه اون رو متقاعد کنه. این سوالات کمک می‌کنن تا کارفرما بفهمه فرد چطور با مشکلات و موانع توی فروش برخورد می‌کنه و آیا ایده‌های جدید و خلاقانه برای حل مشکلات داره یا نه.

یکی از اهداف سوالات مصاحبه کارشناس فروش برای جذب کارمند ، ببرای این طراحی شده که متوجه بشید فرد چقدر توانایی فروش داره، چطور با مشتری‌ها برخورد می‌کنه، و چطور می‌تونه توی موقعیت‌های مختلف عمل کنه بعدی معمولاً درباره نحوه برقراری ارتباط با مشتری‌هاست. اینکه فرد چطور می‌تونه از روش‌های مختلف مثل تلفن، ایمیل یا ملاقات حضوری برای ارتباط با مشتری استفاده کنه. کارفرما می‌خواد بدونه که فرد در شرایط مختلف چطور می‌تونه نیازهای مشتری رو شناسایی کنه و ارتباط مؤثری برقرار کنه.

در ادامه، سوالاتی درباره مدیریت زمان و پیگیری‌های بعد از فروش می‌پرسن. این سوالات کمک می‌کنن تا بفهمن فرد چطور می‌تونه زمانش رو مدیریت کنه، کارهاش رو اولویت‌بندی کنه و پیگیری‌هایی که بعد از فروش باید انجام بده رو به درستی انجام بده.

و در نهایت، ممکنه سوالاتی درباره کار گروهی و تعامل با همکاران هم مطرح بشه. چون کارشناس فروش معمولاً باید با بخش‌های دیگه مثل بازاریابی یا پشتیبانی مشتری همکاری کنه، این سوالات کمک می‌کنن تا کارفرما بفهمه که فرد چطور توی یک تیم کار می‌کنه و چقدر می‌تونه با همکاراش هماهنگ باشه.

به طور کلی، سوالات مصاحبه کارشناس فروش برای این طراحی شدن که کارفرما بتونه درک کنه فرد چطور با مشتری‌ها ارتباط برقرار می‌کنه، چطور با مشکلات کنار میاد و چطور می‌تونه توی این شغل موفق بشه.

امتیاز شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونی این سبک محتوا رو داخل ایمیلت دریافت کنی
مام از هرزنامه بدمون میاد پس ایمیلی نمیفرستیم که خودمونم دوست نداریم