مشاوره تلفنی

باندلینگ محصول چیست؟

باندلینگ محصول
باندلینگ محصول یعنی اینکه چند تا محصول رو کنار هم بذاری و به صورت یک پکیج بفروشی. این روش خیلی وقتا برای بالا بردن فروش یا حتی فروش محصولاتی که تو انبار مونده و کسی سراغشونو نمی‌گیره استفاده میشه.
فهرست مطالب

با یه مثال میخوام باندلینگ محصول رو بهتر معرفی کنم: فرض کن یه مغازه لوازم برقی داری، یه سشوار، یه اتوی مو و یه برس حرارتی رو با هم بذاری تو یه بسته و قیمتش رو یه جوری تنظیم کنی که مشتری حس کنه داره یه تخفیف خوب می‌گیره. اینطوری هم محصولت فروش میره، هم مشتری احساس رضایت بیشتری داره.

یه مثال دیگه هم: فرض کن به فروشگاه لباس زنانه داری، یه شال، یه مانتو و یه کیف رو ست کنی و به مشتری بگی اگه این سه‌تا رو با هم بخره، قیمتش از خرید تکی هر کدوم کمتر درمیاد. این کار باعث میشه مشتری ترغیب بشه که هر سه‌تا رو با هم بخره، حتی اگه مثلاً کیف رو اول نمی‌خواسته.

باندلینگ محصول خیلی جاها کاربرد داره. برای افزایش فروش آنلاین بگیر تا خدمات حضوری. مثلاً یه رستوران می‌تونه کنار سفارش غذای اصلی، دسر و نوشیدنی رو هم تو یه پکیج بذاره و با قیمت کمتر از خرید جدا گونه بفروشه. اینطوری هم مشتریا راضی‌ترن، هم رستوران فروشش میره بالا.

این روش یه قاعده‌ی قطعی نداره. یعنی یه قانون خاص نیست که بگه حتماً چجوری باید بسته‌ها رو بچینی یا استراتژی قیمت‌گذاری بچینی. این بیشتر به خلاقیت فروشنده و شناخت نیاز مشتری بستگی داره. فروشنده باید بدونه مشتریاش دنبال چی‌ان و چطور میشه با یه پکیج جذاب، بیشتر بفروشه.

در کل، باندلینگ محصول یه استراتژی فروش هوشمندانه‌س که اگه درست انجام بشه، هم برای فروشنده سود داره، هم برای مشتری جذابه. اما مثل هر روش دیگه‌ای، باید با فکر و برنامه جلو رفت.

استراتژی باندلینگ محصول

استراتژی باندلینگ محصول

همونطور که گقتم باندلینگ محصول یعنی وقتی چند تا محصول رو کنار هم می‌ذاری و به عنوان یه بسته یا پکیج به مشتری پیشنهاد می‌دی. این بسته‌ها معمولاً با یه تخفیف یا مزیت خاص فروخته می‌شن که مشتری رو ترغیب می‌کنه همه رو با هم بخره. حالا ممکنه این محصولات واقعاً به هم مرتبط باشن یا فقط یه ترکیب جذاب برای مشتری باشن.

اما وقتی دقیق‌تر می‌خوایم بررسی کنیم، باندلینگ رو می‌شه به چند دسته تقسیم کرد.

اولی همون باندلینگ محصوله. یعنی وقتی دو یا چند تا محصول که معمولاً به هم مرتبطن، تو یه بسته قرار می‌گیرن و مشتری می‌تونه اونا رو با تخفیف بخره. مثلاً یه فروشگاه وسایل آشپزخانه می‌تونه یه بسته شامل یه قابلمه، یه ماهیتابه، و یه کفگیر ارائه بده و بگه اگه با هم بخرین، ارزون‌تر در میاد.

دومی فروش جانبیه. این یعنی محصولی که به خرید اصلی مشتری ربط داره اما از یه دسته‌ بندی دیگه‌س. مثلاً اگه یه نفر داره دوچرخه می‌خره، بهش یه قفل دوچرخه هم پیشنهاد بدی. اینا باندلینگ مستقیم نیستن ولی با خرید اصلی جور درمی‌آن.

سومی هم افزودنی‌هاست. اینا چیزایی هستن که خیال مشتری رو راحت‌تر می‌کنن. مثلاً وقتی یه لپ‌ تاپ می‌خری، پیشنهاد گارانتی بیشتر یا یه اشتراک نرم‌ افزاری می‌دن. اینجور چیزا به خرید اصلی یه حس اطمینان اضافه می‌کنه.

حالا بیایم درباره بسته‌ بندی محصول دو جور نگاه داشته باشیم.
یکی بسته‌های محصول خالصه. این یعنی این محصولات فقط به صورت بسته ارائه می‌شن و هیچ گزینه جدا گونه‌ای برای خریدشون وجود نداره. مثلاً یه مجموعه بازی‌های ویدیویی که فقط به صورت پکیج فروخته می‌شن.

یکی دیگه بسته‌های ترکیبیه. این یعنی محصولات رو هم می‌تونی جدا جدا بخری و هم به صورت یه بسته. مثلاً یه رستوران فست‌ فود، بهت این انتخاب رو می‌ده که یا فقط پیتزا بخری، یا یه بسته که شامل پیتزا، نوشابه و سالاده، و قیمت بسته کمتر از خرید جدا گونه‌ست.

درسته که تخفیف یکی از مهم‌ترین دلایل جذابیت باندلینگ محصول، اما همیشه هم فقط تخفیف نیست. بعضی وقتا مشتری دوست داره همه چیز رو یه جا داشته باشه یا این حس رو بگیره که به یه تجربه کامل‌تر دست پیدا کرده.

تحول فروش با باندلینگ محصول

تحول فروش با باندلینگ محصول

اگه دنبال رشد کسب‌ و کارت و یه تیم فروش حرفه‌ای هستی، پلتفرم دالب بهترین انتخابه! ما تو دالب هم فروشنده‌های تازه‌کار رو آموزش می‌دیم، هم به حرفه‌ای‌ها کمک می‌کنیم که مهارتاشون رو ارتقا بدن. دوره‌های آموزش دیجیتال مارکتینگ برای مدیران هست تا یاد بگیرن چجوری با ابزارای دیجیتال، مشتری جذب کنن و فروش رو بالا ببرن.

علاوه بر آموزش، تو سیستم‌ سازی فروش هم متخصصیم. یعنی فرایندای فروش کسب‌ و کارت رو جوری می‌چینیم که همه‌ چی راحت و منظم پیش بره. تازه اگه دنبال جذب نیروهای حرفه‌ای فروش هستی، تو مشاوره و استخدام کارشناس فروش هم کنارتیم و بهترین نیروها رو برات پیدا می‌کنیم.

یه چیز خفن‌تر هم داریم: یاد می‌دیم چجوری با باندلینگ محصول، فروش رو بیشتر کنی! یعنی محصولاتت رو جوری بسته‌ بندی کنی که مشتریا نتونن ازش بگذرن. مثلا وقتی یه محصول پرفروش رو با یه محصول دیگه که کمتر خریده می‌شه ترکیب کنی، هم فروش اون محصول کمتر رو زیاد می‌کنی، هم انبارت رو خلوت‌تر.

پس وقتو تلف نکن! بیا تو دوره‌های دالب شرکت کن و ببین چجوری می‌تونی فروشت رو دگرگون کنی!

مزایای باندلینگ محصول

مزایای باندلینگ محصول

باندلینگ محصول یه استراتژی خیلی کاربردیه که کمک می‌کنه از محصولات تو انبار نهایت استفاده رو ببری و فروش بیشتری داشته باشی. تو این روش، محصولات رو کنار هم می‌ذاری و به عنوان یه بسته یا پکیج به مشتری ارائه می‌دی. حالا بیایم مزایای این روش رو بررسی کنیم.

1. افزایش میانگین ارزش خرید مشتریان
وقتی چند تا محصول رو تو یه بسته می‌ذاری و با قیمت به‌ صرفه‌تر می‌فروشی، مشتری معمولاً حاضر می‌شه مبلغ بیشتری پرداخت کنه. مثلاً یه فروشگاه لوازم جانبی موبایل می‌تونه یه قاب گوشی، محافظ صفحه، و شارژر رو تو یه بسته بفروشه. مشتری ممکنه فقط برای خرید قاب اومده باشه، ولی چون بسته ارزون‌تر درمیاد، کل مجموعه رو می‌خره. اینجوری مبلغ خریدش بیشتر می‌شه و تو هم سود بیشتری می‌کنی.

2. کاهش هزینه‌های بازاریابی و توزیع
وقتی محصولات رو به صورت بسته می‌فروشی، دیگه لازم نیست برای هر کدوم به صورت جداگونه تبلیغ کنی. یه تبلیغ برای کل بسته کافیه. علاوه بر این، وقتی بسته‌ها رو می‌فروشی، هزینه‌های بسته‌ بندی و ارسال هم کمتر می‌شه، چون چند محصول رو یه جا داری می‌فرستی. مثلاً یه برند آرایشی می‌تونه یه پک شامل کرم مرطوب‌ کننده، ضد آفتاب، و پاک‌ کننده صورت رو تو یه بسته بفروشه. با این کار هزینه تبلیغ و ارسالش به‌ صرفه‌تر می‌شه.

3. کاهش هدررفت موجودی
یه مشکل بزرگ برای فروشنده‌ها اینه که بعضی محصولات تو انبار می‌مونن و فروش نمی‌رن. با باندلینگ فروش می‌تونی این محصولات رو کنار محصولات پرفروش بذاری و به مشتری عرضه کنی. مثلاً یه فروشگاه پوشاک می‌تونه شلواری که فروش کمتری داره رو با یه تی‌شرت محبوب تو یه بسته بفروشه. اینجوری هم موجودی انبار خالی می‌شه، هم مشتری حس می‌کنه یه خرید خوب کرده.

مزیت کلی باندلینگ محصول چیه؟
این استراتژی باعث می‌شه مشتری‌ها بیشتر خرج کنن، حس خوبی از خریدشون داشته باشن، و تو هم به راحتی محصولاتت رو بفروشی. البته باید دقت کنی که داشتن هوش تجاری، علم فروش، ترکیب محصولات و قیمت‌گذاری درست تو این روش خیلی مهمه.

انواع باندلینگ محصول

انواع باندلینگ محصول

باندلینگ یا بسته‌ بندی محصولات، یه استراتژی هوشمنده که باهاش می‌تونید هم فروش بیشتری داشته باشید، هم مشتری رو راضی‌تر کنید. حالا بریم سراغ روش‌های مختلف باندلینگ محصول و ببینیم هر کدوم چطور عمل می‌کنن.

1. باندلینگ خالص (Pure Bundles)

تو این روش، محصولات فقط به صورت یه بسته کامل فروخته می‌شن و امکان خرید جداگانه وجود نداره. این کار انتخاب‌ های مشتری رو محدود می‌کنه ولی اگه بسته جذابی باشه، مشتری رو ترغیب به خرید می‌کنه.
مثال: یه شرکت بسته‌ های غذا آماده می‌فروشه که شامل تمام مواد اولیه برای تهیه یه وعده غذایی خاصه. مشتری نمی‌تونه فقط یه ماده اولیه رو بخره، بلکه باید کل بسته رو تهیه کنه.

2. باندلینگ محصولات جدید (New Product Bundling)

اینجا محصولی که تازه وارد بازاره، با یه محصول محبوب یا پرفروش ترکیب می‌شه تا راحت‌تر به مشتری‌ها معرفی بشه. این روش برای فروشگاه‌های آنلاین خیلی کاربرد داره.
مثال: یه فروشگاه لوازم خانگی می‌تونه یه مخلوط‌ کن جدید رو با یه آبمیوه‌ گیری پرفروش به‌ صورت یه بسته بفروشه. مشتریایی که آبمیوه‌ گیری رو دوست دارن، احتمال داره مخلوط‌ کن رو هم امتحان کنن.

3. باندلینگ ترکیب و تطبیق (Mix-and-Match Bundles)

این روش به مشتری‌ها اجازه می‌ده که خودشون از بین چند محصول مشابه، یه بسته دلخواه بسازن. این کار حس کنترل به مشتری می‌ده و احتمال خریدش رو بالا می‌بره.
مثال: یه فروشگاه آجیل می‌تونه به مشتری‌ها پیشنهاد بده که خودشون یه بسته از آجیل‌های مختلف رو ترکیب کنن و با یه قیمت مشخص بخرن.

4. باندلینگ فروش مکمل (Cross-Sell Bundles)

اینجا محصولات اصلی رو با یه محصول مکمل یا جانبی ترکیب می‌کنن. این روش برای فروش لوازم جانبی خیلی موثره.
مثال: یه فروشگاه لوازم الکترونیکی می‌تونه یه لپ‌ تاپ رو همراه با یه کیف لپ‌ تاپ و ماوس وایرلس به‌ صورت یه بسته بفروشه. اینجوری مشتری بیشتر احساس می‌کنه که به خریدش نیاز داره.

5. باندلینگ هدیه (Gifting Bundles)

این نوع بسته‌ها برای هدیه دادن طراحی شدن و معمولاً تو فصل تعطیلات خیلی طرفدار دارن.
مثال: یه برند محصولات آرایشی می‌تونه یه ست هدیه شامل رژ لب، کرم‌ پودر، و خط چشم درست کنه و تو جعبه‌ های شیک بفروشه. مشتریایی که دنبال هدیه هستن، راحت‌تر خرید می‌کنن.

6. باندلینگ تخلیه موجودی (Inventory Clearance Bundling)

اگه محصولاتی تو انبار مونده و فروششون کمه، می‌تونید اونا رو با یه محصول پرفروش ترکیب کنید و تخفیف بدید. این کار هم انبار رو خالی می‌کنه، هم هزینه نگهداری رو پایین میاره.
مثال: یه فروشگاه کفش می‌تونه کفش‌های پرفروش رو همراه با جوراب‌هایی که فروش کمی داشتن تو یه بسته بفروشه. مشتری با خودش فکر می‌کنه یه معامله عالی کرده.

7. باندلینگ یکی بخر، دوتا ببر (Buy-One-Get-One Bundles)

تو این روش، وقتی مشتری یه محصول رو می‌خره، می‌تونه یه محصول مکمل رو رایگان یا با تخفیف بگیره.
مثال: یه فروشگاه قهوه‌ ساز می‌تونه یه بسته قهوه رو رایگان به مشتریایی بده که قهوه‌ ساز می‌خرن. این کار باعث می‌شه مشتری احساس کنه خریدش خیلی ارزشمند بوده.

باندلینگ محصول

کلام آخر

باندلینگ محصول، یعنی اینکه چند محصول یا خدمات رو با هم توی یه بسته بفروشیم، یه روش هوشمندانه برای جلب توجه مشتری‌هاست. این کار باعث می‌شه مشتری حس کنه با یه خرید داره چیزای بیشتری به‌دست میاره و این یعنی ارزش بیشتری براش ایجاد شده.

مثلاً فکر کن یه فروشگاه لوازم آرایشی هست که وقتی رژ لب می‌خری، یه مداد لب هم با تخفیف بهت می‌ده. اینجوری هم تو خوشحال می‌شی که چیزای بیشتری گرفتی، هم اون فروشگاه بیشتر فروش کرده.

باندلینگ محصول کمک می‌کنه تا:

  • سلیقه مشتری‌ها رو درک کنی: وقتی بسته‌های جذاب و متنوع پیشنهاد می‌دی، مشتری بیشتر به خرید علاقه‌مند می‌شه.
  • از رقبا جلو بزنی: چون چیزی رو ارائه می‌دی که بقیه ندارن یا حداقل به اون شکل ارائه نمی‌دن.
  • محصولات قدیمی‌تر رو بفروشی: مثلاً محصولاتی که خیلی فروش نرفته رو با یه محصول محبوب ترکیب می‌کنی و مشتری هم خوشحال از اینکه تخفیف گرفته.
  • فروش رو بیشتر کنی: چون مشتری با دیدن این بسته‌ها ممکنه خرید بیشتری انجام بده.

باندلینگ محصول مثل این می‌مونه که مشتری رو تشویق کنی بیشتر خرید کنه ولی نه با فشار، بلکه با پیشنهادهای جذاب و منطقی.

چند مثال ساده از باندلینگ محصول 

  • یه کافی‌ شاپ وقتی قهوه می‌فروشه، پیشنهاد می‌ده یه کیک خوشمزه هم با تخفیف بگیری.
  • یه فروشگاه ورزشی کفش و جوراب رو توی یه بسته با قیمت مناسب عرضه می‌کنه.
  • یه سوپر مارکت برای خریدارهای ماکارونی، بسته سس گوجه رو رایگان اضافه می‌کنه.
5/5 - (1 امتیاز)
دالب » آموزش رایگان فروش » باندلینگ محصول چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونی این سبک محتوا رو داخل ایمیلت دریافت کنی
مام از هرزنامه بدمون میاد پس ایمیلی نمیفرستیم که خودمونم دوست نداریم