افیلیت مارکتینگ یا همون سیستم همکاری در فروش، یکی از روشهای خیلی باحال و جذاب برای بازاریابیه که توی همه جای دنیا هم حسابی طرفدار پیدا کرده. این روش نه تنها کمک میکنه فروش مستقیم بیشتر بشه، بلکه برای برندسازی و برنامههای بازاریابی هم خیلی موثره.
اصلا چرا افیلیت مارکتینگ اینقدر محبوب شده؟ چون ویژگیهای خاصی داره که اگه اصولی ازش استفاده کنی، میتونه نتیجههای خیلی خوبی بهت بده. فرض کن تو یه وبلاگنویس یا اینستاگرامر باشی؛ حالا تو با این سیستم میتونی محصولاتی رو معرفی کنی و هر کسی که از لینک تو خرید کنه، یه پورسانت برمیداری! هم فروشگاه سود میکنه و هم تو.
تو این مطلب میخوایم ببینیم همکاری در فروش دقیقا چیه و چه مزایا و معایبی داره. پس اگه دنبال یه روش تازه برای پول درآوردنی، تا آخر این مطلب رو بخون تا همه چی دستت بیاد!
افیلیت مارکتینگ یعنی چی؟
افیلیت مارکتینگ یا همون «همکاری در فروش»، یه روش خیلی باحال واسه بازاریابی و درآمدزاییه که اول توی دنیای واقعی و به شکل سنتی استفاده میشد. اما حالا که بیشتر کسبوکارها آنلاین شدن، این سیستم هم حسابی توی اینترنت جا افتاده. تو این روش، یه نفر یا یه سایت به عنوان واسطه عمل میکنه و لینک محصولات رو پخش میکنه. اگه کسی از طریق اون لینک خرید کنه یا کار خاصی انجام بده، واسطه یه درصد از پول رو به عنوان پورسانت فروش برمیداره.
جالب بدونی که اولین بار آمازون این روش رو راه انداخت و هنوز هم ادامه داره. البته شاید فکر کنی آمازون کلی پورسانت میده، ولی در واقع، درصد کمی از هر فروش رو به همکارای فروشش میده. این روش برای خیلی از سایتها جواب داده و الان برندهای بزرگ و کوچیک دیگهای هم از این مدل استفاده میکنن.
فرض کن یه بلاگر باشی که راجع به لوازم آشپزخونه مطلب مینویسی؛ لینک یه دستگاه قهوهساز رو میذاری و هر وقت کسی با اون لینک خرید کنه، یه درصدی گیرت میاد. همینجوری با معرفی و فروش محصولات میتونی از افیلیت مارکتینگ درآمد داشته باشی.
افیلیت مارکتینگ چطوری کار میکنه؟
شاید فکر کنی این سیستم خیلی پیچیده است، اما اصلا اینطور نیست! ساز و کارش خیلی راحت و سرراسته. فروشگاههای اینترنتی و برندهای مختلف دنبال راهی هستن که فروششون رو بیشتر کنن. از اون طرف هم سایتها و کانالهایی هستن که میخوان از بازدیدکنندههاشون پول دربیارن. اینجا دقیقا جاییه که افیلیت مارکتینگ به کمکشون میاد.
چطوری؟ فروشگاه یا برند (که بهش merchant هم میگن) تبلیغ خودش رو به شکل بنر یا لینک متنی به سایتها یا افرادی میده که قراره اونو منتشر کنن. بعد، هر کسی که روی این لینکها کلیک کنه یا محصولی رو بخره، فروشگاه یه درصدی از فروش رو به اون ناشر یا سایت میده.
این روش میتونه یه قرارداد بین دوتا طرف باشه یا اینکه ناشرهای تبلیغات توی سیستم همکاری در فروش، فروشگاهها ثبتنام کنن و لینکهایی رو که میخوان منتشر کنن.
حالا این روش سه تا نقش اصلی داره:
- فروشندهها: سایتها یا کسبوکارهایی که میخوان از طریق افیلیت، فروششون رو بالا ببرن.
- ناشرها: سایتها، وبلاگها، یا حتی اینفلوئنسرهایی که لینک و بنرهای تبلیغاتی رو توی صفحاتشون میذارن و با هر کلیک یا خریدی که از طریق اونها انجام بشه، یه درصد میگیرن.
- کاربرا: افرادی که روی این لینکها کلیک میکنن. گاهی قصد خرید دارن و گاهی فقط از روی کنجکاوی کلیک میکنن؛ به هر حال، اگه منجر به خرید بشه، ناشر هم پورسانتش رو میگیره.
فرض کن یه بلاگر سفر هستی و توی وبلاگت لینک یه هتل خاص رو میذاری. هر کسی از لینک تو وارد بشه و اتاق رزرو کنه، تو هم یه درصد از اون پول میگیری. به همین راحتی!
انواع مدلهای همکاری در فروش چیه؟
شاید همکاری در فروش از بیرون ساده به نظر برسه، ولی روشهای مختلفی برای پول درآوردن از این سیستم وجود داره. هرکدوم از این روشها برای شرایط مختلف مناسبه و بسته به نوع فروش و تبلیغات، ناشرها میتونن مدل پرداختی خودشون رو انتخاب کنن. بیاید نگاهی بندازیم به انواع روشهای پرداخت توی این سیستم:
۱. پرداخت به ازای هر اقدام (CPA)
اینجا بهش میگن «پرداخت به ازای هر اقدام» یا CPA. یعنی شما فقط وقتی پول میگیرید که کاربر کاری رو که تبلیغدهنده میخواد انجام بده، مثل خرید، ثبتنام، پر کردن فرم، یا حتی لایک کردن و کامنت گذاشتن. این روش خیلی دقیق و موثره، چون هر وقت که کاربر واقعاً اقدام کنه، شما درصدی میگیرید. فرض کن تو سایتت لینک یه اپلیکیشن رو گذاشتی؛ هر وقت کسی اون اپلیکیشن رو دانلود کنه، یه مبلغی گیرت میاد.
۲. پرداخت به ازای هر فروش (CPS)
یکی از معروفترین روشهای همکاری در فروش همینه که بهش «پرداخت به ازای فروش» یا CPS میگن. اینجا هدف اینه که سایت ناشر مشتریهای واقعی برای فروشنده بفرسته. معمولاً فروشنده بین ۴ تا ۱۰ درصد از فروش کل رو به عنوان پورسانت به شما میده. مثلا اگه شما تو سایتتون لینک یه فروشگاه کفش رو بزارید و کسی از طریق لینک شما خرید کنه، شما درصدی از فروش رو میگیرید.
۳. پرداخت به ازای هر لید (CPL)
این روش مناسب زمانی هست که تبلیغدهنده دنبال جمعآوری اطلاعات مشتریای بالقوه است. این مشتریا که هنوز خرید نکردن، اما احتمال خریدشون هست، بهشون میگن «لید». حالا وقتی کاربر وارد صفحه فرود سایت بشه و اطلاعاتش رو ثبت کنه، شما یه پورسانتی میگیرید. مثلاً سایت شما لینک ثبتنام در یه دوره آموزشی رو داره، هر کسی ثبتنام کنه، شما یه مبلغی میگیرید.
۴. پرداخت به ازای نمایش (CPM)
تو این مدل بهش «پرداخت به ازای نمایش» یا CPM میگن. یعنی به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغ به کاربران مبلغی به ناشر پرداخت میشه. این روش برای برندهایی خوبه که بیشتر میخوان تو ذهن مشتریا جا باز کنن تا اینکه مستقیم فروش کنن.
۵. پرداخت به ازای کلیک (CPC)
اینجا هم هزینه به ازای کلیک پرداخت میشه یا همون CPC. تو این مدل، هر بار که کاربر روی لینک تبلیغ شما کلیک کنه، شما یه مبلغی میگیرید. این روش برای برندها خوبه که میخوان مخاطب به سمت سایتشون هدایت بشه. مثلاً فرض کن شما توی سایتتون لینک یه برند معروف رو گذاشتید و هر کی کلیک کنه شما یه مبلغی به دست میارید.
۶. پرداخت ثابت
این روش ساده است؛ یه مبلغ ثابتی مشخص میشه و به شما بابت گذاشتن تبلیغ روی سایتتون پرداخت میشه. البته پیشنهاد میشه فقط به این مدل بسنده نکنید و روشهای دیگه رو هم امتحان کنید تا درآمد بیشتری داشته باشید.
بهطور کلی، اگه با هر کدوم از این روشها آشنا بشید، میتونید تصمیم بگیرید کدومش برای سایت یا صفحه شما بهتره و ازش بیشتر بهره ببرید.
مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ چیه؟
قبل از اینکه دست به کار بشید و افیلیت مارکتینگ رو شروع کنید، خوبه که یه نگاه بندازید به مزایا و معایبش تا بدونید تو چه راهی قدم میذارید. اول بریم سراغ خوبیهاش و بعد هم یه نگاهی بندازیم به چالشهایی که ممکنه پیش بیاد.
مزایای همکاری در فروش
افیلیت مارکتینگ یکی از روشهای پرطرفدار برای افزایش فروش آنلاین که خیلی از کسبوکارها، حتی کوچیکا، ازش استفاده میکنن. برخلاف تصور، این روش فقط برای شرکتهای بزرگ نیست و یه بیزنس کوچیک هم میتونه ازش کلی سود ببره. حالا بیاید ببینیم چرا این روش جذابه:
- پرداخت فقط برای نتیجه
اینجا پول فقط زمانی پرداخت میشه که کار مورد نظر شما انجام بشه، مثل فروش یا ثبتنام. اینجوری خیالتون راحته که پولتون الکی هدر نمیره، چون دارید برای یه نتیجه مشخص هزینه میکنید. از طرف دیگه، ناشرها هم انگیزه دارن که بیشتر تلاش کنن تا نتیجه بهتری بگیرن. - راهی عالی برای جذب مشتری جدید و برندسازی
اگه دنبال افزایش بازدید و شهرت برندتون هستید، همکاری در فروش خیلی خوب جواب میده. وقتی سایتهای مختلف از محصول شما حرف بزنن، آدمهای بیشتری با برندتون آشنا میشن و اعتماد بیشتری پیدا میکنن. - افزایش اعتبار برندتون
وقتی بقیه از محصول شما تعریف کنن، برندتون معتبرتر میشه. اینطوری مخاطب فکر میکنه محصول شما انقدر خوبه که ارزش تبلیغ شدن داره. مثلا فرض کنید یه وبلاگنویس معروف لینک شما رو بذاره، طبیعتاً این باعث اعتماد بیشتر مخاطب به برند شما میشه. - مقرونبهصرفه و اقتصادی
نسبت به بقیه روشهای تبلیغاتی، افیلیت مارکتینگ هزینه کمتری داره و ارزش بیشتری برای پولی که خرج میکنید داره، چون فقط وقتی هزینه میکنید که اقدام مورد نظر انجام شده باشه. - افزایش سریع ترافیک و فروش
هرچی سایتهای بیشتری لینک شما رو منتشر کنن، فرصت بیشتری دارید که ترافیک و فروش بیشتری جذب کنید. مثلا فرض کنید چند تا سایت با بازدید بالا بنر شما رو بزارن؛ اینجوری تعداد بیشتری مشتری بالقوه جذب میشه.
این مزایا باعث شده که افیلیت مارکتینگ بین کسبوکارهای مختلف، از کوچیک تا بزرگ، محبوب بشه.
مزایای افیلیت مارکتینگ برای تبلیغ دهندهها
همکاری در فروش یا همون بازاریابی معرف این روزا حسابی محبوب شده! وبسایتهای پربازدید و اینفلوئنسرها که طرفدارای زیادی جمع کردن، میتونن کلی ترافیک رو برای شما جذب کنن. در واقع، اونا دارن به جای شما بازاریابی میکنن و شما با یه پورسانت، فروش خودتون رو راحتتر بالا میبرید. حالا بیاید ببینیم این روش چه مزایای دیگهای داره.
- هزینه پایین برای شروع و اجرا
هر کسبوکاری دوست داره که کمترین هزینهها رو داشته باشه. توی افیلیت مارکتینگ، دیگه لازم نیست پول زیادی برای تبلیغ یا طراحی هزینه کنید. شما فقط زمانی پورسانت میدید که محصولتون به فروش رفته باشه، پس پولتون هدر نمیره. یعنی با هزینهای که کمتر از روشهای دیگهست، میتونید از همین تبلیغات نتیجه بگیرید. - بازگشت سرمایه عالی
توی این روش، نیازی نیست کلی پول خرج کنید تا یه نتیجه بگیرید؛ چون فقط زمانی پول میدید که فروش انجام بشه. این یعنی هزینه کمتر، سود بیشتر! مثلا توی تحقیقات اخیر توی بریتانیا، دیدن که کسبوکارها بهازای هر 1 پوند هزینه، حدود 15 پوند سود بردن. - ترافیک هدفمند و مفید
خوبی همکاری در فروش اینه که میتونید ناشرهایی رو انتخاب کنید که دقیقاً مخاطب هدف شما رو به سایت بفرستن. یعنی کسایی وارد سایتتون میشن که به محصول یا خدمات شما علاقه دارن، نه هر بازدیدکنندهای که شاید اصلاً خرید نکنه. به ناشرها به چشم سفیرای برندتون نگاه کنید؛ اونا تلاش میکنن که مشتریها به سایت شما بیان و خرید کنن. - افزایش اعتبار برندتون
کار کردن با یه تیم خوب از ناشرها باعث میشه برند شما خیلی زودتر شناخته بشه. البته بهتره با آدمای معتبر کار کنید که به اعتبارتون اضافه بشه، نه اینکه بهش ضربه بزنه. وقتی یه ناشر معتبر شما رو معرفی میکنه، مخاطب احساس بهتری نسبت به برندتون داره و راحتتر بهتون اعتماد میکنه. اینطوری، برند شما بیشتر دیده میشه و مشتری با خیال راحتتر ازتون خرید میکنه.
این مزایا باعث میشن که افیلیت مارکتینگ یکی از گزینههای محبوب و کارآمد برای کسبوکارها باشه.
مزایای افیلیت مارکتینگ برای ناشران
اگه تا با سیستم افیلیت مارکتینگ آشنا شدید، میدونید که تو این روش شما محصول یا خدمات بقیه رو تبلیغ میکنید و در عوض، پورسانت میگیرید. حالا سوال اینه که چرا ناشرا باید برن سراغ این کار؟ چه نفعی براشون داره؟ بیاید نگاهی بندازیم.
- نیازی به تجربه و تخصص خاص نداره
یکی از بهترین چیزا در همکاری در فروش اینه که لازم نیست یه حرفهای توی تبلیغات باشید! کافیه چند تا اصول ساده رو بلد باشید. مثلا بدونید چطور لینکها رو به اشتراک بذارید و چطور مخاطب رو جذب کنید. این چیزا رو هم میشه با یه سرچ ساده تو اینترنت یاد گرفت، پس کار سختی نیست. - ساختن ارتباطهای مفید
توی افیلیت مارکتینگ شما با کسبوکارای مختلف ارتباط میگیرید، ممکنه بعدها بتونید کارای بیشتری باهاشون بکنید. مثلا یه ناشر تبلیغاتی که تو این کار موفقه، ممکنه در آینده از همون برندها پیشنهاد کار تولید محتوا یا تبلیغات دیگه بگیره. خلاصه این همکاریها میتونه درهای جدیدی رو برای شما باز کنه. - دسترسی رایگان به آمار و اطلاعات
ناشرهای افیلیت به آمارهای مفیدی دسترسی دارن که خیلی کمک میکنه بفهمن کدوم محتواها بهتر کار کرده و چی رو باید تغییر بدن. مثلا میبینن کدوم محصولات بیشتر بازدید گرفته و چطوری میشه بیشتر بفروشن. این یعنی یادگیری بیشتر و کارایی بهتر در تبلیغنویسی. - آزادی انتخاب و کار با شرایط خودتون
همکاری در فروش آزادی زیادی به شما میده. میتونید برنامههای مختلف افیلیت رو امتحان کنید و هر کدوم که براتون بهتر بود رو انتخاب کنید. این کار رو میشه از خونه و با یه لپتاپ ساده انجام داد. پس اگه به دنبال درآمد اضافه هستید و نمیخواید تو فضای اداری و رسمی کار کنید، این سیستم عالیه.
شما میتونید زمان کاری خودتون رو هم مشخص کنید؛ میخواید هر روز کار کنید یا فقط چند ساعت در هفته؟ میخواید یه محصول خاص رو تبلیغ کنید یا با چندین برند کار کنید؟ همه اینها دست خودتونه و هیچکس هم اجبارتون نمیکنه!
خلاصه اینکه همکاری در فروش به شما اجازه میده از خونه و بدون دردسرهای فضای اداری درآمد داشته باشید.
راههای مختلف برای همکاری در فروش
تو بازاریابی افیلیت (یا همون همکاری در فروش)، میتونید از راههای مختلفی به مخاطب برسید. اینجا چندتا از بهترین روشهای این کار رو توضیح دادیم:
- بلاگرها
بلاگرها کسایی هستن که با تولید محتوای جذاب و مفید مخاطبهای زیادی جذب کردن. این افراد میتونن با معرفی محصول یا خدمات شما، اعتماد مردم رو جلب کنن. مثلا فرض کنید بلاگری در حوزه سلامت کار میکنه و یه راهنمای کامل برای خرید مکملهای غذایی نوشته. وقتی مخاطب از لینک مخصوص وارد سایت شما بشه و خرید کنه، بلاگر هم از این خرید پورسانت میگیره. خیلی وقتا هم برندها برای معرفی محصول جدیدشون به بلاگرها اعتماد میکنن. - ایمیل مارکتینگ
ایمیل مارکتینگ یکی از راههای خوب برای جلب توجه مخاطباس. کسایی که لیست ایمیل دارن، میتونن پیشنهادات خاصی رو برای مخاطبهای خودشون بفرستن و اونها رو به خرید ترغیب کنن. هرچند شاید تاثیر ایمیل به اندازه بلاگ نباشه، اما میتونه مشتریای خاصی رو که به محصولات شما نیاز دارن، هدف بگیره. مثلا اگه ناشر میدونه مخاطبهاش عاشق محصولات گیاهی هستن، میتونه محصول شما رو به اونا معرفی کنه. - سایتهای تخفیف و خرید گروهی
همه ما عاشق خرید ارزون و تخفیفهای خوب هستیم! این سایتها معمولا با کدهای تخفیف و پیشنهادات ویژه مشتری جذب میکنن. شما میتونید محصولاتتون رو از طریق این سایتها معرفی کنید و خیلی راحت به کسایی که دنبال خرید ارزانتر هستن دسترسی پیدا کنید. - اینفلوئنسرها
این روزا اینفلوئنسرها خیلی روی سبک زندگی و تصمیمات مردم تاثیر دارن. این افراد توی فضای مجازی محتواهای جذابی تولید میکنن و فالوورهاشون از توصیههاشون استقبال میکنن. مثلا فرض کنید یه اینفلوئنسر مد و فشن در استوریهاش درباره یه کفش جدیدی که خریده صحبت کنه و لینک خرید بده. اینفلوئنسر مارکتینگ یه فرصت عالیه تا با استفاده از محبوبیتشون، مخاطبهای جدید جذب کنید. - سایتهای نقد و بررسی
خیلی از آدمایی که میخوان خرید کنن، قبلش سری به سایتهای نقد و بررسی میزنن تا مطمئن بشن محصول درسته. این سایتها میتونن محصولات شما رو به افرادی نشون بدن که آماده خریدن. مثلا یه سایت میتونه بهترین گوشیهای سال رو معرفی کنه و وقتی کسی با کلیک روی لینک وارد سایت شما بشه و خرید کنه، به فروشنده پورسانت میرسه.
افزایش فروش با افیلیت مارکتینگ
خیلی از کسبوکارها با ناشرهای تبلیغاتی همکاری میکنن تا فروششون بیشتر بشه، اما هر کدومشون یه روش متفاوت برای جذب مشتری دارن. در واقع، راه و روشهای زیادی برای همکاری در فروش هست که میتونید استفاده کنید. اینجا ۵ تا از مهمترینشون رو براتون توضیح میدم:
۱. انتخاب یه ناشر درست و حسابی
افیلیت مارکتینگ بهتون این فرصت رو میده که از اعتبار و محبوبیت یه ناشر استفاده کنید و مردم رو تشویق کنید که از شما خرید کنن. اما حواستون باشه که با کسی همکاری کنید که مردم بهش اعتماد دارن و توصیههاش رو جدی میگیرن.
چی مهمه؟ اینکه ناشر با مخاطبش ارتباط خوبی داشته باشه و طرفداراش با محصولات یا برند شما همخوانی داشته باشن. مثلاً اگه لباسهای ورزشی میفروشید، بهتره با بلاگرهای فعال توی زمینه ورزش یا مد همکاری کنید، نه کسی که موضوع فعالیتش بیربطه. با یه ناشر خوب نهتنها پولتون هدر نمیره، بلکه شانس فروشتون هم خیلی بالاتر میره.
۲. ارائه کد تخفیف جذاب
یه پیشنهاد وسوسهکننده، مثل کد تخفیف، میتونه خیلی سریع مخاطب هدف رو تبدیل به مشتری کنه. بیشتر آدمها دنبال خرید ارزونترن و اگه شما محصولتون رو با تخفیف عرضه کنید، احتمال فروش خیلی میره بالا.
سایتهای تخفیفی مثل تخفیفان دقیقاً برای همین هدف ساخته شدن. ولی حواستون باشه تخفیف زیادی ندید که به کیفیت محصولتون شک کنن! همچنین، عملکرد گذشته اون سایت رو بررسی کنید و ببینید که آیا به درد مخاطب شما میخوره یا نه.
۳. همکاری با اینفلوئنسرها
اینفلوئنسر مارکتینگ این روزها خیلی طرفدار پیدا کرده. برندهای مختلف با اینفلوئنسرهای فعال در زمینه خودشون همکاری میکنن. اینفلوئنسرها چون رابطه خوبی با مخاطباشون دارن، راحتتر میتونن روی تصمیم خریدشون اثر بذارن.
البته، اینفلوئنسرها ممکنه ترافیک زیاد مثل سایتهای تخفیف به سایتتون هدایت نکنن، اما مخاطبایی رو جذب میکنن که از قبل علاقهمند به محصول شما بودن. تازه، میکرو اینفلوئنسرها (اینفلوئنسرهای کوچیکتر) هم گزینه خوبی هستن چون هزینه کمتری دارن و رابطه صمیمیتری با مخاطب دارن.
مثلاً اگه لوازم آرایشی میفروشید، اینفلوئنسرهای زیبایی میتونن براتون خیلی موثر باشن.
۴. صفحه محصولتون رو بهینه کنید
نمیتونید انتظار داشته باشید که ناشر تبلیغاتی بهتنهایی کار شما رو راه بندازه. صفحه محصول شما جاییه که مخاطب نهایی میاد تا خرید کنه، پس باید همه چیز اونجا حرفهای باشه و به بهترین شکل نیازهای مشتری رو پوشش بده.
برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید، مطمئن شید:
- صفحه محصول سریع لود میشه،
- اطلاعات کافی و واقعی ارائه دادهاید،
- عکسهای باکیفیت و خوبی گذاشتید،
- توضیحات محصول واضح و قانعکننده هستن،
- نظرات مشتریان قبلی هم ارائه شده.
اگه این موارد رعایت بشه، احتمال خرید خیلی میره بالا!
۵. همکاری با ناشرهای متنوع
داشتن یه شبکه گسترده از ناشرها میتونه کمک بزرگی بهتون کنه. مثلاً همکاری با بلاگرها، اینفلوئنسرها، و حتی پادکسترهایی که محتوای جذاب تولید میکنن، میتونه باعث بشه از کانالهای مختلفی به مخاطب برسید.
خیلیها از پادکستها برای یادگیری و کسب اطلاعات استفاده میکنن، پس فراموش نکنید پادکسترهایی که شنوندههای زیادی دارن، میتونن براتون مفید باشن. حتی همکاری با کسایی که وبینار و دورههای آموزشی برگزار میکنن هم ایده خوبیه، چون شرکتکنندهها معمولاً به میزبان وبینار اعتماد دارن و از پیشنهاداتش استقبال میکنن.
حالا آمادهاید که با این استراتژیها کارتون رو شروع کنید و توی افیلیت مارکتینگ موفق باشید!
همکاری در فروش رو چطوری اجرا کنیم!
همکاری در فروش یا همون افیلیت مارکتینگ، یه روش خوب و کمهزینه برای فروش محصولاته. اما مثل هر استراتژی دیگه، باید درست اجرا بشه تا جواب بده. برای شروع همکاری در فروش، این ۵ مرحله رو دنبال کن:
۱. هدفگذاری
اولین چیزی که باید انجام بدی اینه که هدفت رو مشخص کنی. اینجوری میفهمی که میخوای به چه نتیجهای برسی. مثلا میخوای بیشتر بفروشی یا برندت رو معروف کنی؟ یا شاید هدفهات فقط این باشه که مشتریهای بیشتری جذب کنی؟ برای شروع، باید مخاطبایی که میخوای بهشون دست پیدا کنی رو مشخص کنی. بعدش میبینی که چه کسانی میتونن بهت کمک کنن تا به این مخاطبها برسی. هدفهات باید قابل اندازهگیری باشن تا بتونی نتیجه کار رو بسنجی.
برای مثال، فرض کن هدف تو اینه که تو سه ماه آینده فروش محصولاتت رو ۲۰٪ بیشتر کنی. یا شاید بخوای میانگین مبلغ خرید هر مشتری رو بیشتر کنی. مهم اینه که هدف مشخص باشه و بتونی بفهمی که آیا بهش رسیدی یا نه.
۲. بررسی رقبا و بازار
تو این مرحله باید ببینی که رقبای اصلیات چه کارهایی میکنن. چطور از افیلیت مارکتینگ استفاده میکنن؟ چه مدلهایی دارن و از چه استراتژیهایی استفاده میکنن؟ باید بررسی کنی که نقاط ضعف و قوتشون چیه و کجا میتونی بهتر عمل کنی. مثلا ببین که آیا رقیبها از مدل «پرداخت به ازای فروش» استفاده میکنن یا «پرداخت به ازای لید» (یعنی برای هر مشتریای که ثبتنام میکنه، مبلغی پرداخت میکنن)؟
حالا شاید بپرسی چطور بفهمی که رقبا از چی استفاده میکنن؟ مثلاً میتونی نگاه کنی که چطور با ناشران تبلیغاتی همکاری میکنن یا از چه سیستمهایی برای پیگیری فروش استفاده میکنن. هرچه بیشتر اطلاعات بهدست بیاری، میتونی بهتر رقابت کنی.
۳. انتخاب ناشران تبلیغاتی
تو این مرحله باید تصمیم بگیری که میخوای از شبکههای تبلیغاتی موجود استفاده کنی یا میخوای شبکه مخصوص به خودت رو بسازی.
اگر از شبکههای موجود استفاده کنی، سریعتر میتونی به ناشران تبلیغاتی وصل بشی. ولی یه نکته منفی هم داره: شبکهها معمولاً از ۲۰ تا ۳۰ درصد از مبلغ کمیسیون که به ناشران میدی، خودشون میبرن. مثلاً فرض کن که در یک سال ۱۰۰ میلیون تومان کمیسیون پرداخت کردی؛ شبکه تبلیغاتی حدود ۳۰ میلیون تومان از این مبلغ رو به عنوان کارمزد خودش برمیداره.
اگر بخوای شبکه اختصاصی خودت رو داشته باشی، میتونی از پلتفرمهایی مثل Tapfiliate استفاده کنی که بهت این امکان رو میده که همهچیز رو خودت مدیریت کنی. البته این پلتفرمها هزینه دارن، ولی هزینهشون کمتر از شبکههای تبلیغاتی هست و در عوض میتونی دادهها و اطلاعات کمپین تبلیغاتی رو خودت کنترل کنی.
یکی دیگه از ابزارهایی که میتونی استفاده کنی، افزونههای وردپرس مثل Ultimate Affiliate Pro هستن که هم راحت میتونی کمیسیونها رو پرداخت کنی، هم گزارشگیری دقیق انجام بدی.
۴. روش پرداخت کمیسیون
در این مرحله باید تصمیم بگیری که چطور میخوای کمیسیونها رو به ناشران پرداخت کنی. مثلاً میخوای به ازای هر فروش کمیسیون بدی یا به ازای هر لید؟ برای این تصمیمگیری، باید با توجه به رقبا و بازار خودت، مدل مناسب رو پیدا کنی.
برای مثال، ممکنه بخوای کمیسیون بیشتری به ناشران بدی تا بیشتر انگیزه داشته باشن. ولی این نکته رو هم باید در نظر بگیری که کمیسیون زیاد نباید به ضرر کسبوکار تو تموم بشه. باید هزینهها مثل جذب مشتری و ارزش طول عمر مشتری رو هم در نظر بگیری.
۵. ارزیابی نتایج
وقتی کمپینت رو راه انداختی، باید مرتب بررسی کنی که نتایج چی میشن. ببین که آیا به هدفهایی که تعیین کرده بودی رسیدی یا نه. اگر دیدی که نتایج رضایتبخش نیست، شاید نیاز باشه مدل همکاری با ناشران رو تغییر بدی یا ناشران جدیدی پیدا کنی.
در این مرحله باید بررسی کنی که کدوم ناشرها بیشترین فروش رو برات آوردن و چه نوع مشتریهایی بهت سود بیشتری دادن. همچنین باید به دادههایی مثل ارزش طول عمر مشتری و نرخ حفظ مشتری دقت کنی. با این اطلاعات، میتونی متوجه بشی که کدوم کانالها بهترین نتیجه رو دادن و چطور میتونی کمیسیونها رو بهینه کنی.
پس همکاری در فروش میتونه یه روش فوقالعاده برای فروش محصولات باشه، ولی به شرطی که درست اجرا بشه. باید هدفهات رو مشخص کنی، رقبای خودت رو بشناسی، ناشران مناسب پیدا کنی، روشهای پرداخت رو مشخص کنی و بعد از اون نتایج رو ارزیابی کنی تا مطمئن بشی که به درستی پیش میری.
چالشها و معایب افیلیت مارکتینگ
افیلیت مارکتینگ هم مثل هر روش دیگهای، مشکلات و چالشهایی داره که ممکنه باعث بشه کسبوکارها و ناشران اذیت بشن. در ادامه چندتا از این مشکلات رو بررسی میکنیم:
- ناشران هیچ کنترلی روی روند کار ندارند
ناشرهایی که توی این سیستم کار میکنند، به شدت تحتتأثیر قوانین و خواستههای تبلیغدهندهها قرار دارن. این یعنی شاید یه زمانی یه کمپین برای ناشر خوب پیش بره، ولی بعدش شرایط تغییر کنه و نتونن انتظارات تبلیغدهنده رو برآورده کنن. - رقبا دستوپای تبلیغدهندهها و ناشران رو میبندند
یکی از مشکلات اینه که هیچکدوم از طرفین نمیتونن کاری بکنن که رقبا شرایط بهتری بذارند. مثلاً یه رقیب ممکنه پیشنهاد بده که هزینهها رو پایین بیاره یا حتی تبلیغ رو به شکل خلاقانهتری نشون بده که خروجی بهتری داشته باشه. - ناشران باید همیشه دنبال مشتری جدید باشند
یک مشکل بزرگ برای ناشران اینه که معمولاً یک کاربر فقط یه بار روی لینک کلیک میکنه. حتی اگه اون کاربر بعداً تبدیل به مشتری بشه، باز هم دیگه از طریق لینکهای افیلیت به سایت وارد نمیشه. این یعنی ناشرها باید دائم در حال پیدا کردن مشتریان جدید باشن. - هیچ تضمینی برای درآمد نیست
این مدل نمیتونه به صورت قطع و یقین بگه که ناشرها به درآمد مدنظرشون میرسن یا تبلیغدهندهها به هدفشون میرسن. شما شاید هزاران کلیک داشته باشی، ولی درآمد چشمگیری نصیبت نشه. - احتمال تقلب و ترافیکدزدی وجود داره
یه مشکل دیگه هم اینه که شما ممکنه با اسپمرها و کسانی که کلیکهای تقلبی میزنن، روبهرو بشید. این یعنی ممکنه کلیکها واقعی نباشه و شما پولی بابتش دریافت نکنید. بدتر از اون، ممکنه کمیسیونی که باید به شما تعلق بگیره، به جیب کس دیگهای بره.
به طور خلاصه، این سیستم همیشه به اون شکل که انتظار داریم پیش نمیره و ممکنه مشکلاتی مثل تقلب، نوسانات درآمدی، و تغییر شرایط به مشکلات بزرگ تبدیل بشه. به همین دلیل، خیلی مهمه که دقیقاً بررسی کنیم که کجا و چگونه این مدل رو پیادهسازی کنیم تا کمترین مشکل رو داشته باشیم.
چطور توی همکاری در فروش موفق بشیم؟
همکاری در فروش شاید اول کار خیلی ساده به نظر بیاد، ولی برای موفقیت در این کار باید واقعاً تلاش کنی. این سیستم برای جذب درآمد بیشتر به تمرکز و دقت نیاز داره. اینجا چند نکته مهم که میتونه بهت کمک کنه رو میگم:
- مخاطبشناسی: مهمترین کار اینه که اول بفهمی مخاطب هدفت کیه. درست که دنبال درآمد بیشتر هستی و میخواهی افراد بیشتری روی لینکهات کلیک کنن، ولی نباید هر چیزی رو منتشر کنی. باید تبلیغاتی بذاری که به علاقهها و نیازهای مخاطب و محتوای سایتت بخوره. مثلاً اگه سایتت درباره تکنولوژی هست، تبلیغ محصولات مد و لباس احتمالاً نتیجه نمیده.
- صداقت: صداقت خیلی مهمه. اگر کاربران حس کنن که فقط به خاطر پول داری هر چیزی رو تبلیغ میکنی، حتی اگر خودت به اون چیز اعتقاد نداشته باشی، دیگه به لینکهایت کلیک نمیکنن. پس سعی کن فقط محصولاتی رو تبلیغ کنی که بهش اعتقاد داری و خودت هم ازش استفاده میکنی. مثلاً اگه تو سایتت درباره ورزش صحبت میکنی، بهتره از تجهیزات ورزشی یا لباسهای ورزشی تبلیغ کنی که خودت هم ازش استفاده میکنی.
- انتشار محتوای باکیفیت: یکی از راههای موفقیت در همکاری در فروش اینه که محتوای خوب و مفید بذاری. وقتی محتوای جذاب و ارزشمند تولید کنی، کاربران بهت اعتماد میکنن و بیشتر روی لینکهایت کلیک میکنن. مثلاً اگه به طور مرتب نقد و بررسیهایی با جزئیات درست و مفید مینویسی، کاربرها به حرفهای تو بیشتر اعتماد میکنن و احتمال کلیک بیشتر میشه.
- روشهای مختلف همکاری در فروش: نباید فقط به یک مدل همکاری در فروش بچسبی. روشهای مختلفی وجود داره که میتونی امتحان کنی. مثلاً میتونی از لینکهای افیلیت، تبلیغات بنری، ایمیل مارکتینگ یا حتی واتساپ مارکتینگ استفاده کنی. هر کدوم از اینها مزایای خودش رو داره و باید ببینی کدومش بیشتر با مخاطبانت هماهنگه.
جمعبندی:
پلتفرم دالب یه جای عالی برای یادگیری مهارتهای فروش و مارکتینگ به حساب میاد. اگه به دنبال یه شغل پردرآمد و پرچالش هستی، باید به یادگیری کارشناس فروش توجه ویژهای داشته باشی. توی دورههای آموزشی این پلتفرم، میتونی از صفر تا صد فروش و روشهای جذب مشتری رو یاد بگیری، طوری که بتونی به سرعت در بازار کار بدرخشی.
یکی از دورههای فوقالعاده این پلتفرم، دوره مارکتینگ برای مدیران هست. این دوره دقیقاً همون چیزی هست که نیاز داری تا با شناخت درست از افراد و چگونگی مدیریت کسب و کار، بتونی کسب و کارت رو به سطح بالاتری برسونی. تو این دوره یاد میگیری که چطور یک تیم فروش حرفهای بسازی که هم از نظر فنی و هم از نظر روانشناسی بتونه بهترین عملکرد رو داشته باشه. این به رشد کسبوکار کمک میکنه و باعث میشه درآمدت به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کنه. حتی میتونی با این مهارتها مدیریت بهتر و آگاهانهتری داشته باشی و کسبوکارت رو به یکی از برندهای معتبر تبدیل کنی.
حالا شاید بپرسی که این دورهها چه ربطی به همکاری در فروش داره؟ باید بگم که اصول و روشهایی که تو این دورهها یاد میگیری، مستقیماً به تو کمک میکنه تا در همکاری در فروش هم موفق بشی. یعنی اگه بتونی مشتریها رو بهتر بشناسی و نیازهای اونها رو تحلیل کنی، میتونی به راحتی از طریق همکاری در فروش به تبلیغ محصولات و خدمات بپردازی و در نهایت درآمد خودت رو افزایش بدی. این که بتونی با تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ، استراتژیهای فروش رو بچینی، خیلی در موفقیتت تو این زمینه تاثیرگذار خواهد بود.
پس اگر میخواهی فروش حرفهای یاد بگیری، یا حتی توی همکاری در فروش موفق بشی، پیشنهاد میکنم حتماً از دورههای پلتفرم دالب استفاده کنی. این دورهها نه فقط برای مدیران بلکه برای هر کسی که علاقهمند به رشد شخصی و حرفهای توی این صنعت هست، مفید و کاربردی خواهد بود.
همکاری در فروش یکی از روشهای خیلی خوب برای افزایش فروش و درآمد توی دنیاست. این روش هم برای کسبوکارها و هم برای کسانی که تبلیغات رو انجام میدن، سود داره. در این روش، تو میتونی با تبلیغ محصولات و خدمات از طریق لینکهای افیلیت، پورسانت دریافت کنی.
این روش مثل تبلیغات کلیکی هست که توی اون، اگر عملکرد خوبی داشته باشی، میتونی درآمد خوبی بدست بیاری. حتی میتونی بهصورت فریلنسری توی این کار فعالیت کنی و کسب درآمد داشته باشی.
پس اگر میخواهی توی همکاری در فروش موفق باشی، باید به این نکات توجه کنی و وقت بذاری تا محتوای خوبی بسازی که برای مخاطب جذاب باشه.