کارشناس فروش کسیه که باید پل ارتباطی قوی بین محصول و مشتری بسازه. این یعنی اول باید خودش به محصول یا خدماتش ایمان داشته باشه تا بتونه این باور رو به مشتری هم منتقل کنه. از طرفی باید مشتری رو خوب بشناسه، نیازهاش رو بفهمه و بهترین راهحل رو بهش پیشنهاد بده.
اما این فقط یه طرف ماجراست. یه فروشنده خوب باید مثل یه مربی، دائماً دنبال یادگیری و آموزش فروش باشه و حتی از بازخوردهای مشتری برای بهبود کارش استفاده کنه. تو مسیر شغلی هم مهارتهایی مثل مذاکره موثر، تحلیل رفتار مشتری، مدیریت زمان و حتی آشنایی با ابزارهای تکنولوژی خیلی کمک کنندهان.
حقوق کارشناس فروش چقدره؟ خب، این به چندتا عامل بستگی داره؛ مثلاً صنعتی که توش کار میکنه، تجربهای که داره و البته میزان موفقیتش تو فروش. تو بعضی شرکتها حقوق پایه دارن و با توجه به فروششون پورسانت فروش هم میگیرن که اگه خوب کار کنن، درآمدشون میتونه خیلی چشمگیر باشه. اما یادت باشه، فروش یه شغل پویاست و هرچی مهارت بیشتری یاد بگیری و بهتر عمل کنی، درآمد و پیشرفتت هم بیشتر میشه. پس اگه دنبال یه مسیر شغلی جذاب و پرچالش میگردی، فروش یه انتخاب عالیه.
کارشناس فروش کیست؟
کارشناس فروش کسیه که پل ارتباطی بین محصول یا خدمات یه شرکت و مشتریهاست. یه جورایی نقش آدمی رو داره که میدونه مشتری دنبال چیه و چطوری باید اون محصول یا خدمت رو بهش معرفی کنه که بگه “آها! این همون چیزیه که لازم داشتم!” کارشناس فروش فقط یه فروشنده نیست که محصول رو تحویل بده و بره، بلکه مثل یه مشاوره فروش عمل میکنه و هدفش اینه که مشتری کاملاً احساس کنه این خرید به نفعشه.
کارشناس فروش باید اول از همه محصول یا خدماتی که میفروشه رو قشنگ بشناسه؛ یعنی بدونه این محصول چطوری کار میکنه، چه ویژگیهایی داره و برای چه کسانی مناسبه. بعدش باید با مشتری ارتباط برقرار کنه، نیازهاش رو بفهمه و بر اساس اون بهترین پیشنهاد رو بده.
اما فقط این نیست! اون باید بتونه اعتماد مشتری رو جلب کنه، به سوالاتش جواب بده و اگه تردید داره، قانعش کنه. از طرف دیگه، کارشناس فروش باید دنبال این باشه که یه رابطه طولانی مدت با مشتریها بسازه، چون مشتریای راضی میتونن آدمای جدیدی رو هم معرفی کنن و تجربه مشتری خوبی به جا بزارن.
تو هر کسب و کاری، فروش اساس بقای اونه. اگه محصولی فروخته نشه، عملاً شرکتی هم وجود نخواهد داشت. اینجا دقیقاً جاییه که نقش و وظایف کارشناس فروش برجسته میشه. اون میتونه با مهارتها و فن بیانش، هم درآمد شرکت رو بالا ببره و هم مشتریها رو راضی نگه داره. پس میشه گفت یه کارشناس فروش خوب، نه فقط برای سودآوری، بلکه برای ساختن یه تصویر مثبت از شرکت خیلی تأثیرگذاره.
وظایف کارشناس فروش از صفر تا صد
کارِ کارشناس فروش اینه که محصولات یا خدمات یه شرکت رو به بهترین شکل به مشتریا معرفی کنه و بفروشه. اما فقط فروش نیست! اون باید کاری کنه که مشتری حس کنه بهترین تصمیم رو گرفته.
1. شناخت محصول یا خدمات
اولین وظیفه یه کارشناس فروش اینه که محصول یا خدماتی که میخواد بفروشه رو قشنگ بشناسه. یعنی چی؟ یعنی بدونه این محصول چه ویژگیهایی داره، چه نیازی رو برطرف میکنه، برای چه افرادی مناسبه و حتی چه تفاوتهایی با محصولات رقبا داره. این شناخت کمک میکنه که بتونه محصول رو درست و دقیق به مشتری معرفی کنه. مثلاً اگه داری یه گوشی موبایل میفروشی، باید بدونی دوربینش چه کیفیتی داره، حافظهاش چقدره و برای چه کسانی بهترین انتخابه.
2. پیدا کردن مشتری
وظیفه بعدی اینه که مشتری پیدا کنه. به این کار میگن “سرنخیابی” یا همون Lead Generation. ممکنه این مشتریا از قبل شناخته شده باشن (مثلاً کسایی که به شرکت زنگ زدن یا پیام دادن) یا اینکه باید خودش مشتریهای جدید رو پیدا کنه. این کار میتونه با تحقیق در بازار، بازاریابی تلفنی، یا حتی حضوری انجام بشه. حتی می تونی برنامه بازاریابی اجتماعی برای خودت بچینی و با تحلیل جامعه و نیازهای تازه مشتری آشنا بشی و از نو دست به کار بشی.
3. ایجاد ارتباط با مشتری
وقتی مشتری پیدا شد، مهمترین کارِ کارشناس فروش اینه که یه ارتباط خوب و صمیمی باهاش بسازه. مشتریا معمولاً دنبال کسی هستن که به حرفاشون گوش بده و واقعاً نیازشون رو بفهمه. اینجا هنر ارتباط گرفتن به کارشناس فروش کمک میکنه که مشتری بهش اعتماد کنه و مذاکره موفق داشته باشه.
4. معرفی محصول به روش درست
حالا نوبت معرفی محصوله! کارشناس فروش باید با زبونی ساده و قابل فهم توضیح بده که محصول چطور میتونه به مشتری کمک کنه. مثلاً بگه: “این لپتاپ برای کسایی که کار گرافیکی میکنن عالیه، چون کارت گرافیک قوی داره و به راحتی فایلای سنگین رو اجرا میکنه.” باید از اغراق یا دادن اطلاعات نادرست خودداری کنه، چون این کار میتونه اعتماد مشتری رو خراب کنه.
5. رفع ابهامات و پاسخ به سوالات
معمولاً مشتریا کلی سوال دارن یا ممکنه تردید کنن. کارشناس فروش باید صبور باشه و با آرامش به همه سوالات جواب بده. مثلاً اگه مشتری میگه “این قیمتش بالاست!” باید براش توضیح بده که چرا این محصول ارزشش رو داره یا چه ویژگی هایی باعث این قیمت شده.
6. بستن قرارداد یا نهایی کردن فروش
وقتی همه چیز رو درست انجام داد و از هوش تجاری استفاده کرد و مشتری آماده خرید شد، کارشناس فروش باید روند خرید رو ساده و سریع پیش ببره. این شامل تکمیل فرمها، پروپوزال فروش، صدور فاکتور، و حتی راهنمایی مشتری برای پرداخت میشه. این مرحله خیلی مهمه، چون اگه فرآیند طولانی یا پیچیده باشه، ممکنه مشتری پشیمون بشه.
7. پیگیری بعد از فروش
کار یه کارشناس فروش بعد از فروش تموم نمیشه. باید مطمئن بشه که مشتری از خریدش راضیه و اگه سوال یا مشکلی داشت، کمکش کنه. این کار باعث میشه مشتری به برند اعتماد کنه و دوباره برای خریدهای بعدی برگرده. حتی ممکنه مشتریای جدیدی هم معرفی کنه.
8. گزارش دهی و تحلیل فروش
کارشناس فروش باید گزارشهایی از عملکرد خودش تهیه کنه. مثلاً چند تا محصول فروخته؟ چرا بعضی مشتریا خرید نکردن؟ این گزارشها به شرکت کمک میکنه که استراتژیهای بهتری برای فروش طراحی کنه.
از طرف دیگه، یه کارشناس فروش حرفهای نباید فقط به فکر فروش لحظهای باشه. اون باید روابط طولانیمدت با مشتریها بسازه. مثلاً اگه یه مشتری یه بار خرید کرد، کاری کنه که دفعههای بعد هم همونجا بیاد. حتی ممکنه مشتریای راضی، دوستان و آشنایانشون رو هم معرفی کنن. خلاصه، کارشناس فروش یه جورایی هم فروشندهست، هم مشاور، هم آدمِ ارتباطساز.
تو هر کسب و کاری، فروش موتور حرکتشه. اگه محصولی فروخته نشه، کسب و کار نمیتونه پیش بره. کارشناس فروش همون کسیه که این موتور رو روشن نگه میداره. اون نه تنها درآمد شرکت رو بالا میبره، بلکه چهره مثبتی از شرکت تو ذهن مشتریها میسازه. برای همین، میشه گفت کارشناس فروش یکی از مهمترین مهرههای یه کسب و کار موفقه!
محیط کار کارشناس فروش
محل کار یه کارشناس فروش میتونه خیلی متفاوت باشه و به نوع شغل و صنعتی که توش کار میکنه بستگی داره. از دفترای شیک گرفته تا بازارای شلوغ و حتی پشت گوشی یا لپتاپ تو خونه!
1. دفتر شرکت
خیلی از کارشناسان فروش معمولاً تو دفتر شرکت کار میکنن. اونا تو این محیط پشت میز میشینن و با مشتریا از طریق مذاکره تلفنی یا ایمیل در ارتباطن. یه فضای آروم و مجهز به کامپیوتر و اینترنت دارن تا بتونن اطلاعات مشتریها رو ثبت کنن، به سوالاشون جواب بدن یا قراردادهای فروش رو آماده کنن. این نوع محیط بیشتر مناسب کساییه که تو فروش خدمات یا محصولات دیجیتالی کار میکنن.
2. فروشگاه یا شعبه فروش
کارشناسان فروشی که تو فروشگاهها یا نمایندگیهای برندها کار میکنن، معمولاً مستقیم با مشتریا در ارتباطن. مثلاً یه کارشناس فروش تو فروشگاه موبایل یا لوازم خانگی باید به سوالای مشتریا جواب بده، محصولات رو نشون بده و اونا رو برای خرید راهنمایی کنه. این محیط معمولاً پر از رفت و آمده و نیاز به تعامل رو در رو داره، پس باید حوصله و انرژی زیادی داشته باشه.
3. بازار و محیطهای حضوری
بعضی از کارشناسان فروش برای کارشون باید دائم تو بازار، نمایشگاهها یا حتی محل کار مشتریا باشن مانند افرادی که بازاریابی پزشکی انجام میدهند. مثلاً اگه داری ماشینآلات صنعتی میفروشی، ممکنه بری تو یه کارخونه و محصول رو حضوری معرفی کنی. این محیطا معمولاً خیلی متغیره و ممکنه هر روز یه جای جدید باشی. برای این سبک کار، انعطاف پذیری و علاقه به سفر خیلی مهمه.
4. دورکاری و کار از خونه
این روزا مخصوصاً بعد از دوران کرونا، خیلی از کارشناسان فروش از خونه کار میکنن. اونا از طریق تماس تلفنی، ویدئوکنفرانس یا ایمیل با مشتریا در ارتباطن و کارشون رو انجام میدن. البته برای این سبک کار باید ابزارای لازم مثل اینترنت خوب، کامپیوتر یا لپ تاپ و یه محیط آروم داشته باشی.
5. ترکیبی از همه
بعضی کارشناسان فروش شغلشون طوریه که هم تو دفتر کار میکنن، هم جلسات حضوری میرن و هم گاهی وقتا دورکاری میکنن. مثلاً یه کارشناس فروش تو حوزه صادرات و واردات ممکنه یه روز تو دفتر باشه و مدارک رو آماده کنه، یه روز بره بندر برای ملاقات با مشتری، و یه روز دیگه از خونه جلسات آنلاین داشته باشه.
جمعبندی:
محل کار کارشناس فروش میتونه خیلی متنوع باشه. مهم اینه که این شغل همیشه با آدمای جدید و چالشهای تازه سر و کار داره، پس باید آماده باشی تو هر محیطی بهترین عملکرد رو داشته باشی. چه پشت میز باشی، چه تو نمایشگاه، و چه در حال سفر، انرژی و علاقهات به کار حرف اول رو میزنه.
چطور یه کارمند فروش حرفهای تربیت کنیم؟
آموزش یه کارمند فروش موفق، خیلی بیشتر از یاد دادن یه سری اطلاعات درباره محصوله. این فرآیند شامل یادگیری مهارتهایی میشه که هم بتونه مشتری رو جذب کنه، هم فروش رو بالا ببره. تو اینجا به چند نکته مهم و کلیدی اشاره میکنیم که کمک میکنه یه کارمند فروش عالی تربیت بشه:
1. شناخت محصول یا خدمات به صورت کامل
اولین قدم اینه که کارمند فروش باید مثل کف دستش محصول یا خدماتی که میفروشه رو بشناسه. باید بدونه هر محصول چه مزایا و ویژگیهایی داره و چه مشکلی رو برای مشتری حل میکنه. وقتی خود کارمند مطمئن باشه از چیزی که ارائه میده ، ترس از مذاکره نداره، این اعتماد به مشتری هم منتقل میشه و احتمال خرید بالا میره.
2. آموزش مهارت ارتباطی
یکی از مهمترین چیزا تو فروش، نحوه برخورد با مشتریه. یه کارمند فروش باید یاد بگیره چطور گوش بده، چطور سوالای درست بپرسه و چطور با مشتری مثل یه دوست رفتار کنه و بتونه به درستی مدیریت استرس رو پیش بگیره و کنترول کنه. اینجوری مشتری حس میکنه که واقعاً بهش اهمیت داده میشه و راحتتر تصمیم به خرید میگیره.
3. یادگیری فنون مذاکره
فروش یه جور معاملهست. کارمند باید یاد بگیره چطور با مشتری مذاکره کنه، مذاکره بر سر قیمت هم داشته باشه و تخفیف بده (اگه لازمه) یا مزایای محصول رو طوری توضیح بده که مشتری احساس کنه این خرید بهترین انتخابه. باید بلد باشه چطور اعتراضات مشتری رو مدیریت کنه و به شک و تردیدهاش پاسخ بده و به طور کلی باید روانشناسی فروش رو به طور کامل آموزش دیده باشه.
4. مدیریت زمان و برنامهریزی
کارمندای فروش موفق همیشه برنامه دارن. باید بدونن چطور وقتشون رو بین مشتریای مختلف تقسیم کنن، چطور اولویت بندی کنن و حتی برای بعد از فروش هم برنامه ریزی کنن. اینجوری میتونن بهرهوریشون رو بالا ببرن و نتیجه بهتری بگیرن.
5. تقویت انگیزه و روحیه تیمی
فروش یه کار سخت و پرچالش محسوب میشه. برای همین، انگیزه دادن به کارمند خیلی مهمه. باید یاد بگیره که چطور از شکستای کوچیک عبور کنه و با انرژی مثبت به کارش ادامه بده. همکاری با تیم و یادگیری از تجربه بقیه هم میتونه خیلی کمک کننده باشه.
6. آشنایی با ابزارهای فروش
این روزا خیلی از کارای فروش با ابزارهای دیجیتال انجام میشه، مثل نرمافزار مدیریت مشتری (CRM)، گزارشگیری، یا حتی کمپین تبلیغاتی آنلاین. یه کارمند فروش موفق باید بلد باشه از این ابزارها استفاده کنه تا کارش راحتتر و دقیقتر بشه.
7. یادگیری تحلیل رفتار مشتری
یه فروشنده خوب باید از روی صحبتا و رفتار مشتری بفهمه که نیازش چیه و چی باعث میشه تصمیم به خرید بگیره. این مهارت نیاز به تمرین داره ولی وقتی یاد گرفته بشه، فروش رو چند برابر میکنه.
برای اینکه بتونی بهترین کارشناس فروش رو داشته باشی و این تیم مهم و به بهترین شکل برای خودت بچینی اول لازمه تا آموزش های لازم مدیریت کسب و کار رو دیده باشی و بدونی بازار کارت کجا نیاز به دیده شدن داره آموزش مارکتینگ برای مدیران یکی از بهترین و حرفه ای ترین آموزش های پلتفرم دالب هست که می تونه بهت کمک کنه بهترین تیم بازاریابی و فروش رو برای کار خودت تربیت کنی و با مدیریت درست فروش خودت رو افزایش بدی.
تحصیلات و مهارتهای کلیدی کارشناس فروش
برای اینکه یه کارشناس فروش حرفهای بشی، لازم نیست حتماً مدرک خاصی داشته باشی، ولی خب یه سری تحصیلات و مهارتها میتونه راه رو برات راحتتر کنه. مهمتر از همه، مهارتهای ارتباطی و فن بیان قوی هست که پایهی هر کار فروشیه. حالا بریم سراغ جزئیات:
1. تحصیلات لازم برای کارشناس فروش
خیلیا فکر میکنن برای این شغل باید حتماً رشته مدیریت یا بازاریابی خونده باشی، ولی واقعیت اینه که تو خیلی از رشتهها مثل علوم انسانی، اقتصاد، روانشناسی و حتی مهندسی هم میتونی وارد این حرفه بشی. دلیلش اینه که فروش بیشتر از اینکه به مدرک وابسته باشه، به مهارتهای فردی و تجربه عملی نیاز داره. البته اگه مدرکی مرتبط مثل مدیریت بازرگانی، بازاریابی یا حتی MBA داشته باشی، ممکنه شانست برای جذب تو شرکتای معتبر بیشتر بشه.
2. مهارتهای ضروری برای کارشناس فروش
- مهارتهای ارتباطی: یه کارشناس فروش باید بتونه به خوبی با آدمها ارتباط بگیره، نیازاشون رو بفهمه و جوری باهاشون حرف بزنه که حس اعتماد و امنیت بدن.
- فن مذاکره: تو فروش، بلد بودن مذاکره یه مهارت طلاییه. باید یاد بگیری چطور با مشتریها حرف بزنی و به خوبی با جملات ممنوعه در مذاکره آشنا باشی و بهترین پیشنهاد رو جوری ارائه بدی که هم برای تو سود داشته باشه، هم مشتری راضی باشه.
- شناخت محصول: باید محصول یا خدماتی که میفروشی رو کامل بشناسی. وقتی خودت مطمئن باشی از چیزی که ارائه میدی، میتونی راحتتر مشتری رو قانع کنی.
- مهارت تحلیل و برنامهریزی: یه کارشناس فروش موفق باید بتونه رفتار مشتری رو تحلیل کنه و بفهمه کی، کجا و چجوری باید پیشنهادش رو ارائه بده.
- کار با ابزارهای فروش: این روزا استفاده از نرمافزارهای CRM و ابزارهای دیجیتال یکی از مهارتای مهم تو این حرفهست.
- زبان انگلیسی: اگه قراره با مشتریای بینالمللی کار کنی یا تو شرکتای بزرگ فعالیت داشته باشی، بلد بودن انگلیسی یه امتیاز ویژهست.
3. مهارتهای نرم و شخصیت حرفهای
یه کارشناس فروش موفق باید پرانرژی، صبور و منعطف باشه. باید بلد باشه چجوری از پس فشارهای کاری بر بیاد و تو شرایط مختلف بهترین تصمیم رو بگیره و مدیریت ریسک بالایی داشته باشه. علاوه بر این، اخلاق حرفهای و داشتن حس مسئولیت پذیری هم از ویژگی های خیلی مهمه.
مسیر شغلی یک کارشناس فروش
مسیر شغلی یه کارشناس فروش خیلی متنوع و جذابه و میتونه به جایگاههای شغلی بالاتری مثل کارشناس توسعه فروش یا حتی مدیر کل کسب و کار منتهی بشه. این مسیر بیشتر از مدرک تحصیلی به مهارت، تجربه و روحیه یادگیری وابستهست. البته تحصیلات مرتبط مثل مدیریت، بازاریابی یا حتی رشتههای فنی مثل مهندسی صنایع و مکانیک میتونن شانس استخدام به عنوان کارشناس فروش رو افزایش بدن، ولی واقعیت اینه که خیلیا با تلاش و کسب تجربه، حتی بدون مدرک مرتبط هم پیشرفتهای چشمگیری داشتن.
یه کارشناس فروش معمولاً کارش رو با یادگیری شناخت محصولات و خدمات شرکت شروع میکنه. این یعنی باید تمام جزئیات مربوط به محصول، از ویژگیها گرفته تا مزایا و قیمتها رو بلد باشه تا بتونه مشتری رو قانع کنه. این مرحله اولین گام برای ساختن اعتماد مشتریه. از اینجا به بعد، با مهارت در برقراری ارتباط و مذاکره، کارشناس فروش میتونه خودش رو به مشتریای بیشتر معرفی کنه و پایههای کاریش رو قویتر کنه.
وقتی یه کارشناس فروش توی کارش تجربه پیدا کرد، معمولاً به نقشهای پیشرفتهتری مثل سرپرست فروش، مدیر اجرایی یا مشاور فروش میرسه. توی این نقشها، علاوه بر جذب مشتری جدید، باید استراتژیهایی برای نگه داشتن مشتریای قدیمی هم داشته باشه. اینجاست که خلاقیت و توانایی ارائه پیشنهادات جذاب و رقابتی به کارش میاد.
در ادامه مسیر، کارشناس فروش حرفهای میتونه با یادگیری تحلیل بازار و برنامهریزی استراتژیک، به عنوان مدیر فروش فعالیت کنه. این جایگاه شغلی به تصمیمگیریهای بزرگتر و هدایت تیم فروش نیاز داره. مدیر فروش باید همزمان روی توسعه فروش کسب و کار و افزایش درآمد تمرکز کنه و تیمش رو برای رسیدن به اهداف مشخص هدایت کنه.
در نهایت، مسیر شغلی یه کارشناس فروش با تجربه و دانش، میتونه به جایگاههای مدیریتی سطح بالا مثل مدیر ارشد بازاریابی یا مدیرعامل ختم بشه. این مسیر نیاز به پشتکار، یادگیری مداوم و به روز بودن داره. تو هر مرحلهای که باشی، اگه بتونی اعتماد سازی کنی، مشتری محور عمل کنی و همیشه برای حل مشکلات مشتری آماده باشی، قطعاً موفقیت در انتظارت خواهد بود.
فرصتهای شغلی کارشناس فروش
فرصتهای شغلی کارشناس فروش بسیار روشن و متنوع است. این شغل به دلیل ارتباط مستقیم با درآمد شرکتها و رشد بازار، همیشه نیاز به افراد حرفهای دارد. به طور کلی، کارشناس فروش یکی از نقشهای کلیدی در هر کسب و کار است و هر چه تجربه بیشتری پیدا کند، فرصتهای بیشتری برای پیشرفت در انتظارش خواهد بود.
اگر به عنوان یک کارشناس فروش کار میکنید، میتوانید انتظار داشته باشید که پس از مدتی تجربه، به موقعیتهای مدیریتی و تخصصی بالاتری مثل سرپرست تیم فروش، مشاور فروش یا حتی مدیر فروش ارتقا پیدا کنید.
همچنین، با گسترش مهارتهای خود در تحلیل بازار، استراتژیهای فروش و برقراری ارتباط با مشتریان، میتوانید خودتان را به عنوان یک فرد تاثیرگذار در سازمان معرفی کنید. این روند به شما اجازه میدهد تا در نهایت به عنوان مدیر ارشد بازاریابی یا حتی مدیرعامل در شرکتهای بزرگ مشغول به کار شوید.
فرصتهای شغلی کارشناس فروش نه تنها به سمت ارتقاء درون سازمان است، بلکه از لحاظ جغرافیایی نیز میتواند گسترده باشد. به عنوان مثال، اگر در شرکتی با مشتریان بین المللی کار کنید، ممکن است فرصتی برای حضور در بازارهای خارجی یا کار با مشتریان در کشورهای دیگر پیدا کنید. همچنین، امروزه با رشد تجارت و افزایش فروش آنلاین و ابزارهای دیجیتال، فرصتهای فروش آنلاین و به خصوص در بازاریابی B2B (کسبوکار به کسبوکار) هم به شدت در حال رشد است.
در کنار اینها، یکی از جذابیتهای شغل کارشناس فروش این است که همیشه میتوانید به عنوان یک کارشناس یا مشاور مستقل یا فریلنسر فعالیت کنید و با شرکتهای مختلف همکاری داشته باشید. به این ترتیب، مسیر شغلی برای کارشناس فروش نه تنها در شرکتهای بزرگ، بلکه در دنیای آزاد و با مشتریان متعدد هم میتواند رشد کند.
جمع بندی
کارشناس فروش یک شغل حیاتی و پرطرفداره که خیلی فرصتهای رشد و پیشرفت داره. این افراد مسئول فروش محصولات یا خدمات به مشتریان هستند و باید بتونن نیازهای مشتریها رو شناسایی کنن، محصول رو معرفی کنن و ارتباط خوبی برقرار کنن. برای این کار باید مهارتهای ارتباطی، مذاکره و شناخت محصولات شرکت رو داشته باشن.
مسیر شغلی کارشناس فروش میتونه از شروع کار در یک سطح معمولی باشه و بعد به جایگاههای بالاتری مثل سرپرست تیم یا مدیر فروش برسه. به مرور زمان، اگر تجربه بیشتری به دست بیاره، میتونه به مشاور فروش یا حتی مدیر ارشد بازاریابی تبدیل بشه. این شغل همیشه فرصتهای جدید داره و به دلیل نیاز به فروش و درآمدزایی، جایگاه خودش رو در بازار کار حفظ کرده.
چشمانداز شغلی کارشناس فروش نه تنها در شرکتهای داخلی بلکه در سطح بینالمللی هم گسترده است و میتونه فرصتهای زیادی برای کار در بازارهای جهانی و فروش آنلاین فراهم کنه. بنابراین، شغل کارشناس فروش از لحاظ فرصتهای شغلی و پیشرفتهای شغلی، گزینهای عالی و پرامید محسوب میشه.