مشاوره تلفنی
ورود

تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟

تفاوت بازاریابی و فروش
فروش و بازاریابی دو تا بخش مهم توی هر کسب و کاری هستن، ولی خیلی وقتا با هم قاطی میشن یا یه جورایی اشتباه گرفته میشن. فرق اصلی این دوتا اینه که بازاریابی بیشتر روی این تمرکز داره که مردم رو از وجود یه محصول یا خدمات باخبر کنه، ولی فروش روی اینه که همون محصول یا خدمات رو به مشتری بفروشه و پولشو بگیره.
فهرست مطالب

تفاوت بازاریابی و فروش یه بخش مهمه تا با شناخت اون بتونیم وظایف خودمون رو به عنوان بازاریاب و یا کارشناس فروش بدونیم. بازاریابی کارای مختلفی مثل تحقیق درباره مشتری‌ها، تبلیغ محصول، قیمت‌گذاری، و پخش کردن محصول رو شامل میشه. هدفش هم اینه که بفهمه مشتریا چی می‌خوان و چجوری میشه محصولو بهشون معرفی کرد. از اون طرف، فروش دنبال پیدا کردن مشتریای جدید، مذاکره باهاشون، بستن قرارداد، و ارائه خدمات به مشتریاس.

هردوی اینا، چه بازاریابی و چه فروش، نیاز به مهارتای خاص خودشون دارن. توی بازاریابی باید بلد باشی چجوری رفتار مشتریا رو بشناسی و بفهمی توی بازار چی می‌گذره. فروش هم نیاز به مهارت هایی داره که بتونه خوب مذاکره کنه و مهارتای ارتباطی خوبی داشته باشه تا مشتریا رو جذب کنه.

هر کسب و کاری برای موفقیت هم به فروش نیاز داره هم به بازاریابی. بازاریابی کاری می‌کنه که مشتریای جدید از محصول خبر داشته باشن، و فروش اونارو به خریدار تبدیل می‌کنه. این موضوع کلی تفاوت بازاریابی و فروش رو نشون میده.

مثلاً فرض کن یه فروشگاه لباس داری. بازاریابی باعث میشه مردم بفهمن فروشگاهت وجود داره و توش چه جنسایی هست. اما وقتی مشتری میاد توی فروشگاه، این مهارت فروشته که باعث میشه جنس رو بخره.

شاید شنیده باشی که بعضیا میگن برای موفقیت باید روی فروش تمرکز کنی و تیمتو بزرگ‌تر کنی تا مشتری جذب کنی. از طرف دیگه، یه عده هم میگن بازاریابی رو جدی بگیر تا به مشتری برسی. به نظرت این دوتا چه فرقی با هم دارن؟ اصلاً کدوم یکی مهم‌تره؟

بازاریابی و فروش دوتا بخش جدا از هم هستن، ولی اگه با هم کار کنن، نتیجه خیلی بهتری می‌گیری. بریم که تفاوت بازاریابی و فروش رو توی اهداف، فرآیند کاری و … به طور جامع بررسی کنیم.

تفاوت بازاریابی و فروش در چیه؟

تفاوت بازاریابی و فروش در چیه؟

فروش و بازاریابی دو تا بخش جدا از هم هستن، ولی خیلی وقتا با هم اشتباه گرفته میشن. تفاوت بازاریابی و فروش چیه؟ فروش تمرکز روی مشتری‌های آماده خرید داره، یعنی مستقیم باهاشون حرف میزنه و تلاش میکنه که اونارو به خرید ترغیب کنه. ولی بازاریابی بیشتر سعی می‌کنه علاقه و توجه مشتری‌ها رو جلب کنه تا اول از همه با محصول یا خدمات شما آشنا بشن. خلاصه، بازاریابی مرحله اول جذب مشتریه و فروش اون مرحله‌ایه که اون علاقه رو به خرید تبدیل می‌کنه.

اصلی ترین تفاوت بازاریابی و فروش

فروش

  • روی زمان حال تمرکز داره
  • دنبال معامله با مشتریه
  • نیاز مشتری رو میبینه و سریعا تلاش می‌کنه اون نیاز رو رفع کنه
  • آدم‌ها رو به خرید هل میده
  • بیشتر روی روش‌های سنتی و امتحان‌شده حساب می‌کنه
  • فرصت صحبت دوطرفه ایجاد می‌کنه
  • هدف کوتاه‌مدت داره، مثل سریع فروختن

بازاریابی

  • بیشتر به فکر آینده‌ست
  • با یه گروه بزرگ از مخاطب‌ها سر و کار داره
  • نیاز مشتری رو با برنامه‌ریزی و فکر استراتژیک رفع می‌کنه
  • مشتری‌ها رو به سمت خودش جذب می‌کنه
  • از ابزارهای جدید و نوآورانه مثل شبکه‌های اجتماعی و سئو استفاده می‌کنه
  • پیام‌رسانی یک‌طرفه داره، یعنی فقط اطلاع‌رسانی می‌کنه
  • موفقیت‌های بلندمدت و پایدار رو هدف گرفته

بازاریابی و فروش

یه نگاه جزئی‌تر به بازاریابی و فروش

بازاریابی اینجوریه که میاد توضیح میده محصول یا خدمات چیه، قیمتش چقدره، چه کسی بیشتر بهش علاقه داره و از کجا میشه به این مشتریا دسترسی پیدا کرد. شما از طریق بازاریابی، برندتون رو معرفی می‌کنید و می‌گید چجوری می‌تونید مشکلات مشتری رو حل کنید. مثلاً فرض کن یه کسب‌وکار آنلاین فروش لوازم آرایشی داری. بازاریابی میاد به مشتری‌ها میگه این محصول چیه و چرا به دردشون می‌خوره.

اما فروش وقتی شروع میشه که مشتری با اطلاعات قبلی میاد سمت شما. توی این مرحله باید به سوالاتش جواب بدی، اطلاعات بیشتری در اختیارش بذاری و کمک کنی تصمیم نهایی برای خرید رو بگیره. یه مثال از این فرایند، می‌تونه زمانی باشه که تو با مشتری تماس می‌گیری و توضیح میدی که فلان کرم پوستی چطور مشکلاتش رو حل می‌کنه و چرا باید بخره.

فرایند فروش شامل این کاراست:

  • پیدا کردن مشتری‌های جدید
  • ارتباط با مشتری‌های احتمالی
  • معرفی محصول
  • بستن قرارداد فروش

فرایند بازاریابی شامل ایناست:

  • تحقیق درباره نیازهای بازار
  • تقسیم‌بندی مشتری‌ها
  • راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی
  • بررسی عملکرد تبلیغات

تفاوت در اهداف فروش و بازاریابی

تفاوت در اهداف فروش و بازاریابی

توی فروش، هدفت اینه که محصولتو بفروشی و درآمد کسب کنی. تیم فروش تمرکزش رو اینه که مشتری بالقوه رو قانع کنه تا خرید انجام بده. ولی بازاریابی بیشتر رو معرفی برند، ایجاد اعتماد، و تبلیغ محصول تمرکز داره. درسته که بازاریابی هم به فروش کمک می‌کنه، اما هدف اصلیش اعتمادسازی و معرفی ارزش‌های محصول یا برندته.

اهداف بازاریابی:

  • شناخت نیازها و علایق مشتری
  • افزایش آگاهی از برند
  • حفظ رابطه با مشتری‌ها

اهداف فروش:

  • افزایش فروش و درآمد
  • بستن قرارداد
  • حفظ مشتری‌های فعلی

برای مثال، بازاریابی مثل این می‌مونه که توی یه رستوران، اول از همه با تبلیغات و پیشنهادهای جذاب، مشتریا رو به رستورانت بکشونی. ولی فروش اینجاست که وقتی اومدن داخل، با معرفی منوی جذاب و برخورد خوب مشتری رو به خرید غذا قانع کنی!

تفاوت استراتژی‌های بازاریابی و فروش: دو راه برای یک هدف

تفاوت بازاریابی و فروش توی روش‌هاشون خیلی مشخصه. روش‌های فروش معمولاً بر پایه‌ی ارتباط مستقیم با مشتری‌هاست؛ مثل تماس تلفنی، ارائه تخفیف، یا شرکت توی نمایشگاه‌ها. هدف اینه که مشتری رو قانع کنیم محصول یا خدمات ما رو بخره. این مدل روش‌ها به نوعی “فراخوان” هستن، یعنی شما باید مشتری‌ها رو پیدا کنی و بهشون بگی که اینجا هستیم و این محصولو داریم.

حالا از اون طرف، توی بازاریابی تمرکز روی جذب مشتریه؛ یعنی با استفاده از ابزارهایی مثل تبلیغات آنلاین، سئو یا شبکه‌های اجتماعی کاری می‌کنی که مشتری خودش بیاد سراغت. اینجا به جای اینکه به مشتری بگی بیا، جوری خودتو نشون می‌دی که اونا بیان سراغت. این نوع بازاریابی به “درونگرا” معروفه.

مثال‌ها:

  • فروش: فرض کن یه مغازه‌ای داری و هر روز میری بیرون از مغازه و به رهگذرها می‌گی: “بیا تو این جنس‌ها رو ببین، تخفیف داریم!” این یه روش فروشه.
  • بازاریابی: حالا فرض کن یه تابلوی خیلی جذاب جلوی مغازه نصب کردی که مردم خودشون می‌ایستن و نگاه می‌کنن و میان داخل. این کار بازاریابیه.

تفاوت استراتژی‌های بازاریابی و فروش

رابطه با مشتری‌ها

توی فروش، معمولاً شما از قبل مشتری‌ها رو می‌شناسی و می‌دونی کی‌ها ممکنه علاقه داشته باشن. ولی توی بازاریابی هدف اینه که آدمایی که هنوز نمی‌دونن به چه چیزی نیاز دارن رو پیدا کنی و جذبشون کنی.

همراستایی فروش و بازاریابی

حالا اینجا نکته جالب اینه که فروش و بازاریابی باید دست به دست هم بدن. وقتی تیم بازاریابی یه کمپین تبلیغاتی راه می‌ندازه، تیم فروش باید ازش خبر داشته باشه. چون ممکنه مشتریایی که با تیم فروش تماس می‌گیرن از همون کمپین حرف بزنن. پس بهتره فروشنده‌ها بدونن چه تبلیغاتی در جریانه که وقتی با مشتری حرف می‌زنن، بدونن باید چی بگن.

از اون طرف، تیم فروش هم باید اطلاعاتش رو به تیم بازاریابی بده. چون اون‌ها بیشتر با مشتری‌ها در ارتباطن و بهتر می‌دونن مشتری‌ها دنبال چی هستن و چه چیزایی براشون جذابه. اینطوری می‌تونن به تیم بازاریابی کمک کنن که کمپین‌های بهتر و هدفمندتری درست کنن.

تیم های بازاریابی و فروش باید تو کار خودشون تخصص بالایی داشته باشن. همین دلیل باعث شده تا پلتفرم آموزشی دالب بهترین و کامل ترین روش ها رو توی دوره کارشناس فروش به وُضوح مورد بررسی قرار بده و شما رو در این زمینه به پیشرفته ترین شکل ممکنه به جلو پرتاب کنه. با این دوره می تونی بهترین خودت باشی و کسب و کارت رو پررنق کنی.

با کمترین هزینه می تونی ماهانه پول پارو کنی چون یادمیگیری چطوری مشتری خودت رو جذب کنی و صد در صد اونو قانع به خرید کنی. پس تا دیر نشده اقدام کن. متخصصان دالب منتظرن تا بهت کمک کنن تو پیشرفت کنی این تنها چیزیه که میتونه ما رو خوشحال کنه چون تونستیم بهت کمک کنیم تا بدرخشی و به جایی که تعلق داری برسی.

نتیجه‌گیری

در آخر و شناخت تفاوت بازاریابی و فروش، مهم‌ترین نکته اینه که کسب‌وکار شما وقتی موفق‌تره که تیم‌های فروش و بازاریابی با هم هماهنگ باشن. وقتی این دو بخش با هم همسو باشن، می‌تونید مشتری‌های بهتری جذب کنید و فروشتون رو بالا ببرید. خلاصه اینکه، فروش و بازاریابی مثل دو بال یه پرنده‌ان؛ برای موفقیت باید هر دوشون خوب کار کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونی این دست محتوا رو داخل ایمیلت دریافت کنی
مام از هرزنامه بدمون میاد پس ایمیلی نمیفرستیم که خودمونم دوست نداریم