شناخت انواع شخصیتهای فروشنده کمک میکنه بهترین افراد رو برای تیم فروشتون انتخاب کنید یا حتی خودتون بفهمید چقدر برای این شغل مناسب هستید. فکر کردید تیپ شخصیتی شما چیه؟ یا مثلاً از چه نوع آدمایی توی فروش بیشتر نتیجه میگیرید؟ خب اینجا قراره با هم مرور کنیم چه تیپهایی در فروش موفقترند و هر کدوم چطور میتونند توی کار خودشون بدرخشند.
اگر بخوایم با آزمون شخصیت مایرز-بریگز بگیم، بعضی آدمها برای اینکه فروشندههای بینظیری بشن تیپهای شخصیتی خاصی دارن. آزمون مایرز-بریگز به شرکتها و مدیرها کمک میکنه بفهمند هر کسی چطور فکر میکنه و چه شغلی براش مناسبتره.
انواع تیپ شخصیتی فروشنده
بیاید چند نوع از تیپ شخصیتی فروشنده رو ببینیم و بررسی کنیم که چطور میتونند توی فروش بدرخشند.
۱) تیپ شخصیتی ESFJ
آدمهای ESFJ خیلی برای ارتباط بعد از فروش و مدیریت حساب عالی هستند. این افراد حس و حالی دارند که به محض نیاز کسی سریع متوجه میشن و برای کمک اقدام میکنند. هیچوقت از حجم کار خسته نمیشن و دنبال بهترین نتیجهها هستند. شور و شوق ذاتیشون باعث میشه همیشه برای فروش با انگیزه باشن و از برخوردهای منفی یا جواب رد ناراحت نشن. همچنین همیشه به دنبال آموزش فروش هستند و به صورت مداوم خودشون رو آپدیت می کنن.
۲) تیپ شخصیتی ESTP
این افراد برای پروژههای کوتاهمدت مثل جذب سریع مشتریهای جدید یا فروشهای آنی فوقالعادهاند. سرعت عمل و ریسکپذیریشون باعث میشه تو شرایط حساس، مثل مسابقههای فروش یا موقعیتهای پر از استرس، به راحتی موفق بشن. به طور مثال، فرض کنید به فردی نیاز دارید که بتونه توی نمایشگاه یکروزه کلی محصول بفروشه؛ ESTPها برای چنین موقعیتهایی عالی هستند.
۳) تیپ شخصیتی ENTJ
تیپ شخصیتی فروشنده ENTJها آدمهایی نتیجهمحور و اهل کار تیمی هستن. این تیپ شخصیت توی برخورد با استراتژیهای پیچیده فروش کلی ایده و خلاقیت میریزن وسط. اگر دنبال فروشندهای هستید که بتونه قراردادهای بلندمدت و پرسود ببنده، ENTJ انتخاب مناسبیه. این افراد از چالشهای بزرگ فروش انرژی میگیرن و با اعتماد به نفس بالایی کار میکنن.
۴) تیپ شخصیتی INTJ
تیپ شخصیتی فروشنده INTJ به استقلال شخصیشون خیلی اهمیت میدن و در عین حال، به راحتی از یک رهبر پیروی میکنند. INTJها بهویژه در تحلیل شرایط و دادن ایدههای جدید عملکرد خوبی دارن. اگه نیاز دارید کسی توی تیمتون باشه که بتونه الگوهای مختلف رو تشخیص بده و فروش رو پیش ببره، این تیپ شخصیتی برای شماست.
۵) تیپ شخصیتی ISTP
وقتی مشکلی در استراتژی فروش پیش میاد، این تیپ شخصیتیها مثل یک ناجی ظاهر میشن! خیلی سریع شرایط رو میسنجن و دنبال راهحل میگردن. افراد ISTP انعطافپذیر و اهل پیدا کردن حقایق هستند. برای مثال، فرض کنید فروشگاهتون به مشکل جدی برخورد کرده؛ ISTPها اینجا دستبهکار میشن و با تصمیمهای دقیق و منطقی به حل بحران کمک میکنند.
با شناخت این تیپها، میتونید بفهمید چه نوع شخصیتی برای تیم فروشتون مناسبه و چطور میشه انگیزهها و استعدادهای اونها رو بهدرستی مدیریت کرد تا بهترین نتیجهها رو بگیرید.
شما چه تیپ شخصیتی فروشنده ای هستید؟
برای فهمیدنش، نگاهی به این ۱۰ نوع فروشنده بندازید و ببینید خودتون رو تو کدوم یکی میبینید.
- دریافتکننده سفارشها
اینجا کار اصلیشون قانع کردن مشتریها نیست؛ بیشتر کارشون ثبت و پیگیری سفارشهاست. راحت میشه باهاشون صحبت کرد و اطلاعات گرفت. این آدمها صبورن و منتظر میمونن تا مشتریهای آماده خرید، خودشون بیان سمتشون. اگه توی کارتون مشتریها آماده خریدن، این تیپ کارتون رو راه میندازه. - اهل مطالعه
اینا فکر میکنن فروش یه علمه نه یه هنر. همیشه چندین استراتژی دارن و خیلی خوب با سیستمهای مدیریت مشتری (CRM) کار میکنن، چون همهچی رو با داده میسنجن. این مدل فروشندهها خیلی سریع میتونن جواب اعتراضها و سوالهای مشتریها رو بدن و مشتری رو قانع کنن. - اسکریپتخوان
فقط طبق دستورالعمل و اسکریپت پیش میرن؛ ایده و خلاقیت ندارن و همین باعث میشه بعضی از فرصتهای فروش رو از دست بدن. اما برای فروش محصولات خاص، جایی که مشتری دنبال دستورالعملهای دقیق و اطلاعات جزئیه، عالی هستن. - اهل گفتگو
خیلی سریع با مشتریها صمیمی میشن و راحت باهاشون حرف میزنن. مشتریها هم خیلی از این ارتباط گرم خوششون میاد و برمیگردن. این فروشندهها بیشتر به نیاز مشتری گوش میدن و برای همین، توی خردهفروشیها یا فروشگاهها عالی کار میکنن. - راهبازکنها
عالی هستن توی جذب مشتریهای جدید و پرانرژی وارد ارتباط با مشتریهای بالقوه میشن. اینها میدونن چطوری کاری کنن که مردم خودشون وارد داستان برند شن. تنها مشکلشون اینه که تنوع خاصی توی روش ارتباطشون ندارن. - همدل
اینها هم مثل مشاور رفتار میکنن و بیشتر از اینکه فروش براشون مهم باشه، کمک به مشتری رو دوست دارن. به خاطر همین هم مشتری راحت باهاشون ارتباط میگیره و وفادار میمونه، ولی این مدل فروشندهها به زمان بیشتری نیاز دارن تا یه فروش رو نهایی کنن. - نزدیککنندهها
هدایتگر و پرشور هستن و بدون اینکه مشتری رو تحت فشار بذارن، خوب میفروشن. به نیازهای مشتری گوش میدن و همونها رو بعداً به کار میگیرن. برای فروشهای کوچک عالی عمل میکنن و اگه دنبال فروشندهای برای مشتریهای سریع هستید، این مدل به کارتون میاد. - دنبالکنندهها
خیلی پیگیرن؛ تا مشتری خرید نکنه، دست از تلاش برنمیدارن. اما مشکلشون اینه که خیلی به خواستههای مشتری اهمیت نمیدن و تمرکزشون فقط روی فروشه. - نتورکر
اینا همیشه توی جذب مشتریهای جدید و پیدا کردن فرصتهای تازه عالی هستن. هر موقعیتی رو برای آشنایی با مشتریهای جدید و توسعه شبکهها استفاده میکنن. تنها نقطه ضعفشون اینه که بعضی وقتا به مشتریها پیگیری لازم رو ندارن، چون سرشون خیلی شلوغه. - مربی
اینها توی توضیح محصولات تخصص دارن و به مشتری کمک میکنن تا بهترین تصمیم رو بگیره. حتی توی سختترین شرایط هم میتونن فروش رو نهایی کنن. این افراد کار رو دقیق و حسابشده پیش میبرن، ولی روندشون کندتر از بقیه است، چون میخوان مشتریها رو بهخوبی راهنمایی کنن.
چطور شخصیت و مهارتهای فروش رو بهتر کنیم؟
- به محصولت ایمان داشته باش!
وقتی خودت به چیزی که میفروشی اعتماد نداری، چطور انتظار داری مشتری بهت اعتماد کنه؟ این باور به محصولت، یه اعتماد به نفس عالی بهت میده و حرفهات رو قانعکنندهتر میکنه. - کتاب بخون و اطلاعاتت رو بالا ببر.
کتابهای فروش پر از تکنیکها و راهکارهای عالی برای جذب اعتماد مشتری و بهتر کردن فروشت هستن. - از ویدیوهای آموزشی غافل نشو!
یکی از بهترین راهها برای یاد گرفتن تکنیکهای جدید و حرفهای فروش، تماشای ویدیوهای آموزشی بهروزئه. پس این منبع رو جدی بگیر و وقت بذار برای دیدنش. - کتاب صوتی گوش بده.
اگه حوصله خوندن کتاب یا تماشای ویدیو رو نداری، کتاب صوتی یه راه خیلی خوبه که تو وقتهای آزاد، اطلاعاتت رو افزایش بدی و بهروز بمونی. - حرف مشتری رو خوب گوش بده.
مشتری چیزی رو میخره که نیاز داره، پس حواست به خواستهها و دغدغههاش باشه. ببین چی میخواد و چه مشکلی داره که با محصول تو میشه حلش کرد. - آماده چالشهای فروش باش!
هیچوقت انتظار نداشته باش همه فروشها موفقیتآمیز باشن. فروش یه راه پر از بالا و پایینه، پس با هر شکست، قویتر شو و ناامید نشو. - همیشه آپدیت باش!
اگر فروشنده کار خودت هستی دوره دیجیتال مارکتینگ برای مدیران توی پلتفرم دالب می تونه به رشد کسب و کارت کمک کنه و حتی می تونی با کمک این دوره تیم فروش حرفه ای برای خود بچینی و درآمد کسب و کارت رو ارتقاء بدی.
حرف آخر
اگه میخوای فروشنده موفقی بشی یا دنبال استخدام یه فروشنده خوب هستی، لازمه با انواع تیپ شخصیتی فروشنده ها آشنا بشی. هر تیپ شخصیتی سبک خودش رو توی برخورد با مشتری داره و میتونی ازشون توی موقعیتهای مختلف استفاده کنی. یادت باشه یه فروشنده خوب بهجز شناخت تیپ شخصیتی، باید ویژگیهایی مثل صبر و اعتماد به نفس هم داشته باشه.
شناخت این شخصیتها باعث میشه بتونی آدم مناسب رو برای کارت پیدا کنی و حتی استراتژیهای فروشت رو با توجه به مشتریهات تنظیم کنی. متخصصان دالب با مشاوره فروش می تونن بهت کمک کنن تا بهترین تیم رو با توجه به نیازت بچینی و فروشت رو بالا ببری پس منتظر چی هستی همین حالا توی دوره های دالب با توجه به نیازت ثبت نام کن و اگر نیاز به مشاوره داری با کارزشناسان ما تماس بگیر.