اگر نمیدونید اتوماسیون فروش چیه، تو این مطلب قراره همه چیز رو براتون بگیم. حتی اگر باهاش آشنایی دارید، حتما نکات کاربردی جدیدی هم پیدا میکنید که به کارتون میاد.
این سیستم باعث میشه بهجای کارهای تکراری و وقتگیر، وقتتون رو برای چیزهای مهمتری بذارید و به فروش بهتر برسید. حتی برای بازاریابی هم اتوماسیون کلی مزیت داره که میتونه به رشد کسبوکارتون کمک کنه. پیشنهاد میکنم مقاله اتوماسیون بازاریابی رو هم یه نگاهی بندازید!
اتوماسیون فروش چیه؟
اتوماسیون فروش یعنی سپردن کارهای تکراری و وقتگیر به تکنولوژی؛ با این کار تو زمان و هزینه صرفهجویی میکنید، خطاها کمتر میشه و بهرهوری میره بالا.
مزایای اتوماسیون فروش
اتوماسیون فروش کلی مزیت داره، از جمله:
- افزایش بهرهوری: نمایندههای فروشتون وقت بیشتری برای کارهای مهم دارن.
- افزایش سرعت کار: روند فروش رو سریعتر و روانتر میکنه.
- دقت بیشتر: دیگه خبری از فراموشی و از دست رفتن سرنخ فروش نیست.
- بهبود کیفیت کارها: چون سیستمها همهچی رو مرتب ثبت و پیگیری میکنن، کیفیت کار بالا میره.
- رضایت بیشتر مشتریها: چون سریعتر بهشون پاسخ میدید و نیازهاشون رو دقیقتر پیگیری میکنید.
اتوماسیون فروش مثل اینه که یه دستیار همیشه همراه داشته باشید تا به همه چیز نظم بده و نذاره چیزی از قلم بیفته.
معایب اتوماسیون فروش
هرچند اتوماسیون فروش میتونه خیلی کارها رو راحت کنه، ولی نباید کل کارها رو بسپریم دستش. اگه همه چیز رو اتوماتیک کنید، ممکنه مشتریا فکر کنن با یه ربات طرفن! مثلا نباید برای همه مشتریا یه ایمیل ثابت بفرستید و توقع داشته باشید که نتیجه خوبی بگیرید.
اول باید بدونید مشتری توی چه مرحلهای از خرید قرار داره و بعد براساس اون، پیامها رو تنظیم کنید. مهمه که ایمیلا رو برای هر شخصی خاصتر کنید؛ مثلا بنویسید: «سلام آقا/خانم رضایی، خوشحالیم که به جمع ما اضافه شدید…». اینجوری حس میکنن واقعا براشون ارزش قائلید.
اگه همه ایمیلا خشک و یهشکل و اتوماتیک باشن، مشتریا ممکنه بگن: “اینکه حتی یه دقیقه وقت نگذاشته خودش پیام بده!” این میتونه باعث بشه دیدشون نسبت به برندتون منفی بشه و حتی تعداد کسایی که خرید میکنن، کمتر بشه.
اتوماسیون فرآیند فروش یعنی چی؟
یعنی بعضی از مراحل فروش رو بسپارید به تکنولوژی تا تیم فروشتون بتونه به جای کارهای تکراری و وقتگیر، بیشتر روی ارتباط با مشتریا و فروش تمرکز کنه.
فرآیند فروش تیم شما، حکم یه سرمایه مهم رو داره؛ چون کمک میکنه نقاط ضعف کارتون رو سریعتر بشناسید و بهبود بدید. یه نرمافزار اتوماسیون فروش میاد و کارای روتین مثل ثبت و پیگیری سرنخها رو انجام میده تا زمان و انرژی بیشتری برای پیدا کردن مشتریای جدید و تبدیلشون به خریدار داشته باشید.
با این سیستم انگار یه دستیار دارین که به جای شما میره و کارای تکراری رو انجام میده، تا شما وقت و انرژیتون رو برای چیزای مهمتر بذارید.
نرمافزار CRM توی اتوماسیون فروش
نرمافزار CRM توی اتوماسیون فروش مثل قلب تپندهست! انگار یه مرکز اصلی دارید که همه کارای فروش بهش وصل میشن و باهاش چرخ کسبوکارتون میچرخه. اگه یه CRM قوی نداشته باشید، خیلی از کارای اتوماسیون ممکنه لنگ بمونه. پس برای انتخاب CRM حسابی دقت کنید.
تجربه نشون داده بعضی CRMها فقط وقت تلف کردنه؛ چون کارایی زیادی ندارن و فقط گیجتون میکنن. تو دنیای تجارت جای اشتباه نیست و یه CRM خوب میتونه تأثیر زیادی رو کسبوکارتون بذاره. برای همین پیشنهاد ما CRM دالب هست. استفاده ازش راحته، در عین سادگی کلی کاربرد داره و میتونه تو مدیریت ارتباط با مشتریا، پیگیری سرنخها و اتوماسیون کارا کلی کمککنه.
اتوماسیون فروش برای نمایندگان
نمایندههای فروش کلی کار دارن و ابزارهای اتوماسیون فروش میتونن کمکشون کنن که این کارا رو سریعتر و راحتتر انجام بدن.
- پیدا کردن مشتریای جدید
یه عالمه وقت صرف سرچ کردن مشتریا تو لینکدین میکنید؟ خب یه راه بهترم هست! اگه از LinkedIn Premium یا Sales Navigator استفاده میکنید، میتونید یه فیلتر سفارشی بذارید که هر روز، هفته، یا ماه براتون ایمیل بفرسته و لیست مشتریای جدید رو بگیرید. نگران تکراریا هم نباشید؛ لینکدین خودش حواسش هست که فقط پروفایلای جدیدو براتون بفرسته. - پرورش سرنخها
هر چقدر بیشتر از مشتریای احتمالی بدونید، راحتتر میتونید اعتمادشونو جلب کنید. ابزارهایی مثل LeadSpace و LeadGenius بهتون کمک میکنن پروفایلای کامل و بهروز شدهای از مشتریای بالقوه داشته باشید تا بتونید ارتباط بهتری برقرار کنید. - تماس و پیگیری معاملهها
اگه هنوز مخاطبا رو دستی وارد CRM میکنید، باید بگم وقتشه که راحتتر کار کنید. نرمافزارتون رو تنظیم کنید که به صورت خودکار سرنخهای واجد شرایط رو تو CRM اضافه کنه. مثلا اگه یه مشتری ویدیوی محصول رو تماشا کرده، نرمافزار بفهمه که این سرنخ به درد بخوره و خودش پیگیریش کنه. - قالبهای ایمیل
ایمیلهای پیگیری و معرفی همیشه یه الگوی مشخص دارن. برای اینکه حرفهایتر به نظر برسید، الگوهای مختلفی رو آماده کنید و از کپی پیست دوری کنید. ایمیل اولیه رو شخصیسازی کنید. مثلاً اگه میدونید اسم مخاطبتون محسن رضایی ه، اینو توی نرمافزار ذخیره کنید که ایمیلتون اختصاصیتر بشه. - ایمیلای پیگیری خودکار
اگه بخواید چند ایمیل پشت سر هم برای مشتری بفرستید و هنوز جواب نداده، از قابلیت Sequences تو CRM استفاده کنید. کمپین ایمیل مارکتینگ درست کنید و مشخص کنید که اگه مشتری جواب نداد، ایمیلا همینطور برن جلو. ولی اگه جواب داد، نرمافزار فرستادن ایمیلا رو متوقف کنه. - زمانبندی جلسات
هماهنگ کردن جلسات بعضی وقتا مثل یه بازی پینگپونگه؛ شما یه تاریخ میفرستید، مشتری یه تاریخ دیگه میده. با به اشتراک گذاشتن تقویم جلسات تو CRM، مشتری خودش میتونه زمان دلخواهش رو انتخاب کنه و کار راحتتر میشه. - ضبط تماسای فروش
هر روز با کلی مشتری حرف میزنید و ممکنه فراموش کنید که چی گفتید. اینجا میتونید از ابزارهایی مثل Gong یا Wingman استفاده کنید که کل مکالمات رو خلاصه میکنن و بعداً راحت میتونید مرورشون کنید. - مدیریت معاملات خودکار
ثبت کردن تماسها، جلسات، و ایمیلا رو به CRM بسپرید. این نرمافزار نشون میده که مشتری کی ایمیل شما رو باز کرده یا کی روی لینک کلیک کرده. - ارسال پیشنهادات قیمتی
نیاز نیست جزئیات قیمتو از ایمیل و CRM کپی کنید. ابزارهایی مثل PandaDoc و ClientPoint رو با CRM یکپارچه کنید تا به طور خودکار اطلاعات مشتری، محصول، و قیمت رو به سند پیشنهادی اضافه کنه.
اتوماسیون فروش برای مدیران
اتوماسیون فروش میتونه کمک بزرگی برای مدیرای فروش باشه چون مسئولیتهاشون با نمایندههای فروش فرق داره. بیایید ببینیم چطور میشه از این ابزارها بهترین استفاده رو برد.
- گزارشگیری راحت و سریع
اگه مسئولیت یه تیم فروش دستتونه، شاید هر روز کلی وقت برای نوشتن و تنظیم گزارش بذارید. به جای اینکه این زمانو تلف کنید، میتونید از نرمافزار CRM کمک بگیرید تا این کارو براتون اتوماتیک انجام بده. حتی میتونید از ابزارهایی مثل QuarterOne استفاده کنید که کار گزارشگیری رو براتون بهراحتی آب خوردن میکنه. - امتیازدهی به سرنخها
وقتی سرنخهای زیادی دارید، باید اولویتبندی کنید تا وقتتون تلف نشه و روی بهترین گزینهها متمرکز بشید. اینجاست که CRM به کمک میاد و خودش به هر سرنخ یه امتیاز میده. شما فقط با سرنخهایی که بالاترین امتیاز دارن تماس بگیرید و ببینید که چطور نرخ تبدیلتون بالا میره.
پلتفرم دالب یه بستر عالیه که اگه میخوای توی حوزه فروش حرفهای بشی، نباید از دستش بدی! دالب طوری طراحی شده که با انواع آموزشها و ابزارهای اتوماسیون فروش بهت کمک میکنه تا سریعتر و هوشمندانهتر کار کنی و راحتتر مشتریهای جدید پیدا کنی.
اتوماسیون فروش یه قابلیت بینظیره که توی دوره فروش دالب میتونی یاد بگیری چطور با استفاده ازش، کارهای تکراری و وقتگیر رو به خود سیستم بسپری و خودت به جای اون روی مهمترین کارها مثل صحبت و ارتباط با مشتری وقت بذاری.
دوره مارکتینگ برای مدیران هم یکی از بهترین دورههای دالبه که مخصوص مدیرانیه که میخوان یه تیم فروش حرفهای بچینن و با تکنیکهای بهروز، کسبوکارشون رو حسابی رشد بدن. توی این دوره یاد میگیری که چطور شناخت درستی از افراد پیدا کنی، بازاریابی رو با استراتژیهای جدید پیش ببری و درآمدت رو چند برابر کنی. این دوره تو رو با روشهای جدید تیمسازی و اتوماسیون فروش آشنا میکنه که باعث میشه تیم فروش با سرعت و تمرکز بیشتری کار کنه و به رشد کسبوکارت کمک کنه.
سیستم اتوماسیون بازاریابی
اگه یه سیستم اتوماسیون بازاریابی خوب داشته باشیم، چه نتیجههایی باید ازش انتظار داشته باشیم؟ خب، اگه با دقت به مفهوم اتوماسیون بازاریابی دقت کرده باشین، شاید خودتون بتونید جواب این سوال رو حدس بزنید. ولی بازم بیاید یه نگاهی به نتایج احتمالی بندازیم:
- هماهنگی بهتر بین تیمهای فروش، بازاریابی و تبلیغات
این یعنی همه میدونن چه کارهایی باید بکنن و همه توی یه جهت حرکت میکنن، مثل اعضای یه تیم که هر کدوم دقیق میدونن کجا وایسادن و چی کار کنن. - کمتر خرج کردن برای کسانی که خریدی ازمون نمیکنن
به این ترتیب، پول و انرژی برای کسایی صرف میشه که واقعاً به خدمات و محصولات ما نیاز دارن و مشتری بالقوهان. - افزایش سرعت پاسخ به مشتری
هر جا که مشتری توی مراحل فروش نیاز به پاسخ داشت، اتوماسیون کمک میکنه خیلی سریع جواب بگیره. - دادههای دقیقتر از مشتری
یعنی اطلاعاتی که جمع میکنیم درستتر و بهروزتره، پس بهتر میفهمیم مشتری چه نیازی داره. - استخراج شاخصهای باارزش برای تحلیل بهتر
این یعنی بتونیم معیارهای مهمی رو از اطلاعات جمعآوری شده بیرون بکشیم و باهاش استراتژیهای بهتر بچینیم. - صرفهجویی در زمان و تمرکز بیشتر روی تحلیل استراتژیک
به جای اینکه وقتمون با کارای تکراری تلف بشه، به تحلیل و تصمیمگیریهای مهمتر میرسیم. - کاهش هزینههای عملیاتی
اتوماسیون باعث میشه هزینهها کمتر بشه و کارها با صرفه بیشتری انجام بشه. - هماهنگی بیشتر با نیاز و سلیقه مشتری
در نهایت، اتوماسیون کمک میکنه که بازاریابی و فروش ما بهتر با نیاز مشتری همسو بشه و دقیقتر روی چیزایی تمرکز کنیم که مشتریها دنبالش هستن.
اتوماسیون یه جورایی مثل کمک دست هوشمنده که باعث میشه هم هزینهها کمتر بشه، هم بازدهی بیشتر بشه و هم تیمها با سرعت و هماهنگی بیشتری کار کنن. فروش مویرگی یکی از راه های فروش بیشتر و کسب درآمد بالاتر است که حتما پیشنهاد میکنم این مقاله رو بخونید و از دستش ندید. مطمئنم که بازخورد خوبی برای شما خواهد داشت.
توی فرایند فروش خیلی از کارا تکراری و زمانبر هستن. بهترین راه برای اینکه وقتتون رو مدیریت کنید، استفاده از اتوماسیون فروشه. اینجوری کارهای تکراری خود به خود انجام میشن و شما میتونید وقتتون رو صرف چیزای مهمتر مثل ارتباط با مشتری کنید.