آیا شما هم در جست و جوی بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان هستید؟ در بازار امروز داشتن یک نرم افزار باشگاه مشتریان می تواند مسیر کاری شما را به کل تغییر دهد چرا که این روزها جلب توجه هر مشتری به اوج رسیده است و تنها کیفیت محصول یا خدمات خوب شما کافی نیست. حفظ مشتری فعلی بسیار کم هزینه تر و سود آورتر از جذب مشتریان جدید است. به همین خاطر یک باشگاه مشتریان کار آمد، از یک ابزار تشویقی ساده به یک دارایی استراتژیک تبدیل میشود.
با کمک این سیستم می توانید مشتریان وفادار را شناسایی کنید و برای تشویق همراهی آن ها، پاداشی در نظر بگیرید که اینگونه یک رابطه عمیق و معنادار برای خود ایجاد کرده اید. انتخاب بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان نیازمند درک دقیقی از اهداف تجاری، نیازهای مشتریان و قابلیت های فنی موجود است.
در این مقاله از دالب، به شما کمک می کنیم تا با داشتن اطلاعات کافی، اقدام به انتخاب بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان کنید. در این مقاله جامع به شما خواهیم گفت که یک سیستم وفاداری موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشد و چگونه میتواند به بهبود فرآیندهای شما کمک کند.
تفاوتی ندارد که به دنبال بهبود آموزش فروش تیم خود باشید یا بخواهید استراتژی های آموزش دیجیتال مارکتینگ کسب و کار خود را هدفمندتر کنید؛ داده هایی که حاصل از یک باشگاه مشتریان قدرتمند است، منبعی عالی برای تصمیم گیری های درست کسب و کار شما هستند. انتخاب بسیاری از مدیران موفق برای بهینه سازی و تصمیم گیری های مهم کسب و کار خود بهره بردن از متخصصان مشاوره فروش می باشد تا بتوانند با تجربه و تخصصی که دارند ساختار پاداش ها و امتیازات را به درستی طراحی کنند.
درک رفتار مشتری به تیم منابع انسانی کمک می کند تا در انتخاب و فرآیند استخدام کارشناس فروش حرفه ای، افرادی را برگزینید که هم توانایی برقراری ارتباط موثر با مشتریان وفادار را داشته باشند و هم بتوانند با مشتری های جدید ارتباط موثری برقرار کنند. انتخاب بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان اولین و مهمترین قدم در این مسیر است.

باشگاه مشتریان چیست و چرا برای کسب و کارها مهم است؟
بسیاری از افراد تصور دارند باشگاه مشتریان مانند کارت تخفیف و یا سیستمی برای امتیازدهی به مشتریان است اما باید بگوییم این یک استراتژی بازاریابی مبتنی بر رابطه است که بیشتر هدف آن ایجاد و تقویت وفاداری مشتریان می باشد. چنین سیستمی به شما کمک می کند تا نرخ بازگشت مشتری بالایی داشته باشید و مشتریان عادی شما را به وفاداران و سفیران همیشگی برند شما تبدیل می کند.
زمانی که مشتری حس ارزشمندی را برای کسب و کار شما درک می کند و می داند که خرید و انتخاب او دیده شده است و بابت این همراهی از او قدردانی می شود، به احتمال بسیار زیادی در خریدهای بعدی خود شما را انتخاب خواهد کرد. بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان ابزارهایی را در اختیار شما قرار میدهد که بتوانید به صورت شخصی سازی شده این قدردانی را اجرا کنید چرا که این امر می تواند مستقیما به رضایت مشتری و وفاداری او منجر شود که این موضوع یکی از شاخص های قدرتمند هر کسب و کاری است و سازمان هایی که بر روی این موضوع سرمایه گذاری می کنند، شاهد رشد پایدار در فروش خود هستند.
بزرگترین مزایایی که استفاده از بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان دارد، کاهش هزینه جذب مشتری است چرا که نگه داشتن مشتری و وفادارسازی او بسیار کم هزینه تر از جذب مشتری است. با تمرکز بر مشتریان وفادار، شما در واقع در حال سرمایه گذاری روی سود آورترین بخش از پایگاه مشتریان خود هستید. آن ها نه تنها خرید بالایی از شما می کنند و انتخاب همیشگی آن ها هستید بلکه با بازاریابی دهان به دهان به تبلیغ کنندگان برند شما تبدیل می شوند. یک سیستم وفاداری کارآمد، طول عمر مشتری (CLV) را نیز افزایش میدهد.
با تحلیل داده های جمع آوری شده، میتوانید الگوهای خرید مشتریان را شناسایی کرده و پیشنهادهای ویژه ای را دقیقاً در زمانی که به آن ها نیاز دارند، ارائه دهید. این رویکرد پیشگیرانه میتواند به شما کمک کند تا یک مشتری از دست رفته را بازگردانید. در نتیجه سرمایه گذاری برای یافتن بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان،یک هزینه هدر رفته نیست بلکه یک سرمایه گذاری برای نگه داشتن و اعتماد سازی مشتریان شما در طولانی مدت است که همین موضوع می تواند روابطی عمیق تر و معنادارتر را بسازد.

ویژگی های مهم بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان
برای انتخاب بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان نیاز است بررسی دقیقی بر روی قابلیت ها و ویژگی های آن انجام دهید. زیرا یک سیستم ایده آل و مناسب باید فراتر از یک امتیازدهی باشد در عوض باید ابزاری باشد بتواند تعامل با مشتری را بسازد. در ادامه، به بررسی مهم ترین خصوصیاتی می پردازیم که باید در هنگام انتخاب بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان به آن ها توجه کنید.
قابلیت یکپارچه سازی نرم افزار باشگاه مشتریان
یک نرم افزار باشگاه مشتریان مناسب باید به راحتی با ابزارهای کسب و کار مانند: پلتفرم فروشگاه آنلاین (مانند ووکامرس)، نرمافزار حسابداری و مهمتر از هر چیزی با بهترین نرم افزارهای CRM یکپارچه شود چرا که این اتصال به شما این امکان را می دهد تا با دیدی 360 درجه مشتری خود را شناسایی کرد و مطابق با شناختی که از مشتریان به دست آورده اید میتوانید کمپین های بازاریابی بسیار هدفمند و شخصی سازی شده ای اجرا کنید.
همچنین این شناخت کامل می تواند مهمترین دست آورد تیم فروش شما باشد چرا که با داشتن اطلاعات دقیق از هر مشتری می توانند تجربه ای بهتر را برای او رقم بزنند و فرآیند فروش را بهبود بخشند و گزینه هایی را به مشتری معرفی کنند که نیاز واقعی او باشد که نتیجه ی آن به فروش بالا و توسعه پایدار ختم می شود.
سیستم امتیازدهی و پاداش انعطاف پذیر باشگاه مشتریان
بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان، سیستمی است که با توجه به انواع مختلف رفتارهای مشتریان بتواند آن ها را تشویق کند به گونه ای که با هر خرید امتیازی مناسب به مشتری بدهد اما تنها به این گزینه ختم نشود بلکه فعالیت هایی مانند: معرفی به دوستان، اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی، نوشتن نظر برای محصولات خریداری شده یا حتی تبریک تولد مشتری، امتیاز یا پاداشی مناسب در نظر بگیرید.
این انعطاف پذیری به کسب و کارها کمک می کند تا تعامل مشتری با برند خود را در تمام نقاط تماس افزایش دهند و یک جامعه فعال پیرامون کسب و کار خود بسازند. این رویکرد، نمونه ای از بازاریابی رفتاری است که در آن به جای تمرکز بر خرید و تراکنش مشتری، بر روی رفتار و تعامل او با سازمان تمرکز می کند.
ابزارهای تحلیل مشتریان و گزارش دهی قدرتمند
اگر به دنبال یک معدن طلا برای کسب و کار خود هستید، داده های به دست آمده در باشگاه مشتریان را نادیده نگیرید. بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان باید داشبوردهای تحلیلی کامل و جامعی را در اختیار شما قرار دهند تا به راحتی بتوانید شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) مانند: میانگین ارزش سفارش مشتریان عضو باشگاه مشتریان، نرخ تکرار خرید، فعالیت ها و ارزش گذاری ها را رصد کنید.
زیرا این فعالیت ها می توانند در تحلیل کسب و کار و شناسایی فعالیت ها و کمپین های شما حیاتی باشند. با استفاده از این اطلاعات، یک مدیر اجرایی میتواند تصمیمات استراتژیک بهتری بگیرد و کمپین های آینده را بهینه سازی کند.
قابلیت بخش بندی و شخصی سازی مشتریان
هیچ جای دنیا افراد شبیه به هم نیستند در نتیجه هیچ کدام از مشتریان یکسان نیستند. بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان باید این امکان را به شما بدهد که مشتریان خود را با معیارهای متفاوت و مختلفی تقسیم بندی کنید این معیارها می توانند: میزان وفاداری، تاریخچه خرید، اطلاعات رفتاری و … باشند. اینگونه به راحتی می توانید برای هر دسته بندی، پاداش ها، پیشنهادها، ارتباطات را شخصی سازی کنید و سپس آن ها را ارسال کنید.
برای مثال، میتوانید به مشتریان VIP خود دسترسی زود هنگام به محصولات جدید بدهید یا برای مشتریانی که مدتی است خرید نکرده اند، یک پیشنهاد ویژه برای بازگشت ارسال کنید. این سطح از آگاهی نسبت به مشتری و شخصی سازی، می تواند احساس ارزشمندی را به مشتری القاء کند که نتیجه ی آن وفاداری و تقویت ماندگاری او می شود و به شما اجازه میدهد تا از ابزارهای اتوماسیون فروش برای اجرای این کمپین ها به صورت خودکار بهره ببرید.
رابط کاربری ساده و تجربه کاربری جذاب
بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان باید ساده باشد. اگر استفاده از باشگاه مشتریان برای خود مشتری پیچیده و دشوار باشد، تمام تلاش های شما بی نتیجه خواهند ماند. در نتیجه باید نرم افزار باشگاه مشتریان یک تجربه کاربری ساده و روان را برای مشتریان و مدیر سیستم فراهم کند.
تمام مشتریان از هر گروه سنی باید بتوانند به راحتی امتیازات خود را مشاهده کنند و با توجه به آن ها پاداش ها را انتخاب کرده و به راحتی از آن ها استفاده کنند. یعنی فرآیند ورود و ثبت نام باید به گونه ای طراحی شده باشد که تمامی افراد بتوانند به ساده ترین شکل ممکن آن را انجام دهند در نتیجه یک طراحی کاربر پسند می تواند نرخ مشارکت مشریان را افزایش داده و موفقیت برنامه وفاداری مشتری را برای شما تضمین کند. این سیستم ها میتوانند بخشی از استراتژی مدیریت دانش سازمان شما برای درک بهتر مشتریان باشند.

معرفی و بررسی 8 نمونه از بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان در ایران
شرکت های توانمندی در ایران وجود دارند که راه کارهای کامل و جامعی برای راه اندازی و مدیریت باشگاه مشتریان ارائه میدهند. انتخاب بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان از میان این شرکت ها باید با توجه به مواردی مانند: اهداف کسب و کار شما، اندازه و گسترده بودن سازمان، صنعت فعالیت شما و… انجام شود.
نرم افزار باشگاه مشتریان اورست
یکی از راهکارها برای کسب و کارهای متوسط و بزرگ می تواند نرم افزار باشگاه مشتریان اورست باشد مخصوصا برای رستوران ها و فروشگاه های زنجیره ای. این نرم افزار به راحتی می تواند به نرم افزارهای فروش، دستگاه های کارتخوان، ارائه گزارش های تحلیلی دقیق اتصال پیدا کند و به کسب و کارها کمک کند تا بهترین برنامه وفاداری را پیاده سازی کنند.
همچنین می تواند کمک بزرگی به مدیریت عملکرد تیم فروش کند چرا که با استفاده از این سیستم مدیران به راحتی می توانند تأثیر پیشنهادهای وفاداری بر عملکرد هر فروشنده را رصد کنند. همین موضوع باعث شده تا بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان برای سازمان های بزرگ با این گزینه آسان تر میشود.
نرم افزار باشگاه مشتریان سروشان
نرم افزار باشگاه مشتریان سروشان تمرکز بالایی بر کسب و کارهای متوسط و کوچک دارد به هیمن دلیل رابطه کاربری آن بسیار ساده و کاربرپسند می باشد این نرم افزار می تواند گزینه ای بسیار مناسب برای راه اندازی کسب و کار باشد که در اولایل کار تلاش بر این است که از پیچیدیگی های فنی به دور باشند.
قابلیت های محبوب نرم افزار باشگاه مشتریان سروشان، قابلیت ارسال پیامک خودکار برای تبریک تولد یا یادآوری امتیازات است که برای اکثر کسب و کارها بسیار محبوب می باشد چرا که می تواند به راحتی به بهبود ارزش پیشنهادی شما به مشتریان کمک کند
پلتفرم وفاداری مشتریان بازیما
بازیما با رویکرد گیمیفیکیشن خود، در تلاش است تا تعامل مشتریان را به سطحی جدید برساند. این سیستم باعث شده تا بسیاری از مشتریان در تلاش باشند تا بتوانند امتیازات مناسبی را از طریق انجام چالش ها، کسب نشان ها و بالا رفتن از سطوح مختلف، کسب کنند.
این رویکردی انتخابی عالی برای برندهایی است که مشتریان جوان دارند و محصول یا خدماتی را به نسل z می فروشند. با استفاده از این پلتفرم میتوان به افزایش سرعت فروش محصولات جدید کمک کرد، چرا که مشتریان برای دستیابی به امتیاز بیشتر، ترغیب به خرید سریع تر میشوند. این پلتفرم یک کاندیدای جدی برای عنوان بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان با رویکرد نوآورانه است.
نرم افزار باشگاه مشتریان وفادار ساز
یکی از بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان که تمرکز بسیار بالایی بر فروشگاه های آنلاین و یکپارچه سازی آن با پلتفرم هایی مانند ووکامرس دارد، باشگاه مشتریان وفادار ساز است که هدف اصلی آن کمک به کسب و کارهای اینترنتی برای حفظ مشتریان است.
زمانی که یک کسب و کار با کاهش فروش اینترنتی مواجه می شود می تواند با استفاده از یک برنامه وفادار سازی راهکارهایی موثر برای بازگرداندن مشتریان خود و وفادار کردن آن ها پیدا کند که به جرات می توان گفت این نرم افزار می تواند یکی از گزینه های برتر باشد و به هنگام جستجو برای بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان برای یک فروشگاه آنلاین، اغلب به این گزینه رو به رو خواهید شد.
سامانه CRM و باشگاه مشتریان دیدار
دیدار در اصل یک نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است، اما ماژول باشگاه مشتریان قدرتمندی نیز ارائه میدهد. مهمترین مزیتی که این نرم افزار دارد یکپارچگی میان اطلاعات فروش و ارتباطات و وفادار سازی مشتریان است. این سیستم می تواند گزینه ای درست برای کسب و کارهای B2B باشد چرا که فرآیند فروش در این کسب و کارها بسیار پیچیده و زمان بر است.
با این ابزار میتوان فرآیند فروش مبتنی بر حساب کاربری را به خوبی مدیریت کرد و به مشتریان مهم، پاداش های ویژه اختصاص داد. این یکپارچگی، درک تفاوت بازاریابی سنتی و دیجیتال را در عمل نشان میدهد.
نرم افزار باشگاه مشتریان پی پینگ
یکی از بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان که گزینه ای مناسب برای کسب و کارهای کوچک و فریلنسرها است پی پینگ می باشد. این نرم افزار بیشتر به عنوان یک درگاه پرداخت شناخته شده است اما یک راهکار ساده و کارآمد برای باشگاه مشتریان نیز ارائه میدهد. کسب و کارهایی که از درگاه پرداخت استفاده میکنند، میتوانند با چند کلیک، یک سیستم کشبک (Cashback) برای مشتریان خود فعال کنند. این ابزار می تواند برای افراد و کسب و کارهایی که بر روی پرسونال برندینگ خود کار میکنند، مفید باشد.
سیستم وفاداری مشتریان اسمارت
اسمارت راهکارهای سفارشی و جامعی برای برندهای بزرگ و سازمان ها ارائه می دهد. اسمارت توانایی پیاده سازی پیچیده ترین سناریوهای وفاداری را دارد: از صدور کارت های فیزیکی هوشمند تا اپلیکیشن های موبایل اختصاصی و تحلیل داده های بزرگ و ارائه مشاوره های استراتژیک، که آن را برای کسب و کارها جذاب کرده است. این سیستم کارآمد می تواند، در لحظه به مشتریان مردد یک امتیاز ویژه پیشنهاد دهد و به تیم فروش در فرآیند قطعی کردن فروش کمک کند. این ویژگی ها باعث شده تا اسمارت یکی بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان برای شرکت های بزرگ باشد.
نرم افزار باشگاه مشتریان ققنوس
ققنوس یکی از بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان است که انعطاف پذیری بالایی دارد و برای کسب و کارهای B2C و B2B کاربرد دارد. مهمترین و جالب ترین ویژگی آن، امکان ایجاد باشگاه مشتریان ائتلافی است؛ یعنی چند کسب و کار مختلف میتوانند یک باشگاه مشترک داشته باشند و مشتریان بتوانند امتیازات کسب شده در یک فروشگاه را در فروشگاه دیگری خرج کنند.
این مدل برای مجتمع های تجاری یا کسب و کارهای هم صنف بسیار جذاب است. این سیستم به تعریف دقیق تارگت تیم فروش کمک میکند و میتواند به بهبود فرآیندهای ارتباطی مانند ارسال ایمیل پیگیری مشتری پس از خرید کمک کند.
هر یک از این گزینه ها میتوانند بسته به نیاز شما، بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان باشند.

نتیجه گیری
انتخاب بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان باید با دقت بالا و بر اساس اهداف و نیازهای کسب و کار انتخاب شود چرا که می تواند وجود مشتریان شما را محکم تر و وفادار سازی آن ها را استوارتر سازد. این سیستم می تواند ارتباطی شخصی سازی شده ای به شما بدهد و در نهایت رشد پایداری برای کسب و کار شما ایجاد کند. بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان، باید از یکپارچه سازی با ابزارهای دیگر گرفته تا انعطاف پذیری در سیستم پاداش دهی و قدرت تحلیل داده ها را شامل شود چرا که هر ویژگی می تواند نقش بسیار مهمی در موفقیت وفادار سازی مشتری به برند شما داشته باشد.
سرمایه گذاری بر روی بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان یعنی بالا رفتن دارایی شما که همان مشتری های شما هستند. انتخاب شما باید با بررسی دقیق گزینه های موجود انجام شود یعنی شما از این نرم افزار چه انتظاراتی دارید و داشتم آن چه کمکی می تواند به رشد کسب و کار شما کند و با توجه به این سوالات بهترین ها را برای سازمان خود انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که موفقیت این سیستم به درک عمیق آموزش رفتار سازمانی و تعهد کل تیم به فرهنگ مشتری مداری بستگی دارد. بهترین نرم افزار باشگاه مشتریان ابزاری قدرتمند است، اما این استراتژی و اجرای درست شما است که آن را به موفقیت می رساند.





