مشاوره تلفنی

پرزنت محصول چیست؟ صفر تا صد معرفی محصول موثر

پرزنت محصول چیست؟
رشد هر کسب و کاری، با افزایش فروش اتفاق می افتد، و برای فروش موثر، باید محصول خود را به گونه‌ ای نمایش دهید که توجه ها را جلب کند و مردم را به خرید سوق دهد. پرزنت محصول به این معنی است که چگونه آنچه را که آورده اید، معرفی می‌ کنید، چه یک کالای فیزیکی باشد یا یک ابزار دیجیتال و یا یک حتی یک سرویس.
فهرست مطالب

پرزنت محصول چیست؟ تصور کنید که شما و تیمتان، ماه‌ ها روی یک محصول جدید و پیشرفته کار کرده‌ اید. همه چیز آماده است و حالا تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را به بازار عرضه کنید. شما، به عنوان یک صاحب محصول یا بازاریاب، واقعاً برای تحقق آن چه کاری انجام می‌ دهید؟ پاسخ به این سوال می تواند دشوار باشد چرا که شروع این کار سخت است. یا بهتر بگوییم، پرزنت محصول یا معرفی کارآمد یک محصول جدید و استقبال خوب از آن در بازار دشوار است.

پرزنت محصول، یک رویداد کلیدی است که با هدف نمایش یک محصول یا خدمات به مخاطبان هدف انجام می‌ شود. این مرحله مهمی از بازاریابی است که مزایای محصول را برجسته می‌ کند، و به یک مزیت رقابتی در بازار تبدیل می شود و مشتریان بالقوه را به خرید تشویق می‌ کند. معرفی ها می‌ توانند برای هر محصول و خدماتی در بخش‌ های مختلف تجاری، چه در بخش‌ های B2B و چه در بخش‌ های B2C، انجام شوند. قالب و تکنیک پرزنت محصول به تعداد شرکت‌ کنندگان و اهداف تعیین‌ شده بستگی دارد و معمولاً در کنار آموزش دیجیتال مارکتینگ و آموزش فروش معنا پیدا می‌کند.

همه ما می‌ دانیم که کلمات مناسب می‌ توانند به شدت بر تصمیمات ما تأثیر بگذارند و یک پرزنت محصول خوب، می‌ تواند علاقه مشتری را به خرید محصول تبدیل کند؛ موضوعی که در مشاوره فروش و حتی فرایند استخدام کارشناس فروش اهمیت زیادی دارد.

آیا در شرف معرفی و پرزنت محصول جدید هستید و نمی‌ دانید چگونه آن را به گوش دیگران برسانید؟ دالب شما را راهنمایی می کند و مجموعه‌ ای از نکات مهم و کلیدی را که باید بدانید به شما خواهیم گفت. تا به کسب و کار شما کمک کنیم محصول خود را معرفی کند. به گونه ای که مشتریان با آغوش باز از آن استقبال کنند، به‌ ویژه زمانی که از ابزارهایی مانند مرکز تماس هوشمند استفاده می‌ کنید.

صفر تا صد معرفی محصول موثر

پرزنت محصول چیست؟

پرزنت محصول بخش کلیدی فرآیند فروش است، که نحوه معرفی و تبلیغ یک محصول یا خدمات به مشتریان بالقوه را نشان می دهد. این فرصتی است برای کسب و کارها، تا آنچه را که ارائه می‌دهند به روشی واضح و جذاب معرفی و توضیح دهند. برخی آن را معرفی محصول نیز می‌نامند، یک پرزنت محصول باید کوتاه اما متقاعد کننده باشد، که برای برجسته کردن ارزش آنچه می‌ فروشید طراحی شده است.

پرزنت محصول، اغلب شامل اظهارات آماده شده توسط یک سخنران عمومی است و ممکن است از ابزارهای بصری مانند نمایش اسلاید، عکس یا فیلم استفاده شود. اکثر معرفی های محصول توسط کارشناسان فروش، ویزیتور یا متخصصانی که با یک محصول خاص تجربه دارند، ارائه می‌ شود. پرزنت محصول معمولاً شامل چند عنصر خاص است تا اطمینان حاصل شود که ارائه دهنده تمام جزئیات مربوط به یک محصول را به مخاطب ارائه می‌ دهد.

مزایا و اهمیت پرزنت محصول

مزایا و اهمیت پرزنت محصول

هدف اصلی پرزنت محصول، تحریک مشتری برای خرید یا انجام برخی اقدامات هدفمند، مانند گذاشتن اطلاعات تماس، ارسال درخواست یا ثبت نام در وبینار است. پرزنت محصول، به ویژه زمانی اهمیت پیدا می‌ کند که یک شرکت در حال عرضه محصول جدید، به‌ روز رسانی محصول موجود یا تلاش برای گسترش پایگاه مشتریان خود باشد. به عنوان مثال، پس از ارائه تسلا مدل ۳، تعداد پیش‌ سفارش‌ ها برای این خودرو به ۴۰۰۰۰۰ رسید، حتی با اینکه هنوز کسی آن را آزمایش نکرده بود.

پرزنت محصول می‌ تواند با افزایش آگاهی از برند و محصولات، به مشتریان بالقوه جدید، برای یک شرکت مفید و ضروری باشد. پرزنت، به ویژه می‌ تواند در فروش مهم باشد، زیرا معمولاً اولین برداشت را از یک محصول جدید به مشتریان می‌ دهد و ممکن است آنها را تشویق کند تا از شرکتی که قبلاً با آن آشنا نبودند، خرید کنند. این می‌ تواند فرصتی برای مشتریان فراهم کند تا در مورد یک محصول نظر خود را  ارائه دهند، همین موضوع باعث می شود تا شرکت قبل از عرضه محصول در وسعت بزرگتر، اقدامات مهمی را که از داده ها به دست آمده است را بررسی کند.

یک پرزنت محصول مؤثر چندین وظیفه کلیدی را در بر می‌ گیرد:

  • معرفی محصول: ارائه با نشان دادن اینکه چگونه محصول مشکلات مخاطب را حل می‌ کند، به او کمک می‌ کند تا از قصد خرید به خرید واقعی منتقل شود.
  • برجسته شدن در میان رقبا: در یک محیط بسیار رقابتی، انتقال ویژگی‌ های منحصر به فرد محصول و توضیح اینکه چرا باید آن را انتخاب کرد، بسیار مهم است.
  • ایجاد یک فرصت روابط عمومی: معرفی می‌ تواند به یک رویداد مهم تبدیل شود که توجه رسانه‌ ها و عموم را به خود جلب کند.

هدف پرزنت محصول چه مخاطب هایی هستند؟

پرزنت ها می‌توانند بسته به مرحله توسعه محصول، برای گروه‌ های مختلفی انجام شوند:

  • مدیران ارشد و سرمایه‌ گذاران: پرزنت باید مبتنی بر تحلیل بازار و استراتژی توسعه باشد تا مدیریت یا سرمایه‌ گذاران را از امکان‌ پذیری پروژه متقاعد کند.
  • همکاران: بهتر است یک نسخه آزمایشی از محصول جدید را برای دریافت بازخورد و شناخت معایب و مزایا به تیم خود ارائه دهید و از آنها نظرسنجی کنید.
  • مشتریان بالقوه و موجود: محصول هم به صورت فردی و هم در رویدادهای جمعی نمایش داده می‌ شود.

در این زمینه، شرکت‌ ها باید بر نیازها و مشکلات مشتریان تمرکز کنند تا ارائه را تا حد امکان مؤثر انجام دهند.

هدف پرزنت محصول چه مخاطب هایی هستند؟

پرزنت محصول چگونه عمل می کند؟

پرزنت محصول، اساس فروش است که بدون آن، فروش بسیار سخت‌ می‌ شود. مشتریان ممکن است به برند شما اعتماد کنند، اما همیشه نمی‌ دانند که چرا باید از شما خرید کنند. به همین دلیل است که بهبود مهارت‌ های خود و استفاده از ابزارهای مناسب که به شما کمک می‌ کند معرفی محصول خود را حرفه‌ ای جلو ببرید، مهم است.

۱. محصول و فرآیند خرید را توضیح می‌ دهد

فقط نام محصول خود را ذکر نکنید، آن را به روشنی توضیح دهید. یک پرزنت خوب نشان می‌ دهد که محصول چیست، چگونه کار می‌ کند و چه چیزی آن را ارزشمند می‌ کند. حتماً جزئیات کلیدی مانند قیمت و ویژگی‌ ها را ذکر کنید تا مشتریان دقیقاً بدانند چه چیزی دریافت می‌ کنند.

۲. ایجاد علاقه و اشتیاق

اگر تصمیم به افزایش  بفروش دارید، باید کاری کنید که مردم آن را بخواهند. یک پرزنت محصول عالی، بهترین ویژگی‌ های محصول را به شیوه‌ ای جذاب و سرگرم‌ کننده برجسته می‌ کند. هنگام توصیف محصول خود، هدف شما این است که مشتریان را از داشتن آن هیجان‌ زده کنید و به آنها کمک کنید تا ببینند،چرا شما از رقبا بهتر هستید.

۳. ارزش واقعی را نشان می‌ دهد

یکی از اولین مشکلات، سوال مشتری است: «آیا این ارزش قیمت را دارد؟». معرفی شما نقش بسزایی در مذاکره بر سر قیمت دارد و باید به گونه ای باشد که اعتراض به قیمت وارد نشود. یک تکنیک حیاتی در پرزنت محصول این است که مزایا را توضیح دهیم، نه فقط ویژگی‌ ها (مثلاً بگویید «در زمان صرفه‌ جویی می‌ کند» به جای اینکه بگویید «پردازش سریع دارد»). این به شما امکان می‌ دهد ارزش را با هزینه مقایسه کنید تا مشتریان احساس کنند که خرید هوشمندانه‌ ای است.

۴. اعتماد و اطمینان ایجاد می‌ کند

در ارائه خود، حتماً به نگرانی‌ های رایج مشتریان، مانند دوام، سهولت استفاده یا هرگونه چالش بالقوه، بپردازید. مشکلاتی را که محصول می تواند حل کند را توضیح دهید و آنها را با توصیفات، نظرات مشتریان دیگر و یا نسخه‌ های نمایشی برای اثبات کارایی محصول، مطرح کنید. از همه مهمتر، از داستان‌ سرایی در فروش و مثال‌ های واقعی برای نشان دادن چگونگی به وجود آمدن مزیت ها، با داشتن آن محصول، استفاده کنید.

پرزنت محصول چگونه عمل می کند؟

صفر تا صد پرزنت محصول موثر

یک ارائه جذاب محصول تصادفی اتفاق نمی‌افتد – به برنامه‌ریزی نیاز دارد. برای درست انجام دادن آن، باید از قبل آماده شوید. در اینجا چند مرحله وجود دارد که می‌ توانید برای پرزنت محصول خود استفاده کنید:

1. با یک مقدمه قوی شروع کنید

مشخص کنید که چگونه می‌ خواهید خود را معرفی کنید. معرفی، در پرزنت محصول می‌ تواند مختصر باشد، زیرا معرفی معمولاً بیشتر بر روی محصول مورد نظر تمرکز دارد. با این حال، معرفی خود می‌ تواند مهم باشد تا مخاطبان شما ایده‌ ای از موقعیت شما در یک شرکت داشته باشند. بنابراین بگویید که چه کسی هستید، چه کاری انجام می‌ دهید و چرا این محصول را نشان می‌ دهید. هدف اصلی این است که از همان ابتدا مشتری را علاقه‌مند به ادامه مذاکره و معرفی کنید.

به عنوان مثال، سلام به همه، من [نام] هستم، طراح ارشد [محصول]. امروز هیجان‌ زده‌ ام که به شما نشان دهم چگونه ابزار جدید ما می‌ تواند به حل یک [مشکل رایج] کمک کند.

۲. دستور جلسه خود را آماده کنید

در مرحله بعد، به مخاطبان خود بگویید که در مورد چه چیزی صحبت خواهید کرد. نکات اصلی، مانند مشکلی که محصول شما می تواند آن را حل کند، ویژگی‌ های اصلی آن و نحوه استفاده از آن را به اشتراک بگذارید. نمایش این طرح روی اسلاید به افراد کمک می‌ کند تا بدانند چه چیزی در راه است و به چه چیزی باید توجه کنند.

دستور جلسه‌ ای را که می‌ خواهید در طول پرزنت محصول خود دنبال کنید، سازماندهی کنید. دستور جلسه، فهرستی از موضوعاتی است که تصمیم می‌ گیرید به ترتیب در مورد آنها صحبت کنید. در پرزنت محصول، دستور جلسه می‌ تواند یک نکته مهم است زیرا اطلاعات زیادی برای پوشش دادن وجود دارد.

۳. اطلاعات پیش‌ زمینه ارائه دهید

لحظه‌ای را به معرفی مختصر شرکت خود اختصاص دهید. از آنجایی که بسیاری از مشتریان برای آشنایی با محصولات جدید در جلسه حضور دارند، ممکن است با شرکت و مدل کاری شما آشنا نباشند. از کجا آمده‌ اید؟ ماموریت شما چیست؟ آیا جوایز، افراد مشهور، نقاط عطف چشمگیر یا مشتریان مشهوری وجود دارد که بتوانید برای افزایش اعتبار به آنها اشاره کنید؟ این به مخاطبان شما کمک می‌ کند تا زمینه را درک کنند.

صفر تا صد پرزنت محصول موثر

۴. محصول خود را به طور واضح توصیف کنید

حالا وقت آن رسیده که به اصل مطلب بپردازید. با توضیح دقیق اینکه محصول شما چیست و چه کاربردی دارد، شروع کنید. از اصطلاحات فنی اجتناب کنید، در عوض، از تصاویر، دمو یا ویدیو را برای زنده کردن محصول استفاده کنید.

۵. آنچه محصول را منحصر به فرد می‌ کند، برجسته کنید.

چه چیزی محصول شما را از رقبا متمایز می‌ کند؟ آیا سریع‌ تر، ارزان‌ تر یا کاربرپسند تر است؟ ارزش پیشنهادی منحصر به فرد خود را به وضوح بیان کنید تا مخاطبانتان بفهمند که چرا باید راه‌ حل شما را انتخاب کنند. می‌ توانید خود را با رهبران مقایسه کنید، اما بهتر است نشان دهید که چه چیزی در مورد راه‌ حل شما بسیار عالی است.

۶. نمونه‌ هایی از مزایا و موفقیت‌ ها ارائه دهید

مزایای محصول را شرح دهید و مثال‌ های مشخصی ارائه دهید. این بخش می‌ تواند با برجسته کردن اینکه چگونه محصول می‌ تواند برای مخاطبان مفید باشد و به آنها اطلاعات بیشتری در پاسخ به این سوال بدهد،که چرا بهترین گزینه این محصول است. از مثال‌ های مشخصی استفاده کنید که نشان می‌ دهد چگونه محصول می‌ تواند موفق باشد، این موضوع می‌ تواند به مخاطب کمک کند تا خود را در حال استفاده از یک محصول تصور کند و آن را به خود مرتبط سازد.

۷. با اعتماد به نفس صحبت خود را تمام کنید

در پایان پرزنت محصول، به سرعت نکات اصلی که در مورد آنها صحبت کردید را مرور کنید. سپس یک فراخوان واضح برای اقدام ارائه دهید، مانند بازدید از وب‌سایت شما، ثبت نام برای نسخه آزمایشی یا هر کار دیگری که می‌ خواهید مخاطب در مرحله بعد انجام دهد. حتماً زمانی را برای سوالات و ارتباط با مخاطب خود اختصاص دهید.

اشتباهات رایج در پرزنت محصول

اشتباهات رایج در پرزنت محصول

۱. اطلاعات زیاد در اسلایدها

پر کردن بیش از حد اسلایدها با متن و نکات برجسته، یک اشتباه رایج است که همیشه مخاطب را دلسرد می‌ کند. مردم دوست ندارند از نکات برجسته و تصاویر واضح استفاده کنید. به یک عنصر واحد تکیه کنید، مانند یک نکته کلیدی. اسلایدها باید از صحبت شما پشتیبانی کنند، نه اینکه جایگزین آن شوند.

۲. خواندن اسلایدها با صدای بلند

مخاطبان شما می‌ توانند سریع‌ تر از صحبت کردن شما بخوانند. شما فقط وقت آنها را تلف می‌کنید. در عوض، اسلایدها را به عنوان نکات آموزنده در نظر بگیرید و افکار خود را با کلمات خودتان پرورش دهید. تماس چشمی با مخاطب را حفظ کنید و به طور طبیعی صحبت کنید.

۳. عجله در ارائه محتوا معرفی محصول

صحبت کردن خیلی سریع، درک پیام شما را برای مخاطب دشوار می‌ کند. مردم برای پردازش اطلاعات به زمان نیاز دارند. مرتباً مکث کنید، با سرعت معمولی صحبت کنید و هر از گاهی بپرسید آیا چیزی مبهم است؟

به یاد داشته باشید، هدف حفظ کردن متن نیست، بلکه درونی کردن کامل محتوا است تا بتوانید آن را به طور طبیعی و انعطاف‌ پذیر ارائه دهید. با تمرین مداوم، اعتماد به نفس و مهارت‌ های لازم، برای پرزنت محصول خود آماده باشید. همچنین می‌ توانید با واکنش‌ های مخاطبان خود سازگار شوید و به راحتی با موقعیت‌ های غیر منتظره کنار بیایید.

۴. مشکلات فنی

مشکلات فنی می‌ توانند حتی بهترین معرفی محصول آماده‌ شده را هم خراب کنند. حتماً تمام سخت‌ افزارها و نرم‌ افزارها را از قبل آزمایش کنید.

در صورت بروز مشکلات فنی، یک برنامه‌ ی احتمالی تهیه کنید، برای مثال، اگر فلش مموری ندارید، ارائه خود را در فضای ابری Publuu آپلود کنید.

۵. استفاده از کلمات پرکننده

کلمات پرکننده، مانند “اممم”، “اررر” و “می‌دانید”، حواس مخاطب را به هنگام معرفی محصول پرت می‌ کنند و شما را غیرحرفه‌ ای جلوه می‌ دهند. سعی کنید این کلمات را از صحبت‌ های خود حذف کنید و در صورت نیاز مکث کنید.

۶. عذرخواهی

گفتن “معذرت می‌ خواهم” برای مسائل جزئی، شما را نا امن نشان می‌ دهد. از عذرخواهی برای چیزهایی که خارج از کنترل شما هستند، مانند مشکلات فنی، خودداری کنید و برنامه‌ های پشتیبان داشته باشید.

معرفی محصول

نتیجه گیری

پرزنت محصول درست مثل یک مکالمه است. قرار نیست قدم به قدم را توضیح دهید. قرار است مشتریان را در یک مسیر خرید و انتخاب هدایت کنیم، بهتر است به این مسائل بپردازید:

  • در اینجا یک مشکل وجود دارد.
  • دلیل اهمیت آن را توضیح می‌ دهیم.
  • در اینجا نحوه رفع آن را توضیح می‌دهیم.

بنابراین روی افراد حاضر در اتاق تمرکز کنید. واضح باشید. بصری باشید. واقعی باشید. و مهمتر از همه، به محصول خود ایمان داشته باشید. این ایمان از طریق هر اسلایدی که نشان می‌ دهید، نمایان خواهد شد.

یک پرزنت جذاب محصول، برنامه‌ ریزی استراتژیک، درک مخاطب و معرفی مؤثر را با هم ترکیب می‌ کند. اگر چه تسلط بر این مهارت‌ ها ضروری است، اما ابزارهای مناسب می‌ توانند توانایی شما را در جذب و ترغیب مخاطبانتان افزایش دهند.

امتیاز شما
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

میتونی این سبک محتوا رو داخل ایمیلت دریافت کنی
مام از هرزنامه بدمون میاد پس ایمیلی نمیفرستیم که خودمونم دوست نداریم