مشاوره تلفنی
ورود

منحنی فراموشی ابینگهاوس چیست؟

منحنی فراموشی

حتماً برات پیش اومده که یه مطلب یا مهارت جدید یاد گرفتی، اما بعد از مدتی حس کردی خیلی چیزها رو فراموش کردی. این موضوع چیزی نیست جز همون منحنی فراموشی که شاید اسمش رو شنیده باشی. این منحنی نشون می‌ده که چطور اطلاعاتی که یاد می‌گیریم، اگه بهشون سر نزنیم و تمرین نکنیم، به مرور از ذهنمون پاک می‌شن. یعنی اون مطلبی که با کلی زحمت یاد گرفتیم، کم‌کم یادمون میره و ممکنه ظرف چند هفته بیشترش رو فراموش کنیم.

کمپین تبلیغاتی یعنی چه؟

کمپین تبلیغاتی

کمپین تبلیغاتی یکی از اون واژه‌هایی هست که این روزها خیلی به گوش می‌خوره. معمولاً اولین چیزی که وقتی حرف کمپین تبلیغاتی میشه، میاد وسط، بودجه‌ایه که براش در نظر گرفته شده. همه‌مون دیدیم یا شنیدیم که مثلاً یه شرکت میاد و میگه ما یه کمپین تبلیغاتی چند میلیاردی راه انداختیم، یا یه شرکت دیگه میگه بودجه کافی برای تبلیغات نداره. توی این وسط‌ها که همه دارن از بودجه حرف میزنن، خیلی وقت‌ها اصل و فلسفه‌ی کمپین فراموش میشه. به همین خاطر، باید بدونیم که چرا اصلاً از کلمه “کمپین” استفاده میشه.

مدیریت کسب و کار چیست؟

مدیریت کسب و کار

مدیریت کسب و کار یعنی انجام کارهایی که باعث می‌شه شرکت یا سازمان به هدف‌هایی که تعیین کرده، برسه. این یعنی چطوری منابعی مثل پول، کارمندان، مشتری ها، تولید و بازاریابی رو مدیریت کنی تا کارها به بهترین شکل پیش برن. هدف اصلی اینه که بیشترین بهره‌وری و کارایی رو از کارها بگیری و تصمیمات درست و به‌موقعی بگیری تا شرکتت تو بازار موفق‌تر باشه.

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ چیست؟

بازاریابی ایمیلی یکی از ابزارهای مهم توی دنیای دیجیتاله که به زبون ساده یعنی استفاده از ایمیل برای معرفی محصولات و خدمات و در عین حال ساختن ارتباطات خوب با مشتری‌های فعلی و احتمالی.

بازاریابی اکتسابی (Acquisition Marketing) چیست؟

بازاریابی اکتسابی

وقتی حرف از بازاریابی میشه، اولین چیزی که بیشتر آدم‌ها به ذهنشون می‌رسه، آگاهی از برنده. اما واقعیت اینه که جلب توجه مشتری‌های احتمالی و هدایت اون‌ها به سایت فقط نیمی از ماجراست. حتی اگه کسی با یه برند آشنا بشه و یه علاقه‌ای به خرید داشته باشه، خیلی راحت می‌تونه از پیگیری خریدش صرف‌نظر کنه.

چرا فروشندگان باید هوش هیجانی خود را تقویت کنند

هوش هیجانی فروشندگان

استرس توی کار همیشه مشکل‌ساز بوده، مخصوصاً وقتی که هوش هیجانی یا احساسی کافی نداشته باشیم. تحقیقات، تجربیات و حتی نظر مردم همه میگن که وقتی استرس و هوش هیجانی کم با هم ترکیب بشن، نتیجه خوبی نداره. این موضوع توی کارهای سخت و پر استرس، مثل فروشندگی، بیشتر خودش رو نشون میده.

بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing) چیست؟

بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا که به اون بازاریابی جاذبه ای هم گفته میشه یکی از اصطلاحات بازاریابی دیجیتال است. بازاریابی درونگرا یه نوع بازاریابیه که توش این مشتریه که اول سراغ کسب‌وکار یا برند میاد، نه برعکس. یعنی به جای اینکه شما برید دنبال مشتری، کاری می‌کنید که مشتری خودش جذب شما بشه.

وقتی فعالیت‌های شما به گونه‌ای طراحی شده باشن که مشتری حس کنه اولین بار اون به سمت شما اومده و شما هیچ اصراری برای جلب توجه نداشتین، این یعنی بازاریابی شما از نوع درونگرا یا همون جاذبه‌ایه. توی این مدل، محتوا و ارزش‌هایی که ارائه می‌دید باعث می‌شه مشتری حس کنه خودش انتخاب کرده به سراغ شما بیاد.

سرنخ فروش یعنی چه؟

سرنخ فروش چیست

سرنخ فروش (Sales lead) به اطلاعات افرادی یا شرکت‌هایی گفته می‌شه که به کسب‌وکار شما علاقه‌مند هستن و احتمال داره به مشتری تبدیل بشن. این سرنخ‌ها با جمع‌آوری اطلاعات تماس و برقراری ارتباط، اولین قدم در مسیر فروش رو شکل می‌دن.

تفاوت سرنخ با فرصت فروش در فرآیند فروش چیست؟

تفاوت سرنخ با فرصت فروش

تبریک می‌گم! اگه آماده‌ای پایپ‌لاین فروش خودت رو با کمک یه سیستم CRM راه بندازی، یعنی داری وارد یه مرحله جدید و بزرگتر از کار فروشت می‌شی. دیگه وقتش رسیده که از صفحات گسترده خداحافظی کنی و به سمت هدف‌های بزرگتر بری. حالا که می‌خوای لیدها (سرنخ‌های فروش) رو تو پایپ‌لاین خودت منتقل کنی، ممکنه این سوال برات پیش بیاد که تفاوت سرنخ و فرصت فروش در چیست؟ خب، این یکی از مهم‌ترین چیزهایی هست که باید بهش توجه کنی، چون دقیقاً همین شناخت باعث رشد بیزنست و جذب مشتری می‌شه.

مدیر اجرایی کیست؟

مدیر اجرایی کیست

با افزایش تعداد و قدرت کسب‌وکارها، هر شرکتی به دنبال اینه که توی بازار بمونه و موفق بشه. از طرف دیگه، با رقابت بالا و ورود شرکت‌های جدید، هر شرکت سعی می‌کنه از لحاظ استراتژی‌های بازاریابی و رشد از بقیه جلو بزنه. به همین خاطر، هر شرکتی به یه نفر نیاز داره که بتونه کار مدیران رو مدیریت کنه و به پیشرفت کسب‌وکار کمک کنه.

فروش مستقیم چیست؟

فروش مستقیم

اگر کسی بتونه حتی چیزای بی‌ارزش رو بفروشه، بهش می‌گیم فروشنده‌ی حرفه‌ای. ولی حقیقت اینه که مهارت توی فروش، این نیست که کسی رو مجبور کنی چیزی بخره که بهش نیاز نداره، بلکه باید کاری کنی خودش احساس کنه که تصمیم درستی گرفته.

بازاریابی تهاجمی چیست؟

بازاریابی تهاجمی

فروش، مهم‌ترین بخش موفقیت هر کسب‌وکاره، مخصوصاً برای استارتاپ‌ها. حتی اگه محصولتون هنوز اون‌قدر کامل نباشه، اینکه بتونین زود بفروشین خیلی بهتر از اینه که هی صبر کنین تا محصول به‌اصطلاح “بی‌نقص” بشه. تازه، وقتی محصول اصلی تون راه می‌افته، می‌تونین بعداً با آپدیت‌ها و محصولات جدید مشتری‌هاتون رو دوباره سر ذوق بیارین و فروش بیشتری داشته باشین. از طرفی، معرفی محصولات جدید هم همیشه توجه رسانه‌ها رو به خودش جلب می‌کنه و باعث میشه برندتون بیشتر دیده بشه.

کارشناس برنامه ریزی فروش کیست؟

کارشناس برنامه ریزی فروش

کارشناس برنامه‌ ریزی فروش کسیه که با تحلیل بازار، شناسایی فرصت‌های جدید و برنامه‌ریزی برای افزایش فروش، نقش مهمی توی رشد و موفقیت یک کسب‌وکار داره.

فرصت فروش چیست؟

فرصت فروش

شناسایی فرصت‌های فروش باعث می‌شه که وقت و انرژی‌ت رو برای سرنخ‌هایی بذاری که احتمال این‌که تبدیل به مشتری واقعی بشن، بیشتره.

پرسونا مشتری(Persona) چیست؟

پرسونا مشتری

برای اینکه بتونید تو بازاریابی هدفمند موفق بشید، باید مشتری‌هاتون رو خوب بشناسید و طبق علایق و ویژگی‌های خاص اون‌ها عمل کنید. اینجوری تلاش‌هاتون بیشتر جواب میده و در نهایت وقت و پول کمتری هدر میره. یکی از بهترین روش‌ها برای هدفمند کردن بازاریابی، طراحی پرسونا مشتری هست.

پروموتر فروش چیست؟

پروموتر فروش

اگه دوست داری با فروش حضوری سر و کار داشته باشی، شغل پروموتر فروش می‌تونه برات جالب باشه. اینجا همه‌ی چیزهایی که باید درباره این شغل بدونی رو بهت می‌گیم تا بتونی بهتر تصمیم بگیری و کارت رو شروع کنی. بنابراین به خوندن این مطلب ادامه بده.

نرم افزار باشگاه مشتریان چیست؟

نرم افزار باشگاه مشتریان

حتماً شنیدید که ایجاد ارتباط قوی با مشتری‌ها برای کسب‌وکار چقدر مهمه. مشتری‌ها در واقع قلب تپنده‌ی کسب‌وکار شما هستن و بدون اون‌ها نه می‌تونید پیشرفت کنید، نه حتی دوام بیارید.
اما چطور می‌تونید این رابطه‌ها رو بهتر مدیریت کنید؟ چطور اطلاعات، علایق و نظرات مشتری‌ها رو دنبال کنید؟

مدل فلایویل (Flywheel) چیست؟

مدل فلایویل

رشد کسب و کار و قیف فروش سال‌هاست که در حوزه مدیریت و فروش به عنوان دو مفهوم کلیدی و مرتبط به شمار می‌روند. اگر از بخش فروش و بازاریابی یک شرکت به‌روز و پویا عبور کنید، احتمال زیادی وجود دارد که در مکالمات بین افراد بیش از هر کلمه دیگری، واژه «قیف» را بشنوید.

زیردریایی فروش سندلر (Sandler)

فروش سندلر

سیستم فروش سندلر یک روش جالب و موثر در فروشه که توی اون فروشنده مثل یک مشاور عمل می‌کنه و سعی داره مشتری رو به سمتی ببره که خودش به این نتیجه برسه که محصول مورد نظر براش مناسبه. این روش از یه فیلم قدیمی که داستانش توی دوران جنگ جهانی دوم بود، الهام گرفته شده!

شرح وظایف کارشناس فروش

وظایف کارشناس فروش

حتما توی آگهی‌های استخدامی به عنوان «کارشناس فروش» برخورد کردید، اما آیا واقعا می‌دونید که کارشناس فروش کیه و توی شرکت چه جایگاهی داره؟ یا حقوقش چطور محاسبه می‌شه؟ و اصلاً کارشناس فروش چه کارهایی انجام می‌ده؟

تفاوت بازاریابی و فروش چیست؟

تفاوت بازاریابی و فروش

فروش و بازاریابی دو تا بخش مهم توی هر کسب و کاری هستن، ولی خیلی وقتا با هم قاطی میشن یا یه جورایی اشتباه گرفته میشن. فرق اصلی این دوتا اینه که بازاریابی بیشتر روی این تمرکز داره که مردم رو از وجود یه محصول یا خدمات باخبر کنه، ولی فروش روی اینه که همون محصول یا خدمات رو به مشتری بفروشه و پولشو بگیره.

برند بوک یا کتابچه برند چیست؟

برند بوک

برند بوک یه راهنمای کامل برای شناختن هویت برند و چگونگی نمایش درست اون به مخاطب‌هاست. در واقع، برندبوک همه چی درباره برند شما رو پوشش می‌ده؛ از ماموریت و ارزش‌های اصلی تا جزئیات بصری مثل لوگو، رنگ‌ها، فونت‌ها و بقیه موارد. این کتابچه به نوعی DNA برند شماست و به همه نشون می‌ده که کسب‌وکار شما چی هست و چطور باید دیده بشه!

بازاریابی محتوا یا Content Marketing چیست؟

بازاریابی محتوا یا Content Marketing

در دنیای امروز که اطلاعات همه جا هست، بازاریابی محتوا یکی از بهترین و مهم‌ترین روش‌ها برای جذب مشتری شده. این روش به کسب‌وکارها کمک می‌کنه با تولید محتوای جذاب و مفید، مخاطبان خودشون رو جذب کنن و ارتباطی قوی باهاشون بسازن. بازاریابی محتوا فقط محدود به متن و مقاله نیست؛ از ویدئو و پادکست گرفته تا ایمیل و شبکه‌های اجتماعی، همه اینا می‌تونن به شکل‌های مختلف بازاریابی محتوا باشن.

شاخص‌های کلیدی ارزیابی عملکرد KPI در فروش

KPI

شاخص‌های کلیدی ارزیابی عملکرد یا همون KPIها، در واقع یه سری معیارهای مهمن که باهاشون می‌سنجیم که کارمون تو یه بخش خاص چقدر خوب پیش رفته. مثلا می‌تونیم بفهمیم فروش‌مون چقدر بوده، چند نفر از بازدیدکننده‌ها به مشتری واقعی تبدیل شدن یا سود خالص‌مون چقدره. این شاخص‌ها بهمون کمک می‌کنن ببینیم کجای کارمون درسته و کجاها نیاز به بهبود داریم. خلاصه اگه می‌خوای بدونی کسب‌وکارت چطور داره پیش می‌ره و چجوری می‌تونی رشد کنی، KPIها یه راه خیلی خوب برای سنجیدن وضعیت و تصمیم‌گیری‌های درستن.

بوم مدل کسب و کار چیست؟

بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار یا همون “Business Model Canvas” یه ابزار تصویریه که برای مدیریت استراتژیک کسب‌و‌کار استفاده می‌شه. این ابزار خیلی ساده، سریع و راحت می‌تونه ماهیت، اهداف و ایده‌های یه کسب‌و‌کار رو به مخاطب منتقل کنه. در واقع بوم مدل کسب‌و‌کار یه سند مشخصه که همه اجزای کلیدی یه بیزنس یا محصول رو در قالبی مشخص و منسجم نشون می‌ده.

نرم‌ افزار CRM چیست؟

نرم‌افزار CRM

CRM (مدیریت ارتباط با مشتری) یه روش و سیستمیه که به کسب‌وکارها کمک می‌کنه تا ارتباطات خودشون رو با مشتری‌ها، چه فعلی و چه آینده، بهتر مدیریت کنن. هدف اصلی CRM اینه که مشتری‌ها رو به برند وفادار کنه و باعث بشه که دوباره از خدمات یا محصولات شما استفاده کنن.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ یا همون بازاریابی دیجیتال، یکی از اون اصطلاحایی هست که این روزا توی دنیای اینترنت و کسب و کارهای آنلاین زیاد به گوشمون می‌خوره. از حدود دو دهه پیش، دیجیتال مارکتینگ به عنوان بخشی از بازاریابی و تبلیغات شناخته می‌شد. اما با پیشرفت تکنولوژی و زیاد شدن استفاده از اینترنت و گوشی‌های هوشمند، این روزا تبدیل به یه علم و تخصص مستقل شده. طوری که توی خیلی از دانشگاه‌های دنیا حتی به عنوان یه رشته تخصصی توی مقطع کارشناسی ارشد و MBA آموزش داده میشه.

نرخ بازگشت سرمایه (ROI)چیست؟

نرخ بازگشت سرمایه roi

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI یه معیار خیلی ساده و پرکاربرده که کمک می‌کنه بفهمیم چقدر از یه سرمایه‌گذاری یا هزینه‌ای که کردیم، سود می‌بریم. احتمالاً وقتی می‌خوای روی یه پروژه خاص هزینه کنی، این سوال برات پیش میاد که چقدر بازدهی از این سرمایه‌گذاری قراره داشته باشی. این همون چیزی هست که بهش می‌گن نرخ بازگشت سرمایه یا همون ROI و معمولاً به صورت درصد نشون داده می‌شه. تو این مواقع، در واقع داری حساب می‌کنی که آیا ارزشش رو داره یا نه.

قیف فروش چیست؟

قیف فروش

احتمالاً قبلاً با اصطلاح “قیف فروش” یا “قیف بازاریابی” برخورد کردی. این اصطلاحات، همراه با “استوانه فروش”، به جای همدیگر استفاده می شوند. اما به زبان ساده، قیف فروش فرآیندی است که برای کمک به تیم های فروش طراحی شده، در واقع تبدیل مشتری بالقوه به خریدار در قیف فروش اتفاق می افتد.

رسانه شخصی چیست؟

رسانه شخصی

رسانه‌های شخصی اشکال مختلفی از محتوای برند را در بر می‌گیرد که از طریق کانال‌های تحت مالکیت به اشتراک گذاشته می‌شود، مانند خبرنامه‌ها و رسانه‌های اجتماعی. نقش آن در توسعه کسب و کار قابل توجه است و آن را به یک ابزار ضروری برای حرفه ای ها تبدیل می کند.