بیزینس پلن یا طرح کسب و کار، سندی مکتوب از مسیر کسب و کار است که اهداف و چگونگی رسیدن به این اهداف را در بازه زمانی مشخث تشریح می کند. این سندی ابزاری مهم و ضروری برای مدیریت کسب و کار، تصمیم گیری و ارزیابی پیشرفت است که باید بر این جنبه ها تمرکز داشته باشد نه صرفا برای جذب سرمایه گذار.
در این سند تمام جنبه های کلیدی یک پروژه از جمله ساختار سازمانی، تحلیل بازار، استراتژی های بازاریابی و پیش بینی های مالی، با برنامه ریزی ذکر می شود. اهمیت داشتن یک بیزینس پلن به قدری ضروری و حیاتی است که بسیاری از مفاهیم تدریس شده در دوره های آموزش دیجیتال مارکتینگ و آموزش فروش، تنها در چارچوب آن معنا پیدا می کنند.
اکثر مدیران موفق برای اطمینان از پیش بینی های ذکر شده در بیزینس پلن و موفقیت در اجرای آن، از خدمات مشاوره فروش استفاده می کنند تا با علم و دانشی دقیق مسیر کسب و کار خود را رشد دهند و پایدار باقی بمانند. حتی آموزش رفتار سازمانی به بهرهوری تیم، در بخش منابع انسانی طرح، نیز لحاظ می شود؛ زیرا در نهایت، نوشتن بیزینس پلن اولین گام عملی برای تبدیل یک ایده به یک کسب و کار موفق است.
یک بیزینس پلن می تواند به شما در کشف ایده ها، شروع موفقیت آمیز یک کسب و کار، مدیریت عملیات و دنبال کردن رشد کمک کند. به طور خلاصه، یک بیزینس پلن چیزهای مختلفی است. چیزی بیش از یک دسته کاغذ است و می تواند یکی از موثرترین ابزارهای شما به عنوان صاحب کسب و کار باشد.
بیایید اصول اولیه برنامه ریزی کسب و کار، ساختار یک طرح سنتی، گزینه های برنامه ریزی شما و نحوه استفاده از طرح خود برای موفقیت را بررسی کنیم.

بیزینس پلن چیست؟
بیزینس پلن سندی است که نحوه عملکرد کسب و کار شما را توضیح می دهد. این سند، ساختار کسب و کار، اهداف، نقاط عطف و عملکرد مالی شما را خلاصه می کند. این یک راهنما است که به شما و هر کس دیگری کمک می کند تا درک بهتری از چگونگی موفقیت کسب و کارتان داشته باشید.
اهمیت بیزینس پلن
هدف اصلی یک طرح تجاری، کمک به شما در درک مسیر کسب و کارتان و گام هایی است که برای رسیدن به آن باید بردارید. داشتن یک بیزینس پلن منسجم می تواند به شما کمک کند تا 30٪ سریع تر رشد کنید و طبق تحقیقات در مورد کسب و کارهای کوچک در سال 2021، کار بر روی یک طرح تجاری، اعتماد به نفس شما را در مورد سلامت کسب و کار افزایش می دهد و مدیریت فروش در بحران را کنترول می کند.
این مزایا مستقیماً با این موضوع مرتبط هستند که چگونه نوشتن یک بیزینس پلن، شما را آگاه تر می کند و شما را برای کارآفرینی بهتر آماده می کند. این به شما در مدیریت ریسک کمک می کند. همچنین می توانید راحت تر پتانسیل کسب و کار خود را کشف کنید.
بزرگترین اشتباهی که می توانید مرتکب شوید، ننوشتن بیزینس پلن و دومی، به روز رسانی نکردن آن است. با بررسی منظم طرح خود، می توانید بفهمید که کدام بخش های استراتژی شما مؤثر هستند و کدام ها مؤثر نیستند.
این فقط بخش کوچکی از دلیل ارزشمند بودن داشتن بیزینس پلن است.

روش های استفاده از بیزینس پلن
با بیزینس پلن چه کارهایی می توانید انجام دهید؟ نوشتن یک طرح و رها کردن آن می تواند بسیار آسان باشد. در اینجا فقط چند روش برای استفاده از طرح کسب و کارتان به عنوان اهرمی برای رشد کسب و کارتان آورده شده است.
بیزینس پلن خود را آزمایش کنید
نوشتن یک طرح فقط برای کسانی که آماده شروع یک کسب و کار هستند، نیست. این کار به همان اندازه برای کسانی که ایده ای دارند و می خواهند مشخص کنند که آیا واقعاً امکان پذیر است یا خیر، ارزشمند است. با نوشتن طرحی برای بررسی اعتبار یک ایده، شما در حال طی کردن فرآیند درک آنچه برای موفقیت لازم است، هستید.
- تحقیقات بازار و رقابت به تنهایی می تواند چیزهای زیادی در مورد ایده شما، به شما بگوید.
- آیا بازار بیش از حد شلوغ از این ایده است؟
- آیا راه حلی که در ذهن دارید واقعاً مزیت رقابتی محسوب می شود؟
بررسی نقاط عطف، هزینه های بالقوه و نقطه سر به سر مورد نیاز برای دستیابی به سودآوری را نیز اضافه کنید تا بتوانید تصویر نسبتاً روشنی از پتانسیل کسب و کار خود ترسیم کنید.
استراتژی و اهداف بیزینس پلن خود را مستند کنید
درک اینکه به کجا می روید و چگونه به آنجا خواهید رسید، برای کسانی که کسب و کاری را شروع یا مدیریت می کنند، حیاتی است. نوشتن بیزینس پلن به شما در انجام این کار کمک می کند. این کار تضمین می کند که تمام جنبه های راه اندازی کسب و کار خود را در نظر بگیرید، بدانید که به چه نقاط عطفی باید برسید و اگر این اتفاق نیفتد، می توانید به طور موثر تنظیمات لازم را انجام دهید.
با داشتن یک طرح، می دانید که می خواهید کسب و کار شما به کجا برسد و در گذشته چگونه عمل کرده اید. این به تنهایی شما را برای مقابله با چالش ها، بررسی کارهایی که قبلاً انجام داده اید و انجام تنظیمات مناسب آماده می کند.

سرمایه گذاری روی بیزینس پلن
حتی اگر قصد ندارید فوراً دنبال تأمین مالی باشید، داشتن یک بیزینس پلن، شما را برای آن آماده می کند. این طرح تضمین می کند که تمام اطلاعات لازم برای ارسال درخواست وام و ارائه به سرمایه گذاران را دارید.
بنابراین، به جای اینکه برای جمع آوری اسناد و نوشتن یک طرح منسجم پس از مرتبط بودن آن تلاش کنید، می توانید آن را به روز نگه دارید و برای دریافت بودجه تلاش کنید. فقط گزارش استفاده از وجوه را به طرح مالی خود اضافه کنید و آماده شروع خواهید بود.
مزایای داشتن یک بیزینس پلن به همین جا ختم نمی شود. سپس می توانید از طرح تجاری خود برای کمک به مدیریت بودجه دریافتی خود استفاده کنید. شما نه تنها می توانید به راحتی نحوه استفاده از وجوه خود را پیگیری و پیش بینی کنید، بلکه به راحتی در مورد نحوه استفاده از آن نیز گزارش دهید.
مدیریت کسب و کار
یک بیزینس پلن قوی قرار نیست چیزی باشد که یک بار انجام می دهید و فراموش می کنید. در عوض، باید ابزاری مفید باشد که بتوانید مرتباً از آن برای تجزیه و تحلیل عملکرد، تصمیم گیری های استراتژیک و پیش بینی سناریوهای آینده استفاده کنید. این سندی است که باید مرتباً آن را به روز رسانی و تنظیم کنید تا با وضعیت واقعی کسب و کارتان بهتر مطابقت داشته باشد.
بیزینس پلن انجام این کار درک آنچه مؤثر است و آنچه مؤثر نیست را آسان تر می کند. به شما کمک میکند تا بفهمید که آیا واقعاً به اهداف خود می رسید یا نیاز به تنظیمات بیشتری دارید به نوعی می توانید مدیریت کسب و کار خود را به دست بگیرید. داشتن طرح، این فرآیند را سریع تر و آموزند هتر می کند و زمان بسیار بیشتری را برای اداره واقعی کسب و کارتان در اختیار شما قرار می دهد.

مراحل تنظیم یک بیزینس پلن قوی
محتوا و ساختار بیزینس پلن شما باید شامل هر چیزی باشد که به شما در استفاده مؤثر از آن کمک کند. با این اوصاف، برخی عناصر کلیدی وجود دارد که باید آنها را پوشش دهید و سرمایه گذاران انتظار دارند آنها را ببینند.
خلاصه اجرایی بیزینس پلن
خلاصه اجرایی، مروری ساده بر کسب و کار و طرح کلی شماست. این خلاصه باید به عنوان یک سند مستقل عمل کند که جزئیات کافی را برای همه، از جمله خودتان، اعضای تیم یا سرمایه گذاران، فراهم کند تا استراتژی کسب و کار شما را به طور کامل درک کنند. حتماً موارد زیر را پوشش دهید:
- مشکلی که حل می کنید
- شرح محصول یا خدمات شما
- بازار هدف شما
- ساختار سازمانی
- خلاصه مالی
- الزامات مالی لازم.
این اولین بخش طرح شما خواهد بود، اما نوشتن آن پس از ایجاد طرح کامل، آسان تر است.
محصولات و خدمات بیزینس پلن
هنگام توصیف محصولات یا خدمات خود، باید با تشریح مشکلی که حل می کنید و دلیل ارزشمند بودن آنچه ارائه می دهید، شروع کنید این یک تحلیل کسب و کار است. در اینجا همچنین به رقابت فعلی در بازار و هرگونه مزیت رقابتی که محصولات یا خدمات شما ارائه می دهند، اشاره خواهید کرد.
در نهایت، مراحل یا نقاط عطفی را که برای راه اندازی موفقیت آمیز کسب و کار خود باید طی کنید، مشخص کنید. اگر قبلاً به برخی از نقاط عطف اولیه، مانند دریافت پیش سفارش یا تأمین مالی اولیه، دست یافته اید، حتماً آنها را در بیزینس پلن ذکر کنید تا اعتبار کسب و کار خود را بیشتر اثبات کنید.
تحلیل بازار در بیزینس پلن
تحلیل بازار، ارزیابی کیفی و کمی از بازار فعلی است که در آن وارد می شوید یا در آن رقابت میکنید. این به شما کمک می کند تا وضعیت کلی و پتانسیل صنعت، مشتریان ایدهآل شما، جایگاه رقبایتان و نحوه ی هدف گذاری برای جایگاه یابی کسب و کارتان را درک کنید.
این به شما کمک می کند تا روندهای بلند مدت بازار، چالش های مورد انتظار و نحوه ی معرفی و حتی قیمت گذاری محصولات یا خدمات خود را بهتر بررسی کنید.

جایگاه بازاریابی و فروش در بیزینس پلن
در اینجا شما جزئیات نحوه ی دستیابی به بازار هدف خود را شرح می دهید. این شامل فعالیت های فروش، طرح قیمت گذاری عمومی و آغاز استراتژی بازاریابی شما می شود. اگر ترفندهای برندسازی، کمپین های بازاریابی نمونه یا پیام رسانی در دسترس دارید، اینجا محل اضافه کردن آنهاست.
علاوه بر این، ممکن است عاقلانه باشد که یک تحلیل SWOT که جایگاه کسب و کار یا محصول/خدمات خاص شما را نشان می دهد، اضافه کنید. این نشان می دهد که چگونه قصد دارید از کانال های فروش و بازاریابی برای مقابله با تهدیدات رقابتی و بهره برداری از هرگونه فرصت استفاده کنید.
برای یادگیری نحوهی ایجاد یک استراتژی بازاریابی منسجم برای کسب و کار خود، به متن کامل ما مراجعه کنید.
ساختار قانونی کسب و کار
این بخش به ساختار قانونی کسب و کار شما، تیم فعلی شما و هر گونه خلأیی که باید پر شود، می پردازد. بسته به نوع و طول عمر کسب و کار، باید موقعیت مکانی، اطلاعات مالکیت و تاریخچه کسب و کار خود را نیز درج کنید.
اساساً، هر اطلاعاتی را که به توضیح ساختار سازمانی و نحوه عملکرد شما کمک می کند، اضافه کنید. این بخش به ویژه برای ارائه به سرمایه گذاران مهم است، اما حتی اگر تلاش برای تأمین مالی در آینده نزدیک شما نباشد، باید گنجانده شود.
پیش بینی های مالی در طرح کسب و کار
بخش مالی که احتمالاً مهم ترین بخش طرح شماست، برای نمایش قابلیت دوام کسب و کارتان حیاتی است. همچنین به شما کمک می کند تا یک مبنای اولیه برای سنجش ایجاد کنید و تصمیم گیری های استراتژیک مداوم را با رشد کسب و کارتان آسان تر می کند. این ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما می تواند بسیار آسان تر از آن چیزی باشد که فکر می کنید.
بر ایجاد پیش بینی های دقیق تمرکز کنید، دسته بندی های خود را ساده نگه دارید و به فرضیات تکیه کنید. همیشه می توانید برای اضافه کردن جزئیات بیشتر و اصلاح صورت های مالی خود در حین فعالیت، به این بخش برگردید.
در اینجا صورت هایی که باید در طرح مالی خود بگنجانید، آورده شده است:
- پیش بینی فروش و درآمد
- صورت سود و زیان
- صورت جریان نقدی
- ترازنامه
پیوست در بیزینس پلن
پیوست جایی است که شما جزئیات، اسناد یا یادداشت های تکمیلی را که از بخش های دیگر طرح شما پشتیبانی می کنند، اضافه می کنید. در ابتدا نگران اضافه کردن این بخش نباشید؛ فقط اسنادی را اضافه کنید که فکر می کنید برای هر کسی که طرح شما را می خواند مفید خواهد بود.
انواع بیزینس پلن
در حالی که همه طرح های تجاری دسته های مشابهی را پوشش می دهند، سبک و عملکرد آنها به نحوه استفاده شما از طرح تجاری تان بستگی دارد. بنابراین، برای اینکه بیشترین بهره را از طرح خود ببرید، بهتر است قالبی را پیدا کنید که متناسب با نیازهای شما باشد. در اینجا چند نوع طرح تجاری رایج که ارزش بررسی دارند، آورده شده است.
بیزینس پلن سنتی
طرح کسب و کار سنتیِ امتحان شده و واقعی (که گاهی اوقات طرح کسب و کار تفصیلی نامیده می شود) یک سند رسمی است که برای اهداف خارجی در نظر گرفته شده است. معمولاً هنگام درخواست وام تجاری یا ارائه به سرمایه گذاران مورد نیاز است.
همچنین می تواند هنگام آموزش کارمندان یا استخدام کارشناس فروش، یا هر موقعیت دیگری که جزئیات کامل کسب و کار شما باید توسط فرد دیگری درک شود، مورد استفاده قرار گیرد.
یک بیزینس پلن سنتی از طرح کلی بالا پیروی می کند و بسته به میزان جزئیات گنجانده شده، پیچیدگی کسب و کار شما و آنچه در پیوست خود قرار می دهید، می تواند از 10 تا 50 صفحه باشد. توصیه می کنیم فقط در صورتی که قصد دارید فوراً بودجه را دنبال کنید و از قبل اطلاعات کاملی در مورد کسب و کار خود دارید، با این قالب طرح کسب و کار شروع کنید.

بوم مدل کسب و کار
بوم مدل کسب و کار یک الگوی تک صفحه ای است که برای شفاف سازی برنامه ریزی کسب و کار طراحی شده است. این الگو نیاز به یک بیزینس پلن سنتی و پر از متن را از بین می برد و یک طرح کلی تک صفحه ای را جایگزین می کند که می تواند به شما و طرف های خارجی کمک کند تا ایده کسب و کار خود را بهتر بررسی کنید.
این ساختار، ساختار خطی را کنار می گذارد و یک الگوی مبتنی بر سلول را جایگزین می کند. این الگو شما را تشویق می کند تا بین هر عنصر کسب و کار خود ارتباط برقرار کنید. نوشتن و به روزرسانی آن سریع تر است و تجسم عملیات کسب و کار، تیم شما و هر کس دیگری بسیار آسان تر است.
بوم مدل کسب و کار واقعاً برای کسانی که برای اولین بار ایده کسب و کار خود را بررسی می کنند، بهترین گزینه است، اما به خاطر داشته باشید که اعتبار سنجی ایده شما به این روش و همچنین تطبیق آن با یک طرح کامل می تواند دشوار باشد.
بیزینس پلن یک صفحه ای
بیزینس پلن یک صفحه ای، حد وسط واقعی بین بوم مدل کسب و کار و طرح کسب و کار سنتی است. این قالب که گاهی اوقات به عنوان طرح ناب شناخته می شود، نسخه ساده شده ای از طرح سنتی است که بر جنبه های اصلی کسب و کار شما تمرکز دارد. این طرح اساساً به عنوان یک سند ارائه تقویت شده عمل می کند و می تواند به سرعت بوم مدل کسب و کار تکمیل شود.
با شروع با یک طرح یک صفحه ای، شما یک سند حداقلی برای ساختن از آن دارید. شما معمولاً به نکات برجسته و جملات تکی پایبند خواهید بود که توضیح یا گسترش بخش ها را به یک طرح کسب و کار طولانی تر بسیار آسان تر میکند.
یک بیزینس پلن یک صفحه ای برای کسانی که ایده ها را بررسی می کنند، نیاز به اعتبارسنجی مدل کسب و کار خود دارند یا به یک طرح داخلی برای کمک به اداره و مدیریت کسب و کار خود نیاز دارند، مفید است.
بیزینس پلن رشد
گزینه ای که ما توصیه میکنیم، طرح رشد است. با این حال، برنامه ریزی رشد، بیشتر یک روش شناسی است. این طرح، سادگی و سبک بیزینس پلن تک صفحه ای را می گیرد و آن را به فرآیندی تبدیل می کند که شما بتوانید به طور مداوم بر اساس عملکرد، برنامه ریزی، آزمایش، بررسی، اصلاح و اقدام کنید.
این طرح تمام مزایای طرح تک صفحه ای، از جمله پتانسیل تکمیل آن در کمتر از ۲۷ دقیقه را داراست.
با این حال، به لطف ارتباط تنگاتنگ آن با امور مالی شما، تبدیل آن به یک بیزینس پلن دقیق تر را آسان تر کرده است. هدف کلی برنامه ریزی رشد، تولید اسنادی نیست که فقط یک بار از آنها استفاده کنید و کنار بگذارید. در عوض، فرآیند برنامه ریزی رشد به شما کمک می کند تا یک شرکت سالم تر بسازید که در زمان رشد، رشد داشته باشد و در زمان بحران پایدار باشد.
این طرح سریع تر، مختصرتر، متمرکزتر بر عملکرد مالی است و تضمین می کند که طرح شما همیشه بهروز باشد.

تفاوت بین استراتژی و بیزینس پلن چیست؟
بسیاری از سازمان ها استراتژی ای منتشر می کنند که شامل مروری بر طرح عملیاتی آن ها است. آنها همچنین ممکن است یک بیزینس پلن داشته باشند که به استراتژی آن ها اشاره دارد، اما به عنوان یک سند داخلی استفاده می شود.
هیچ قانون سفت و سختی در مورد اینکه چه مواردی را باید در هر سند بگنجانند وجود ندارد، اما در نظر گرفتن دو فرآیند متفاوت مفید است.
استراتژی
استراتژی شما باید مجموعه ای از تصمیمات سطح بالا باشد که اولویت ها و اهداف را تعیین می کند. این تصمیمات بر اساس (مسیری که شما، بهترین راه برای دستیابی به ماموریت خود می دانید و جایی که معتقدید سازمان شما در بهترین موقعیت برای ایجاد تغییر “مدیریت تغییر” است) گرفته می شوند.
یک استراتژی احتمالاً شامل اطلاعات زیادی در مورد مسائلی است که سعی در پرداختن به آنها دارید و تأثیری که می خواهید داشته باشید مانند: استراتژی بازاریابی و فروش، استراتژی پشتیبانی و خدمات پس از فروش و … .
بیزینس پلن
طرح کسب و کار شما شرح بسیار مفصل تری از چگونگی دستیابی به اهدافتان، بازاری که در آن فعالیت می کنید و منابعی که نیاز دارید، ارائه می دهد.
این طرح شامل یک برنامه عملیاتی است که فعالیت ها یا خروجی های اصلی شما و نقاط عطف مهم، مقیاس های زمانی و شاخص های عملکرد را شرح می دهد.
اگر استراتژی تصویری از خانه ای باشد که می خواهید بسازید، بیزینس پلن طرح کلی (سیم کشی، لوله کشی، فونداسیون و کارگران) را نشان می دهد.
نتیجه گیری
در نهایت، باید بگوییم بیزینس پلن تنها یک سند ثابت با تکالیف اداری نمی باشد، بلکه نوعی ابزار مدیریتی قوی است که نقشه راه کسب و کار را تنظیم کرده است تا دسترسی به اهداف را روشن نگه دارد و به شما می کند تا برای چالش ها تصمیمات هوشمندانه ای بگیرید و بتوانید به راحتی عملکرد خود را بررسی کنید. بیزینس پلن دو راهی امیدواری و موفقیت با برنامه ریزی است که شما باید تصمیم بگیرید امیدوار باشید یا با توجه به برنامه ریزی دقیق خود پیش بروید. این انتخابی است که تفاوت میان پایداری و شکست را نمایان می کند.





