تو این مطلب قصد دارم بهت یاد بدم چطوری می تونی با بازاریابی تهاجمی مشتری های بیشتری رو جذب کسب و کار خودت کنی. بازار مثل یه زمین بازی بزرگه که توش کسبوکارهای مختلف با هم رقابت میکنن. هرکسی تو این زمین یه برنامه خاص داره که میخواد باهاش برنده بشه.
اما مشکل اینجاست که توی هر بازاری، مشتریا و فرصتها محدودن. بعضی بازارها فقط یه یا دوتا برند بزرگ رو میپذیرن که همیشه تو لیگ اصلی بازی میکنن، بقیه برندها هم باید تلاش کنن که با یه بازی سریع و هوشمندانه، خودشون رو توی بازار جا بندازن.
خب، تو این وضعیت، فضای کسبوکار شبیه یه جنگ میشه! هر کسبوکاری میخواد برندش قویتر بشه و برای این کار باید ارزشهای رقابتی جدیدی رو پیدا کنه یا مزیتهای رقبا رو از بین ببره. توی این نبرد، یه کسبوکار حمله میکنه تا سهم بازار بیشتری بگیره، و رقیبش تلاش میکنه از خودش دفاع کنه و مشتریاش رو نگه داره.
وقتی حرف از بازاریابی تهاجمی میشه، منظور اینه که یه کسبوکار قراره حمله کنه، به قول معروف “بزنه وسط کار”! به جای اینکه منتظر بمونه تا مشتریها بیان سراغش، خودش دست به کار میشه و مشتریها رو به سمتش میکشونه.
فرض کن یه کافه کوچیک داری و میخوای تو محلت بیشتر شناخته بشی. اما یه کافه معروف اونجا هست که همه سراغش میرن. تو میتونی یه استراتژی تهاجمی راه بندازی؛ مثلاً هر روز بعدازظهر قهوه رو با یه تخفیف ویژه و یه کیک رایگان ارائه بدی. اینطوری، هم مشتریای جدید جذب میکنی، هم مشتریای اون کافه معروف رو وسوسه میکنی که یه بار هم از تو خرید کنن. این همون حملهایه که حرفشو زدیم!
حالا اگه محصول آمادهست، چطور میتونیم کاری کنیم که سریع بفروشه؟ راهحل این مشکل یه چیزه: بازاریابی تهاجمی.
بازاریابی تهاجمی چیه؟
بازاریابی تهاجمی همون طور که از اسمش پیداست، نوعی از بازاریابیه که خیلی مستقیم و سریع سراغ مشتری میره و میخواد مشتری رو درجا به اقدام وادار کنه. اینجا دیگه مثل روشهای قدیمی مانند مدل فلایویل صبر نمیکنیم تا مشتری خودش به تصمیم برسه، بلکه ما میریم سراغش و تو لحظه تصمیمگیریش رو میگیریم. برعکسش میشه بازاریابی منفعل که فقط یه سری اطلاعات به مشتری میدیم و دیگه ولش میکنیم تا هر وقت خواست تصمیم بگیره.
دادن یه تعریف واحد برای بازاریابی تهاجمی کار راحتی نیست چون این روش، شامل کلی کار مختلف میشه، مثل مدیریت بودجه شرکت، یا حتی قیمتگذاری محصولات. ولی بهطور کلی، بازاریابی تهاجمی یعنی همهی کارهایی که برای جذب مشتری و حفظش انجام میدی رو هماهنگ کنی. البته باید حواست باشه که فقط به مشتریها فکر نکنی؛ کارکنان و حتی مشتریهای خارجی هم مهمن. در ضمن، برای بیشتر مشتریها دو چیز خیلی مهمه: کیفیت و قیمت مناسب.
استراتژیهای بازاریابی تهاجمی
این استراتژیها زمانی به درد میخورن که یه کسبوکار میخواد از یه رقابت سخت با رهبر بازار سربلند بیرون بیاد و جایگاهش رو تو بازار بهتر کنه. شرکتها معمولاً با اینکه محصولاتشون رو از رقبا متفاوت نشون بدن و قیمت کمتری ارائه بدن، میتونن این رقابت رو به نفع خودشون تموم کنن.
وقتی دنبال یه استراتژی رقابتی هستی، حتماً باید مطمئن بشی که رقیبات نمیتونن راحت از پسش بربیان. یه استراتژی تهاجمی موفق صدای برندت رو حسابی تو بازار بلند میکنه و باعث میشه نسبت به بقیه کسبوکارها تو کشور برتری داشته باشی.
فرض کن یه فروشگاه آنلاین پوشاک داری و یه برند معروف توی بازار رقیبته. اگه بخوای استراتژی تهاجمی رو پیاده کنی، میتونی همون لباسها رو با یه طراحی متفاوت و قیمت پایینتر وارد بازار کنی. از طرفی میتونی تو تبلیغاتت اینو به رخ بکشی که «همون کیفیت، ولی قیمت بهتر!» اینطوری هم مشتریها رو جذب میکنی و هم برندت تو بازار حسابی دیده میشه.
این سبک بازاریابی اگه درست پیاده بشه، نهتنها رقبات رو پشت سر میذاری، بلکه میتونی صدای برندت رو تو بازار به گوش همه برسونی. یکی از مواردی که باید در بازاریابی تهاجمی به اون دقت داشته باشید تقویت هوش هیجانی می باشد.
چند مثال از بازاریابی تهاجمی
این نوع بازاریابی میتونه به روشهای مختلف انجام بشه تا مشتریایی که تا حالا سراغ شما نیومدن رو جذب کنه. در واقع، هدف اینه که توجه اونها رو جلب کنیم و دوباره به چرخه فروش برشون گردونیم.
چند نمونه از این روشها:
- تماس تلفنی بدون هماهنگی قبلی: یه تماس تلفنی سریع برای معرفی محصولتون به مشتری. مثلا زنگ بزنی به شرکتها و بگی: “سلام، ما یه محصول عالی داریم که میتونه مشکل X شما رو حل کنه!”
- ایمیلهای تبلیغاتی: ایمیلهایی که خیلی هدفمند برای مشتریای بالقوهتون میفرستین و توش دقیقاً به نیازهای اونها اشاره میکنین.
- فروش حضوری: استفاده از تیمهای میدانی که برن تو مکانهای عمومی و بروشور یا نمونه محصولات بدن و اطلاعات جمع کنن. مثلاً تو یه نمایشگاه کاری بکنین که از هر کی رد میشه یه سر به غرفه شما بزنه.
چطور با بازاریابی تهاجمی فروش رو بالا ببریم؟
حالا که فهمیدیم بازاریابی تهاجمی چیه، بیایم چند تا از استراتژیهای مؤثرش رو بررسی کنیم که میتونین از روز اول فروش رو شروع کنین:
- استفاده از اینفلوئنسرها: اینفلوئنسرها همونایی هستن که مشتریای هدف شما بهشون اعتماد دارن. مثلاً اگه تو حوزه تکنولوژی کار میکنین، میتونین یه اینفلوئنسر تکنولوژی رو پیدا کنین که محصول شما رو تبلیغ کنه.
- ایجاد حس فوریت: یه حس کمبود یا فوریت ایجاد کنین. بگین: “این تخفیف فقط تا ۲۴ ساعت دیگه!” یا “فقط ۵ تا محصول باقی مونده!” این کار باعث میشه مردم سریعتر تصمیم بگیرن.
- هیجان تو شبکههای اجتماعی: اینستاگرام، فیسبوک و حتی تیکتاک رو دستکم نگیرین! با استفاده از این پلتفرمها میتونین یه هیجان درست کنین که همه بیان و راجع به محصول شما حرف بزنن.
- بازی با احساسات: بازاریابی تهاجمی بیشتر با احساسات مشتری سروکار داره تا دلایل منطقی. مثلاً میتونین به حس نیاز، ترس از دست دادن یا حتی شادی مخاطبانتون ضربه بزنین.
- حمله به رقبا: مستقیم به نقاط ضعف رقبای قوی اشاره کنین و بگین که محصول شما اون ایراد رو نداره. مثلاً اگه رقیب شما به مشتریا خدمات پس از فروش خوبی نمیده، شما دقیقاً همینو هدف بگیرین و بگین: “ما همیشه کنارتون هستیم.”
اینطوری میتونین تو کمترین زمان مشتریها رو به سمت خودتون بکشین و فروش رو چند برابر کنین.
مزایا و معایب بازاریابی تهاجمی
قبل از اینکه سراغ بازاریابی تهاجمی برین، باید خوب فکر کنین که آیا این سبک بازاریابی اصلاً به درد کسبوکارتون میخوره یا نه. مشتریایی که دنبال جذبشون هستین چه نوع برخوردی رو دوست دارن؟ آیا وقتی سریع و مستقیم باهاشون برخورد میکنین جواب میدن یا ترجیح میدن یه کم ملایمتر جلو برید؟
مزایای بازاریابی تهاجمی
- این روش میتونه مشتری رو سریع وارد عمل کنه و نتایج فوری بگیرین.
- با تبلیغات تهاجمی میشه آگاهی از برندتون رو بالا برد و اسم شرکتتون رو بیشتر جا انداخت.
- این روش حتی با کمترین برنامهریزی میتونه نتایج قابلتوجهی بده و فروش خوبی ایجاد کنه.
معایب بازاریابی تهاجمی
- ممکنه بعضی از مشتریها رو بترسونه یا دور کنه.
- احتمال داره بعضیا فکر کنن این روش مثل اسپم کردن میمونه.
- گاهی ممکنه تمرکز کافی نداشته باشه و اونطور که باید هدفمند نباشه.
برای مثال، فرض کن یه فروشگاه آنلاین لوازم ورزشی داری و یه سری کفش جدید آوردی. با بازاریابی تهاجمی، میتونی مستقیماً به مشتریهای بالقوه پیام بدی یا زنگ بزنی و بگی: “همین الان تخفیف ویژه داریم، فقط تا ۴۸ ساعت آینده!” این حس فوریت باعث میشه سریع تصمیم بگیرن و خرید کنن.
نقش CRM در بازاریابی تهاجمی
CRM (نرمافزار مدیریت ارتباط با مشتری) تو بازاریابی تهاجمی یه نقش خیلی مهم داره. با کمک این نرمافزار، کسبوکارها میتونن مشتریهای بالقوه رو راحتتر و سریعتر شناسایی کنن و ارتباط برقرار کنن. CRM به کسبوکار کمک میکنه که بفهمن کی بهترین زمان برای ارتباط با مشتریه و چطور باید اونو به سمت خرید بکشونن.
اتوماسیون فرایندها با CRM
یکی از بهترین کارایی که CRM برای بازاریابی تهاجمی انجام میده، اتوماسیون (خودکارسازی) فرایندهای مختلفه. مثلاً ارسال ایمیلهای تبلیغاتی یا پیگیری مشتریها رو میشه با CRM خیلی سریعتر و دقیقتر انجام داد. با این ابزار میتونی فرصتها رو به موقع شکار کنی و تبدیل به فروش کنی.
مزایای CRM تو بازاریابی تهاجمی
یه ویژگی خیلی خوب CRM اینه که میتونه خیلی از کارها رو به صورت خودکار انجام بده. مثلا ارسال خودکار پیام یا پیگیری خودکار مشتریها. این کار باعث میشه که هم در وقت و هزینه صرفهجویی کنی، هم بازاریابیت سریعتر پیش بره. با CRM، کسبوکارها میتونن کمپینهایی بسازن که به صورت خودکار پیش بره، پیامهایی بفرستن که مخصوص هر مشتریه، و خیلی سریع به تغییرات رفتار مشتری واکنش نشون بدن. این یعنی با کمترین هزینه، بیشترین کارایی رو از بازاریابیت میگیری.
بهبود ارتباطات تیمها با CRM
CRM فقط برای ارتباط با مشتریها نیست؛ کمک میکنه که تیمهای داخل یه شرکت مثل بازاریابی، فروش و خدمات مشتریان هم بهتر با هم کار کنن. این سیستم همه اطلاعات و کارها رو یکپارچه میکنه تا هیچ جزئیاتی جا نمونه. مخصوصاً تو بازاریابی تهاجمی که سرعت و دقت خیلی مهمه، این هماهنگی بین تیمها خیلی کمک میکنه تا همه چیز به موقع و درست انجام بشه.
مثال ساده
فرض کن یه فروشگاه آنلاین داری که میخوای تخفیفهای ویژهات رو به مشتریای قدیمی و جدید اطلاع بدی. با CRM میتونی این پیامها رو به صورت خودکار به همه بفرستی و حتی پیامها رو برای هر مشتری شخصیسازی کنی. مثلاً برای یه مشتری قدیمی که بارها خرید کرده یه تخفیف ویژه بفرستی، اما برای یه مشتری جدید فقط اطلاعات کلی رو ارسال کنی. اینطوری میتونی هر مشتری رو با دقت و سرعت بیشتری جذب کنی و فروش رو بالا ببری.
جمعبندی
بازاریابی تهاجمی یه روش خیلی قوی برای کسبوکارهای تازهکاره که میخوان سریع رشد کنن و فروششون رو بالا ببرن. اما کلید موفقیت اینجاست که با استفاده از CRM، نیازهای مشتریها رو بهتر بشناسی و سریعتر بهشون پاسخ بدی. اگر برای رشد کسب و کارت نیاز به دریافت مشاوره فروش داری، پلتفرم دالب بهترین پیشنهادها رو مطابق با خواسته شما و درک بازار کار شما ارائه میده همین حالا تماس بگیر تا دیر نشد و به سرعت، رشد در آمدت رو ببین.